Med plattor och kakel som passion
Plattor i färgordning och försäljare som är experter på att välja rätt sort för varje kunds kakelbehov. Familjeföretaget ABL-Laatat är drömstället för dig som ska renovera. Med Finlands största utbud av plattor och kakel finns garanterat något för alla. Det bästa är att du får hjälp med att orientera dig bland urvalet och renoveringen blir smidigare.
500 nyanser av grått? Att välja plattor till hemmet är inte alltid så lätt som många tror innan de sätter i gång med en renovering eller ett husbygge. Det kan komma som en överraskning att urvalet av kakel och plattor är så enormt. Det räcker inte att veta vilken färg man ska ha. Det finns nyans efter nyans, olika grader av släthet och strävhet och olika storlekar. Vilken platta man tillslut landar på har stor betydelse, inte bara estetiskt. Blir det fel kan man få betala dyrt för misstaget.
– Väljer man en för slät yta till ett duschutrymme kan det bli farligt halt. I badrum måste man också komma ihåg att beakta hur vattnet rinner ut och hur plattans storlek påverkar det här. Väljer man en glaserad yta till tamburen måste man se till att det är rätt grad av slittålighet, annars kan småstenar som ofta finns i tamburen skrapa sönder ytan, säger Marika Lundberg, butikschef på ABL-Laatat.
Förutom butiken med outlet där man kan fynda kvalitetsplattor, finns ett utställningsrum. Vackert uppradade plattor för tankarna till ett konstgalleri. Vid en vägg står plattor gjorda i träimitation.
– De här görs med en speciell teknik som gör att alla plattor ser ut och känns som riktigt trä, det vill säga alla brädor är unika, säger Erika Forsman.
Människan har använt keramiska plattor i tusentals år. Utvecklingen går ändå hela tiden framåt också på kakelfronten.
– Modern teknik gör det möjligt att tillverka allt större och tunnare plattor. Jag minns när man tänkte att 60 x 60 centimeter var en jättestor platta, i dag tillverkas jätteplattor i storleken 160 x 320 centimeter, säger Erika Forsman.
Också fogandet har blivit osynligare, ibland syns fogarna inte alls.
Experthjälp sparar tid
I dag finns det många järnhandlar och inredningskedjor där allt mer sker med självbetjäning. ABL-Laatat satsar i stället stenhårt på kundbetjäning och ett yrkeskunnande som inte kan ersättas med till exempel en googlesökning. Det nära samarbetet med kakelfabriker, inredningsarkitekter och företagskunder skapar ett flöde av idéer, trender och ny teknik. Försäljarna får regelbunden utbildning och har ett brett kunnande om allt från de senaste metoderna att kakla till vilka kombinationer av plattor och färger man kan välja. De har koll på utbudet och kan föreslå också sådant som inte finns i butiken. Att få hjälp med att hitta rätt sparar värdefull tid.
Det märks att det finns ett behov av expertkunnande, också när det gäller plattor. Alltför ofta kommer det in kunder som säger: ”om jag bara hade vetat det där före min renovering…”.
– Det finns inga dumma frågor då man kommer in hit. Man behöver absolut inte veta allt på förhand eller ha planerat färdigt. Det är vårt jobb att hjälpa kunden att hitta rätt, säger Lundberg.
Att det är ett familjeföretag syns i företagets värden och känns i butiken. Det är en varm, välkomnande känsla man får som kund då man stiger i den nästan hundraåriga tegelbyggnaden.
– Service är en viktig del av vårt varumärke. Vi vill fråga kunderna vad de behöver och hjälpa till. Försäljningssiffror är inte det viktigaste för oss, så försäljare som bara tänker på att sälja passar inte in här. För oss är det här mer än en arbetsplats, det är som ett hem, säger Erika Forsman.