När det muslimska blir coolt
Hipsterskägg på en man i Helsingfors eller hijab på en modell i Paris. Muslimska influenser har blivit trendiga i modet också utanför den muslimska världen.
Stockholm
Det var på 1990-talet som en mer specifik muslimsk modescen började växa fram. I Turkiet uppstod klädkedjor inriktade på säsongsmode, affärer som har blivit en etablerad del av gatubilden också i europeiska städer som Amsterdam, Berlin och London.
I dag är muslimskt mode ett betydande globalt fenomen, man talar om en miljardindustri, som hänger ihop med ökat ekonomiskt välstånd.
– Det har uppstått en ny medelklass där man vill vara en del av ett konsumtionssamhälle men bevara den islamska identiteten, säger Tuomas Martikainen, professor i etniska relationer vid Helsingfors universitet.
Leila Karin Österlind är etnolog och skriver sin doktorsavhandling vid Stockholms universitet om muslimskt mode. Enligt henne finns bärarna i hela världen. Österlind räknar upp marknader i länder som Malaysia, Indonesien, Turkiet, Egypten, delar av Afrika och stora delar Europa – för att inte tala om länderna vid Persiska viken som med sina ekonomiska resurser är många designers dröm.
Franska modehus gör nu speciella kollektioner med abayas, kaftaner, och också kedjor som H & M är betydande.
Det muslimska modet är inte isolerat och influenserna går åt båda hållen. Österlind har myntat begreppet muslim cool. Med det menar hon att islam blivit något tufft inom mainstreammodet – det yviga hipsterskägget och små mössor är exempel på det – men också bland designer i till exempel Paris där slöjor på catwalken inte är en ovanlighet.
Det kan låta avigt för efter terrorattackerna 2001, och nu senast med dådet mot Charlie Hebdo i Paris, har också islamofobin ökar.
– Man talar om två effekter. Den första var ökad misstänksamhet, den andra det helt motsatta. Det blev ännu mer tydligt efter den arabiska våren. Året efter det var det väldigt rätt att ta in något med koppling till islam i konst, mode, film.
De unga och trendmedvetna muslimerna kallas ibland hijabistas. Ofta blandar de stilar, kan bära slöjan hijab men samtidigt vara trendiga och också utmanande. I och med bloggar och Instagram har flera blivit stjärnor som visar upp sina kläder och blir trendsättare. Överlag har det skett en individualisering, och Österlind vill peka på att variationerna och stilarna är många.
Slutligen, om slöjor. Hijaben förknippas i dag starkt med islam, men Leila Karin Österlind påminner om att den inte alls har varit självskriven och att långt ifrån alla muslimska kvinnor bär slöja, för att inte tala om niqab som bara visar ögonen. Muslimskt mode är alltså väldigt mycket mer än huvudbonader.