Framtiden är redan här
Visst, elbilen Tesla klarar bara omkring 400 kilometer på en laddning. Men som en Teslaägare sade, vilken granne säger nej om man tillfälligt vill låna hans dieselkombi med dragkrok och lämnar Teslan i pant? Hbl testkör Tesla i vardagen.
I Teslas nyöppnade högkvarter i Gruvsta i Vanda hittar man både försäljning och service. Verkstaden är lika ren som de andra utrymmena, och i reservdelslagret räcker det med 350 olika komponenter i hyllorna. Det finns ingen motorolja som smutsar ner, inget bränsle som ger avgaslukter och ångor. Eldrift är rent på många sätt.
Man närmar sig Tesla med den bilformade trådlösa nyckeln i fickan. När man är framme skjuts de infällda dörrhandtagen ut och bilen är klar för start. I princip är det bara att lägga växelväljaren av Mercedesmodell i D-läge och trampa på acceleratorn. Ljudet man hör kommer från däcken mot underlaget.'
På instrumentbrädan i mitten finns den enorma skärmen som innehåller nästan allt man behöver för att finjustera bilens egenskaper, styra de olika funktionerna och navigera dit man är på väg.
Charmoffensiv
Tricket med Teslas interiör är att man charmas av elektroniken. Det finns funktioner och diagram för allt, men mätartavlan visar framför allt hur långt man har kvar innan batteriet är tomt. Det är väldigt långt jämfört med vilken annan elbil som helst.
Man kör, och man märker att bilen är helt tyst förutom ett svagt vinande ljud vid acceleration och när man lyfter foten från pedalen. Vid rödljusen uppskattar man elmotorns vridmoment, och omkörningar sköts riskfritt och snabbt. Bromsa behöver man sällan om bilen är inställd för maximal generering av bromseffekten till elenergi. Det motsvarar en bestämd inbromsning.
I en Tesla sitter man hyfsat bekvämt i de skålade framstolarna som naturligtvis justeras med elmotorer. Trots den enorma pekskärmen och den lite udda instrumentsamlingen framför ratten hanterar man Tesla som vilken annan bil som helst. Efter en tid noterar man att materialen och finishen är klart godkända, men känslan är lite billigare än i vilken som helst annan bil som närmar sig 100 000-eurosklassen. Å andra sidan finns det bagageutrymme både fram och bak. Det gäller att tänka annorlunda.
Toppeffekt eller räckvidd
Tesla Model S 70D har en främre elmotor på 261 hästkrafter och en bakre med samma effekt. Teoretiskt skulle det förstås tillsammans bli 522 hästkrafter. Problemet är att batteriet i 70D inte kan leverera mer än 294 kW eller 334 hästkrafter, så bilens toppeffekt blir inte mer än det. För de allra flesta räcker det säkert. Tesla Model S 85D har exakt samma elmotorer som 70D, men det större batteripaketet kan leverera 319 kW , och då får man alltså 428 hästkrafters toppeffekt. När batterierna inte är fulladdade sjunker förstås också toppeffekten, och den som pressar sin Tesla kommer att märka att det går ut över räckvidden per laddning.
I en modern bil ska det finnas en mängd både aktiv och passiv säkerhet. Autopilotsystemet i Tesla, som bit för bit kommer att ingå i de elektroniska uppdateringarna, kombinerar frontkamera, radar och ekolodssensorer i 360 grader runt bilen med trafikinfo i realtid. Det gör att bilen kan körs automatiskt både på landsväg och i stadstrafik när det blir tillåtet. Framme vid målet kan bilen också parkera sig själv. Men det är i framtiden. I dag omfattar den senaste uppdateringen funktioner som automatisk nödbroms och döda vinkeln-varnare. Bilen har fått fem stjärnor i både det europeiska krocktestet och den amerikanska motsvarigheten.
Nyförälskade kunder
Som regel är en Teslakund nöjd. Alla är fortfarande inne i den första kärlekens rus. På Teslaägarnas forum hittar man ändå en del konkreta önskemål på saker som borde finnas i bilen. Dragkrok verkar vara viktig för en del, även om ett släp skulle förkorta räckvidden mer än man tror. Avläggningsytor i kupén i form av sidofack i alla dörrar och fickor eller nät på framstolarnas ryggar är önskemål som borde vara enkla att uppfylla. En mittkonsol i stället för den plana och kantförsedda ytan mellan framstolarna, klädkrokar för jackor och lastöglor i bagageutrymmet är andra önskemål från ägarna.
När jag kommer fram till parkeringshuset nära jobbet kopplar jag bilen till laddstolpen genom att klicka på en app eller skicka ett textmeddelande. Man kan välja mellan snabb- och normalladdning och på det sättet betala mer eller mindre per timme. I köpcentret nära hemmet kan jag gratis ladda medan jag shoppar. Hemma i garaget finns ett jordat uttag som ger mig ungefär 10 kilometer i timmen medan jag sover. På nätet är det lätt att hitta laddstationer runtom i landet, och Tesla har sina första egna superladdare utanför Åbo och Tammerfors.
Eftersom det finns flera olika standarder är facket under bagageutrymmet fyllt av tre långa sladdar med olika kontakter, plus en adapter. Innan man lär sig vilken som gäller är det lite stökigt, och på vintern ska man räkna med att sladdarna ofta är blöta och smutsiga när de slingrar sig mot kläderna.
Hur som helst. Elbilen kommer, och ju förr Tesla får en likvärdig konkurrens desto snabbare kommer priserna att normaliseras. Då tar elbilarna en del av dagens elhybridkunder, och andra hoppar direkt från fossila bränslen till el.