Cykla vettigt – inte som vi
Hemma igen! Efter nio dagar och drygt fyra hundra kilometer rullar tåget från S:t Michel in på stationen i Helsingfors. Vi skiljs åt och trampar de sista kilometrarna åt var sitt håll.
På tåget har vi hunnit snacka igenom det som gick rätt och allt som gick fel.
– Den största missen var att vi höll tidtabellen till punkt och pricka, säger Leif.
Det har han rätt i. Vi hade gjort upp ett schema på förhand, som vi sedan följde nästan slaviskt. Det innebar att vi skulle cykla 40–70 kilometer, varje dag.
– Gör jag om det här någon gång så ska var tredje dag vara cykelfri, slår jag själv fast.
Nu pausade vi först på sjunde dagen, när kramperna i ben och armar mer eller mindre tvingade oss. I militären fick man lära sig att cykla femtio minuter och pausa i tio – även om man inte var trött. I längden vinner man på det.
– Du började dricka magnesiumpulver för sent, först när du redan hade drabbats av sendrag och elände, påpekar Leif.
Mina erfarenheter av magnesiumtabletter var dåliga före cykelfärden. Jag tycker mig inte ha haft någon nytta av dem, men pulvret som man dricker upplöst i vatten verkar fungera effektivt. Att börja dagen med ett glas är att rekommendera.
Packa rätt
Lite för mycket packning har vi haft med oss. Sista morgonen konstaterar jag att jag inte en enda gång haft på mig extrajeansen, tygshortsen, de extra två pikéskjortorna eller två T-tröjorna, de två paren extra strumpor och extra kalsongerna, tjocka ylletröjan eller kepsen.
Sammanlagt några kilogram onödig barlast.
Underkläderna har man vaskat upp efter hand.
Vi lever inte i ett u-land så det är ingen katastrof om man glömt något. Prismor och K-marketar finns överallt.
Tältet och sovsäckarna behövde vi – lyckligtvis – heller aldrig använda, men de var med för säkerhets skull om vi inte alla nätter skulle hitta tak över huvudet.
– Att sova en natt på kall mark i ett fuktigt tält hade tagit kål på oss. Vi hade styvnat bort totalt, säger Leif.
Bra med blöjbyxa
Stor nytta hade vi däremot av "blöjbyxorna", det vill säga riktiga cykelbyxor med stoppning i aktern. De finns i olika varianter, korta och långa och korta som kan förlängas. Mina slutar strax ovan knäet och är försedda med hängslen och är otroligt bekväma att cykla i. Det går dessutom lätt att dra ett par tunna joggingbyxor över dem om det blir kallt.
– När man kliver in på ett kafé med dem på sig så känns det som om man gick med en stor blöja mellan benen, säger Leif.
Men de sparar väldigt mycket sittmuskler!
En bra investering var också de högskaftade cykelgaloscherna, som man drar över skorna när det regnar. Lätt och behändigt alternativ till stövlar. Kostar några tior.
Slutsatsen är: Reservera några dagar mer än du tänkt dig för cykelfärden. Då slipper du stressa och kan ta igen dig och njuta av resan. Det är ändå det som är det allra viktigaste.
Satsa på att bo hyfsat. Hotell, motell eller värdshus kostar mellan 60 och 100 euro per natt för två personer. Försök välja ett boende där bastu och frukost ingår i priset. Före midsommar och efter skolstarten i augusti finns det gott om plats.
Använd Google
Planera rutten i detalj även om tidtabellen är flexibel. Nu för tiden är det ett nöje att lägga in olika alternativ i Google Maps, där man väljer cykelsymbolen. Det lönar sig att detaljgranska kartan för att hitta små vägar som går parallellt eller åtminstone nära huvudvägen så man undviker hård trafik så mycket som möjligt. Kartprogrammets "Street view"-funktion är ypperlig om man vill kolla hur vägen ser ut. Är den asfalterad, finns det cykelväg eller är vägrenen bred eller smal?
– Där kunde vi ha varit lite noggrannare, säger Leif.
Det är sant, men å andra sidan var det på vår rutt ställvis omöjligt att undvika att cykla på riksvägarna. Sträckan mellan Punkaharju och Nyslott hade blivit åtskilligt längre om vi bara valt småvägar. På vissa platser är man helt enkelt hänvisad till riksväg 14.
På sajten Pyöräillen Suomessa.fi (finns inte på svenska) hittar man en antagligen väldigt trevlig rutt "Suur-Saimaan kierros" på 362 kilometer som följer bara cykel- och småvägar.
Mobilen är i dag människans bästa vän. Med den kan man mitt i skogen boka hotell, läsa om sevärdheter och naturligtvis navigera. Men det lönar sig att ha en riktig papperskarta med sig. Mobilens lilla skärm gör det svårt att uppfatta helheten. Det är precis som med pappers- och den digitala tidningen. Båda är bra, men vill man få en helhetsbild av världen måste man ändå läsa pappret.
Och, fast det låter som ur munnen på en folkskollärare, kom ihåg att dricka, dricka och dricka, fast du inte ens känner dig törstig. Det är bästa medicinen mot sendrag.
Då återstår bara att kvittera ut 40,30 euro i kilometerersättning för cyklandet (10 cent/km) och göra sig redo för midsommarfirandet i täckjackor och sydväst.