Honda CR-V behåller det som är bra
Nu kommer Honda CR-V med niostegad automatlåda och dubbla turboaggregat. 65 kilo lättare har den också blivit, och det påverkar förbrukningen åt rätt håll. Modern elektronik kombineras med mekanisk handbroms.
Årets förnyelse av Honda CR-V är inte speciellt omvälvande till det yttre. CR-V har alltid varit en praktisk kompromiss mellan en hög suv och en rymlig kombi. Bilen är som sina konkurrenter mycket funktionell och har tillräckliga utrymmen för både passagerare och last. Genom att man sitter lite högre har man också bättre sikt över trafiken, samtidigt som det är bekvämt att stiga in och ut.
Den provkörda bilen har den nya niostegade och mycket smidiga automatlådan och dubbla turboaggregat. Den är dessutom fyrhjulsdriven, vilket kan vara bra när hösten småningom övergår till vinter.
Inte terrängbil
Nu ska det ärligt sägas att CR-V inte är och aldrig blir någon regelrätt terrängbil. Markfrigången är 15,5 centimeter på de tvåhjulsdrivna och en centimeter högre på de fyrhjulsdrivna versionerna.
Bilen är gjord för normala vägar, men kan ta sig fram på de lite sämre utan att något skrapar i. I stadstrafik är den smidig, inte minst tack vare den minskade vändradien. Med ny styrgeometri svänger framhjulen åtta procent brantare.
Styrningen känns rätt perfekt också när man kör på landsvägen. Man har bra sikt framåt och åt sidorna, men bakåtsikten har tyvärr inte blivit bättre i samband med ansiktslyftningen. Bakrutan är liten och stolparna grova. Med backningskamerans lite grovkorniga bild klarar man sig ändå bra i parkeringsfickorna. Bullernivån verkar låg, men det gör att man tydligt hör vindbrus från speglarna och vindrutestolparna redan i normal landsvägshastighet.
Bromsar själv
En positiv nyhet i nya Honda CR-V är dieselmotorn på 1,6 liter och 160 hästkrafter. Med ett vridmoment på 350 Nm ger den bilen karaktär och personlighet. Till den här motorn kan man också välja den nya niostegade automatlådan från ZF.
CR-V uppdaterades också när det gäller säkerheten, och viktigast är City Brake som ingår i standardutrustningen. Systemet upptäcker hinder och sänker hastigheten eller stannar bilen helt från drygt 30 km/h om föraren inte är tillräckligt uppmärksam.
Som tillval finns en ny adaptiv farthållare som håller ett öga på omgivande trafik och räknar ut sannolikheten för att ett fordon ska byta fil och köra in framför.
Hård diet sänker vikten
Tidigare har Honda byggt världens lättaste fyrhjulsdriftsystem. Nu fortsätter kilojakten med både automatlådan och motorn. Den nya upphandlade nioväxlade automatlådan från ZF är 35 kilo lättare än den gamla femväxlade. Motorn är egentligen inte helt ny, men de två turboaggregaten ger den nytt liv. Det mindre ger kraft vid låga varvtal och det större sköter den högre effekten. Motorn får tack vare den här lösningen 40 hästar mer än med en enkelturbo.
Därför ersätter 1,6 med dubbelturbo den stora 2,2-litersmotorn på 150 hästkrafter. Det är en viktvinst på 30 kilo. Med en viktminskning på totalt 65 kilo har man fått ner bränsleförbrukningen.
Interiören är lite uppsnyggad, men aluminiumdetaljer döljer inte att grundlösningen inte är den mest moderna. Ett plus mitt i all elektroniken är att bilen har en klassisk mekanisk handbroms. Materialen är mera påkostade, den sju tum stora bildskärmen fungerar smidigt och knappar och reglage sitter ergonomiskt rätt. Eftersom modellen varit omtyckt redan tidigare var det säkert rätt att inte omorganisera allt. Den främsta konkurrenten är självfallet storsäljaren Nissan Qashqai här i Finland.
Fakta
Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD Executive 9AT
Pris: 51 900 €
Slagvolym: 1 597 cc/4 cyl
Effekt: 118 kW/160 hv/4000 rpm
Vridmoment: 350 Nm/2 000 rpm
Topphastighet: 197 km/h
Acceleration 0–100: 10,4 sek
Snittförbrukning: 5,3 l/100 km
CO2-utsläpp: 139 g/km
Bränsletank: 58 liter
Bagageutrymme: 589-1 627 liter
Mått (L/B/H): 4 605/1 820/1 685 mm
Vikt: 1 658-1 724 kg
Dragvikt: 600/1 500 kg