Vitara är en dragbil i budgetklassen
Fyrhjulsdrivna suvar är det ingen direkt brist på. Nu kommer också Suzukis nya Vitara med i leken. Enda motoralternativet är en 1,6 liters bensinmotor. Argumenten för bilen är en hög utrustningsnivå ända från basnivån och ett pris som är svårslaget i segmentet.
Suzuki Vitara placerar sig storleksmässigt bland de mindre suvarna. Det känns naturligt att göra en prisjämförelse längst nere på skalan, och Vitara är faktiskt marginellt billigare än Dacia Duster från Renault-Nissans "outlet" i Rumänien. Det är smaken som avgör vilken man föredrar, men också utrustningen.
Orsaken till att Vitara är ett billigare alternativ än alla konkurrenter ligger under motorhuven, visar det sig efter provkörningen. Både effekt och vridmoment är vanligen en bit högre.
Trots att Suzuki Vitara under skalet är så gott som identisk med syskonet Suzuku SX4 S-Cross handlar det ändå om ett medvetet val för konsumenten. Nya Suzuki Vitara har en design som brukar kallas "ungdomlig", men i paketet ingår att baksätet är något trängre och sittvinkeln rakare. SX4 med en mera familjebetonad profil och rymligare baksäte har en budgetversion som är enbart framhjulsdriven. Med fyrhjulsdrift är priset på ungefär samma nivå som Vitara, men medan Vitara erbjuder traditionell automatväxel har SX4 steglös CVT-låda. Den ena är mera urban, den andra tål lite svårare förhållanden.
Ingen terrängväxel
Vitara ser ut som en fyrhjulsdriven suv ska se ut just nu. Den höjer inga ögonbryn men erbjuder funktionella utrymmen och en frigång på 18,5 centimeter för sämre vägar och stigar.
Det finns förvalda inställningsalternativ för automatläge med greppkontroll, sportläge, snöläge eller låst fyrhjulsdrift. Normalt är det framhjulen som driver, men om bilens hjärna upptäcker ett spinnande hjul flyttas upp till hälften av drivkraften till bakaxeln. Eftersom det inte finns låsbar mellandifferential eller lågväxel riskerar man ändå att köra fast i väldigt svåra förhållanden, men det är en egenskap som bilen delar med sina konkurrenter.
Till manuella växellådan får man backstartassistent. I standardpaketet ingår också farthållare, automatisk nödbromsassistent och backningskamera med extremt tydlig bild på den sju tum stora pekskärmen. Nödbromsassistenten ska fungera upp till 30 km/t, eller framför allt i stadstrafik. Går man från GL till GLX får man också navigator, led-strålkastare, nyckelfri start och parkeringsradar fram och bak.
Miniminivå
120 bensindrivna hästar finns under huven. Det är inte mer än miniminivå för modellen, som saknar turbo och har femväxlad manuell låda eller sexstegad automatlåda. I vissa lägen känns testbilen med manuella lådan nästan orkeslös eftersom vridmomentet blir dåligt vid lägre varvtal. Man får anpassa körstilen efter bilen, och det tar en stund att lära sig det. Motorljudet är ganska rått och hörs överraskande tydligt genom den aningen bristfälliga ljudisoleringen.
Först fanns Vitara, sedan växte modellen till Grand Vitara. Nya Vitara är nästan lika stor som Grand Vitara, men inte riktigt. Innerutrymmena är rejält tilltagna för fyra och godkända för fem. Bagageutrymmet är däremot omkring 20 liter mindre i den nya modellen. Fjädringen är inte i premiumklass, men å andra sidan ger den en känsla av att man faktiskt kör bil och inte sitter i en soffgrupp. Styrningen är exakt i stadstrafik, men på snabbare vägar kräver ratten ständig passning. Bilen går inte direkt som på räls, utan behöver små korrigeringar hela tiden för att hålla linjen.
Interiören är gammaldags enkel utan extra krusiduller. Pekskärmen har en glansig yta som samlar på sig fingeravtryck och damm. Radions volymreglage finns också på pekskärmen och är onödigt distraherande i trafiken. Dessutom är exaktheten sämre än om man hade en ratt att vrida på.
Fakta
Suzuki Vitara 1,6 4WD GLX
Pris: 25 930 €
Slagvolym: 1 586 cc/4 cyl.
Effekt: 88 kW/120 hp/6 000 rpm
Vridmoment: 156 Nm/4 400 rpm
Topphastighet: 180 km/h
Acceleration 0-100: 12,0 sek.
Snittförbrukning: 5,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 130 g/km
Bränsletank: 47 liter
Bagageutrymme: 375-710 liter
Mått (L/B/H): 4 715/1 775/1 610 mm
Vikt: 1 160 kg
Markfrigång: 185 mm
Dragvikt: 400/1 200 kg
PLUS
Mycket för pengarna, aktiv säkerhet som standard.
MINUS
Dålig segdragning, trångt bagageutrymme