Ingen enkel väg ut ur rummet
En galning som måste stoppas och ett rum fullt av ledtrådar. I äventyrsspelet Real Life Room Escape ska deltagarna med hjälp av kreativitet och samarbete ta sig ut ur ett låst rum. Och det gäller att vara snabb.
Nu är goda råd dyra. Den galne skeppsredaren Romero Litski har hackat en oljetanker på väg till S:t Petersburg och planerar att orsaka ett gigantiskt oljeutsläpp i Östersjön. För att förhindra den stundande katastrofen måste någon bryta sig in i Litskis hemliga kontor och stoppa tankern. Men tiden är knapp, och det enda som kan hindra Helsingfors från att dränkas i en våg av olja är fyra reportrar från Hufvudstadsbladet.
Äventyrsspelet Real Life Room Escape har på kort tid blivit ett populärt fenomen i Finland. Konceptet går ut på att spelarna blir inlåsta i ett rum och sedan har en timme på sig att lösa ett uppdrag och ta sig ut. På vägen ställs de inför en rad pussel och utmaningar som de med hjälp av föremålen i rummet måste lösa för att ta sig vidare.
– Konceptet härstammar från peka-och-klicka-datorspel. Det var japanerna som kom på att det kunde vara roligt att själva stiga in i spelen, och senare spred sig spelet via Sydkorea till Europa, säger Yvonne Karsten, som tillsammans med Virgo Karp driver Escape Room Helsinki.
Karsten och Karp har länge jobbat med storytelling som teambuilding för olika företag och organisationer. Att komma på spännande berättelser sitter i ryggraden. När de först fick höra talas om Room Escape var de skeptiska, men det har visat sig vara ett mycket lyckat koncept.
– Vi märkte att det väcker folks intresse på ett helt annat sätt när vi erbjuder utmaningar som deltagarna själva måste lösa. Folk vill inte lyssna på en föreläsning utan själv utforska och hitta sin väg, säger Karsten.
Kamp mot klockan
Knappt har den stora klockan på tv-skärmen i rummet börjat ticka ner innan HBL:s reportrar frenetiskt börjat rota i det dunkla rummets alla vrår. Petter Blomqvist, som på vägen till lokalen på Högbergsgatan föreläst om hur han i egenskap av erfaren datorspelare är väl förberedd, lyckas snabbt hitta den första nyckeln. Men under de första minuterna skulle man inte kunna tro att de aspirerande hjältarna alla jobbar med kommunikation. Till tonerna av småkuslig pianomusik yr de omkring utan att ha närmare koll på vad kompisen sysslar med.
– Det första jag lärde mig när vi startade i december var att jag tydligen inte visste någonting om människor. De kan agera på sätt som man aldrig kunnat förutse, och det är spännande att se på hur olika sätt de går till väga för att lösa problemen, säger Karp.
Sakta men säkert får gänget fason på hur spelet fungerar och steg för steg lyckas de knäcka koder och ta sig vidare i spelet. Från kontrollrummet följer Karsten belåtet med hur reportrarna utvecklas under spelets gång.
– Alla verkar ha sina egna specialiteter. Petter är otroligt envis medan Fanny och Martina är väldigt spontana och kommer med nya idéer hela tiden. Daniel å sin sida kan vara tyst under längre perioder för att sedan skjuta in med helt rätt idé.
Att ingen i gruppen tydligt tagit kommandot behöver enligt Karsten inte vara negativt. Det syns inte minst när barnfamiljer spelar.
– Barn är ofta jätteduktiga. De är så nyfikna och kan helt fördomsfritt komma med fiffiga idéer. Ofta kan det hända att en förälder säger "tyst nu, så får mamma tänka" till barnet, som i själva verket redan har klurat ut lösningen.
På flera håll i staden
Escape Room Helsinki är långt ifrån ensamma i Helsingfors. I dag finns det sex olika företag i staden som erbjuder olika äventyrsspel till företag, möhippor, fester eller vanliga kompisgäng. Det händer att organisationer skickar in nya rekryter för att övningen ska skapa sammanhållning. Medan de anställda är inne i rummet kan chefen observera hur de anställda beter sig i olika situationer.
Med jämna mellanrum håller Karsten och Karp brainstorm-kvällar där de skapar nya berättelser. Alla deras historier har en koppling till Helsingfors. I ett av äventyren ska besökarna hitta Fredrik Karl af Hessens försvunna krona och ett annat handlar om smugglare i Munksnäs. Även valet av lokal är viktigt för att skapa rätt stämning. Lokalen på Fredriksgatan är Remu Aaltonens gamla inspelningsstudio.
Dyker Hurriganes upp i något av äventyren?
– Tyvärr inte, säger Karp och skrattar.
När halvtimmen återstår stöter reportrarna på patrull. Musiken blir mer intensiv och klockan tickar obönhörligt neråt. Men efter att några hjälpsamma tips dyker upp på tv-skärmen lyckas de hitta rätt verktyg för att ta sig vidare.
– Det är fantastiskt att se människor gå från desperation till eufori. Jag ser det ökade intresset för äventyrsspelen som en del av en större trend där människor inte bara vill titta på en skärm, utan själva vill lösa problem, säger Karsten.
Karp säger att det roligaste med jobbet är den sociala interaktionen. Inget spel är det andra likt.
– Det är som en teaterpjäs där skådespelarna ständigt byts ut.
Under den sista fasen av spelet börjar känslorna gå heta. Men med sex minuter kvar på klockan lyckas reportrarna stoppa oljetankern och Helsingfors är räddat. För den här gången i varje fall.