Trädgårdbranschens gossen Ruda
Förr hade man trädgård för att få föda och bekämpa fattigdom och svält. I dag är den stora folksjukdomen stress, men också det kan odlingen råda bot på. Det säger Bosse Rappne. Känd från tv och tack vare okonventionella lösningar lockar hans handelsträdgård busslaster med besökare.
Året var 1984. Tillsammans med sin mamma satt Bosse Rappne på trappan till hemmet och tänkte.
Ett stenkast ifrån fanns de växthus som hans föräldrar hade byggt upp. I dem packades nu krukväxter och blommor om så att de skulle vara lättare att hantera i mataffärerna – för efter faderns död hade allt utarrenderats till en större handelskedja. Trädgården utvecklades inte men affärerna, och via dem kunderna, fick sina yuccapalmer.
Beslutet kändes plötsligt självklart.
– Jag tyckte de var ett gäng klåpare som raserade ett livsverk. Jag tänkte att jag måste gå in och ta över. Om jag inte gör det, ångrar jag mig hela livet, säger Rappne.
Trettio år senare har hans handelsträdgård i Solna utanför Stockholm en halv miljon besökare per år. Själv har han blivit en tv-profil, känd från bland annat Äntligen hemma, ett av de första hemmafixarprogrammen på svensk tv.
Lätt har det inte varit alla gånger. I ett skede höll han på att arbeta ihjäl sig och företaget på att gå under.
Bästa beslutet
Omgivningen är idyllisk. Handelsträdgården finns invid Ulriksdals slott som vilar i en barockträdgård vid vattnet, Edsviken. Samtidigt är det en bit från de stora omfartsvägarna så hit kommer kunderna inte av en slump. Bland annat därför har Bosse Rappne valt att erbjuda lite mer och på sitt eget sätt.
Det började av nödtvång. De första åren odlade Rappne och mamman blommor som de sålde till partihandeln, precis som det hela hade startat.
– 1990 kom lågkonjunkturen och jag insåg att det går åt helsike om vi fortsätter så här.
Så han bestämde sig att öppna butik i trädgården riktad till privatkunder. Interiören var enkel, några avsågade växthusbord fick duga.
Det började rulla på. Rappne jobbade 100 timmar i veckan. Han var 28 år och runt omkring honom gifte sig kompisarna och bildade familj. Dags för följande steg. Han behövde personal.
– Det är lätt att vara trädgårdsmästare på våren men om man ska ha kompetenta medarbetare behöver man kunna erbjuda jobb också på vintern. Lösningen blev ett kafé längst inne i växthusen som ger inkomster också under lågsäsong.
Småpengar kom in och kunderna började fråga efter mer, något matigare. Men hygienbestämmelserna för att tillreda kyckling, fisk eller kött var och är så strikta att det hade krävts olika utrustning för allt.
– Det hade jag inte råd med så det fick bli enbart grönsaker. Det är det bästa beslut jag har fattat.
Vegetariskt var unikt då och han säger att han på så sätt lyckades locka kvinnor till trädgården. Och i dag stödjer verksamheterna varandra. Restaurangen omsätter 20 miljoner kronor per år och trädgården 40 miljoner, eller drygt 2 respektive 4 miljoner euro.
– Trädgården utan kafé skulle inte fungera och kaféet utan trädgård skulle inte göra det heller.
Kunden in i produktionen
I fyratusen kvadratmeter växthus drivs blommor upp: julblommor på hösten, tulpaner på vårvintern och för tillfället sommarblommor, i vår 20 000 sticklingar. Krukväxter som orkidéer och kinaros samt snittblommor finns också. Kunderna får göra sina egna buketter. Utomhus är det perenner, buskar och träd som gäller, och den nya satsningen visningsträdgårdar som ska ge kunderna idéer.
Trädgården satsar på det Rappne kallar "sampel", prover. Sommarblommor planteras i olika arrangemang i kruka och ute visar han en uppstammad vinbärsbuske som får samsas om saligheten med rabarber.
– Stället blir snyggare så och du blir mer inspirerad som kund, men det viktigaste är att medarbetarna lär sig vad som fungerar.
Kunderna får gå fritt nästan överallt och det är det som Bosse Rappne menar gör hans verksamhet unik.
Rappne säger själv att han är trädgårdsbranschens gossen Ruda. Slottsträdgården Ulriksdal har 56 helårsanställda och 130 som mest under högsäsong. Det är många jämfört med konkurrenterna, men han vill ha kompetenta medarbetare. Det är det som ger mervärde menar han.
Han ogillar det han kallar Dagens industri-tänket, där artiklar om nedskärningar och varsel i affärstidningen gör att chefer säger upp också utan egentlig orsak i ängslighetens namn. I Rappnes företag dukas det varje morgon upp till gemensam frukost. Han vill blanda folk och få dem att må bra.
Men visst är han själv också en affärsmässig strateg. För några år sedan myntade han uttrycket "vi måste djungla till det". Det blev mer grönväxter i butiken, krukor här och var och placerade så att kunderna kan måste ducka. Och nu visar han med pillemarisk blick upp några tidningsartiklar där budskapet har spritt sig. Årets trend är djungelväxter lyder en rubrik. Rappnes tanke har blivit trend.
På tv av en slump
Han är en auktoritet på området och det beror inte minst på tv-karriären. Av en slump kom han med i Äntligen hemma på kommersiella TV4. Han fanns närmast tv-huset och de behövde någon som kunde lära upp programledarna som inte kunde trädgård.
– Det blev lite krångligt för vi fick göra allt två gånger, först när jag visade och sedan när programledaren skulle utföra det, så till slut frågade de om jag inte kunde vara med själv.
Det blev femton år innan han valde att sluta. Fortfarande syns han på tv och han tänker också börja med egen webb-tv
Några nackdelar med att vara ett känt ansikte?
– Nej, inte egentligen, jag är snäll och inte ute så ofta, säger Rappne, 52-årig tvåbarnsfar.
Företaget har gått igenom både goda och tuffa tider. Det här året ser han ljust på – trots mycket osäkerhet både ekonomiskt och politiskt i Europa. Han tror att Rysslands oberäkneliga agerande och krigen i världen gör att folk stannar hemma och satsar på sin trädgård i stället för att resa.