Folkore möter design i färggranna mattor
Madebymemm vill bevara gammal hantverkstradition genom att anställa estniska gummor som tillverkar etiska trasmattor. I mattorna vävs folkloretraditionen samman med skandinavisk design.
För tre år sedan reste väninnorna Elina Gustafsson och Annaleena Hämäläinen till estniska Ösel där de hyrde ett gammalt gästhus med halmtak och blev stormförtjusta i den traditionella interiören med färggranna hantverk och textilier. De fick höra att mattorna vävs av gummor enligt gammal sed och att var och en av dem följer sina egna mönster.
Då föddes idén om en egen kollektion i Finland och ett samarbete med gummorna på Ösel. Memm är estnisk dialekt och betyder gumma.
– Utan gummorna skulle vår kollektion inte existera. För att hylla dem valde vi namnet Madebymemm, säger Gustafsson.
I Finland har vi vant oss vid att trasmattor ofta är randiga eller enfärgade. I Madebymemm-mattorna möter folklore skandinavisk design.
– Grafiska mönster syns starkt just nu också inom mattrenden. Bildvärlden följer traditionella mönster, men våra mattor är mera grafiska och färgerna är neutralare och anpassade för en skandinavisk smak, säger Hämäläinen.
Som i så många andra delar av världen hotar traditionen och hantverkskunnandet försvinna också på Ösel när den yngre generationen flyttar från landsbygden till städerna.
– Det är viktigt och fint att kunna bevara en så gammal tradition. De traditionella textilierna uppskattas inte så mycket i Estland, man vill hellre ha något nytt, säger Elina Gustafsson, som själv är estniska, men har bott i Finland sedan de sena tonåren.
Det är också hon som sköter kommunikationen med gummorna – per telefon, nästan dagligen. Gustafsson ser många likheter mellan finländsk och estnisk design, men enligt henne är den finländska designen renare och har rakare linjer, medan man i Estland använder mer färger.
"Memmerna" på Ösel har ett fantastiskt kunnande som vi hoppas kunna upprätthålla genom att sysselsätta dem. De har inte själva lyckats sälja sina mattor och bor i fattiga förhållanden, säger Hämäläinen.
Först Skandinavien
Målsättningen är att först inrikta sig på den skandinaviska marknaden och därefter på internationella marknader.
– I Kina och Japan har efterfrågan på skandinavisk design formligen exploderat under de senaste åren. Jag tror att vi har chans att komma in där, säger Hämäläinen.
Många av gummorna har jordbruk och husdjur och har därför mindre tid för hantverksarbete om somrarna.
– Sommartid anställer vi fler för att kompensera bortfallet. För tillfället har vi fyra stadigvarande "memmer" som jobbar för oss, men sammanlagt finns femton gummor i vårt nätverk, säger Gustafsson.
Den nyaste medarbetaren är 83-åriga Valve. Hon har folkdans som hobby och har sammanlagt 26 barn, barnbarn och barnbarnsbarn.
– Gummorna har under åren blivit mer än bara teamarbetare, de är våra vänner, säger Gustafsson.
"Viktigt att gummorna är nöjda"
De senaste åren har det talats mycket om produkters ursprung och det har förts olika form av kampanjer som till exempel organisationen Fashion Revolutions kampanj Who made my clothes på Facebook tidigare i våras.
– Våra designmattor är handarbete och gummorna som väver dem får en skälig lön, det finns inga mellanhänder. Materialet är färgat i Finland och processen övervakas noga. Designen är tidlös och traditionell och färgerna och kvaliteten håller så gott som evigt, säger Essi Rämä, den tredje kvinnan i teamet och fortsätter:
– Det var också klart från början att vi betalar det "memmerna" ber om. Vi vill att de ska vara nöjda och de får jobba precis så mycket de själva vill och orkar med.
Det är också Rämä som ritar mönstren till mattorna.
Både Rämä och Hämäläinen har studerat vävning och båda har en examen i formgivning från linjen för textilkonst vid Aalto-universitetet. Hämäläinen har dessutom nyligen tagit en examen inom internationell design business management. Sedan de började med sitt företag för tre år sedan har de alla tre också hunnit föda barn och varit antingen gravida eller föräldralediga, vilket på många sätt varit utmanande. Men barnen har hängt med på möten, och hela familjen har varit involverad och hjälpt till.
– I början kändes det galet, vi visste att det skulle vara svårt. Men det finns en efterfrågan på handgjorda produkter för tillfället, säger Hämäläinen.
Att komma in i branschen i Finland är ändå inte helt lätt.
– Ett problem i Finland är att staten inte tycker att design och mode är värt att satsa på. I Sverige och Danmark stödjer däremot staten formgivare finansiellt, säger Hämäläinen.
Annaleena Hämäläinen har fått erfarenhet av bland annat marknadsföring och praktisk erfarenhet av företagsverksamhet också via familjeföretaget Hakola som tillverkar möbler. På Habitare-mässan syntes Madebymemms mattor på Hakolas avdelning.
– Många inredningsarkitekter- och designers har varit ivriga över våra mattor. Eftersom man kan välja färger och storlek själv går mattorna lätt att kombinera med nästan vilka möbler som helst, säger Rämä.
Madebymemm har valt att främst satsa på näthandel för att slippa mellanhänder och kunna betala en ordentlig lön åt gummorna. Dessutom säljs mattorna hos återförsäljaren Monomo på Annegatan 12.