Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Mat & dryck
    • Resor
    • Mode
    • Trafik & motor
    • Hobby
    • Boende
    • Vin & öl

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Chauffören ska ständigt vara uppmärksam på trafiken runt omkring. Foto: Leif Weckström

    Alla andra kör som idioter

    Dan Kronqvist
    Publicerad: 10.04.2015 10.35 • Uppdaterad: 10.04.2015 13.24

    Ämnesord

    • Trafik & motor
    • HBL testar

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Vi tror alla att vi är bättre på att köra bil än genomsnittet. Nu kan den statistiska omöjligheten testas. KSF Medias bil- och trafikjournalist offrar sig för vetenskapen.

    Esa Mikkola är matematikern som blev bilskollärare. Han har redan på 90-talet utvecklat det välkända konceptet Eco Driving och är vid det här laget antagligen bäst i landet på praktisk riskanalys och konsekvensbedömning i trafiken.

    – Kolla varvräknaren, du kan växla upp nu. Det är det första som Mikkola säger till mig under den halvtimmesrunda som ska visa hur bra jag egentligen är på att köra bil efter drygt 40 år som körkortsinnehavare.

    Just det. Varvräknaren finns inte där bara som dekoration eller för symmetrins skull. Senast när den visar 2 000 varv i minuten klarar motorn en högre växel.

    Mitt körkort är daterat 1974. De senaste 15 åren har jag gjort kanske 50 nybilstester per år i jobbet som bil- och trafikjournalist. Inga trafikolyckor än så länge. Klart man kan köra bil, som vi alla brukar tänka.

    Därför vågar jag låta mig testas av Esa Mikkola från körskolan Esami. Han vill kolla hur ansvarsfullt jag kör och vilka risker jag tar.

    På 1990-talet bekantade sig Mikkola med den Collision Free-utbildning som bilförare redan då fick i Kanada. Analysverktyget var bra, och det var lätt att överföra till Finland, säger han. Med början i de nordiska länderna har Eco Driving sedan via honom spritt sig över världen.

    Sparsamt och försiktigt

    Rätt många har redan stött på begreppet Eco Driving, och en del har redan i bilskolan lärt sig tänka på bränsleförbrukning och körteknik. Nu har instruktionspaketet byggts ut till att också omfatta förarens ansvar för sin plats i trafikmiljön. Krasst uttryckt är den ultimata inbesparingen helt enkelt att undvika trafikolyckor, både små och stora.

    – Det handlar om trafiksäkerhetsaspekter och om de små detaljer i körbeteendet som vi lätt kan ändra på. I instruktionen ingår en konkret riskanalys baserad på en halvtimmesrutt. Den körs två gånger, först utan tips och efter en datagenomgång ett varv till med några goda råd om hur man kör både snålare och säkrare, säger Esa Mikkola.

    Plus och minus

    Första rundan känns som en vanlig dag på jobbet. Vi körde i 24 minuter med 30 km/h som snitthastighet, en blandning av stadstrafik och större trafikleder. Snittförbrukningen var 5,5 liter på 100 km.

    – Du håller hastigheten föredömligt bra. Du tittar i spegeln innan du bromsar, det är också bra. När du svänger in till höger på en flerfilig väg och ska ta den vänstra filen kunde du gå mera rakt på. Undviker du att gruppera är det tryggare för alla. Sena filbyten kan ge ökad risk för att någon annan hinner in i din fil. Det leder i värsta fall till plåtskador om du inte upptäcker bilen i tid.

    Esa Mikkola förutspår också min framtid.

    – Om din första trafikolycka inträffar en dag kommer den att vara en sidokrock vid filbyte. Alternativt kommer du helt enkelt att missa en cyklist som kommer med hög fart längs cykelvägen du ska korsa vid en högersväng, säger han. Två saker att jobba på, alltså.

    – För en tid sedan hade jag en förare som var väldigt hetsig och okontrollerad bakom ratten. Vid genomgången frågade jag om han någonsin varit inblandad i trafikolyckor. Jo, tre gånger, medgav han. Då bad jag att få gissa, listade tre sannolika situationer och fick tre av tre rätt. Så pass exakt visar körbeteendet våra svagheter och risker i trafiken, säger Mikkola.

    Inte bråttom till rödljuset

    Det jag också kan fila på är bränsleförbrukningen.

    – Ser du ett rödljus på långt håll är det ju ingen idé att stressa dit bra för att vänta. Bättre att lyfta foten från gaspedalen och låta fysikens lagar göra det som de är bäst på. Utnyttja den rörelseenergi som finns . Då förbrukar motorn inget bränsle, och i bästa fall hinner det bli grönt ljus innan bilen rullat fram, säger han.

    – Också när man kör normalt kan man försöka lätta lite på gasen. Oftast håller man ändå samma hastighet, men med mindre förbrukning.

    De flesta förare håller blicken för nära bilen. Om man tittar längre bort hinner man reagera bättre på vad som kanske kommer att hända. I praktiken ska man ha en radarblick och hela tiden följa med allt som händer i bilens omgivning. Kan det komma någon från höger in på vägen? Finns det någon cyklist eller fotgängare som kan göra något oväntat?

    Kommer någon att snabbt rusa ut på övergångsstället? Lönar det sig att sakta in för att slippa en tvärbromsning till stillastående längre fram?

    Det är många detaljer att tänka på, men hjärnan lär sig snabbt att göra allt det här tämligen automatiskt sedan man en gång förstått att det hjälper.

    Kaffekoppstestet brukar han också tala om. Det ska gå att sitta bredvid föraren med en mugg kaffe utan att skvätta ner kläderna. Då kör föraren ungefär så lugnt och jämnt som man ska köra.

    Andra varvet bättre

    Vi kör samma rutt en gång till och bränsleförbruknjngen sjunker till fem liter blankt. Det är tio procent. Körtiden ökar med två minuter och snitthastigheten sjunker med en kilometer i timmen, men det ligger inom marginalen för den ständigt varierande trafikströmmen.

    Tio procents inbesparing, smartare växlingsintervaller och betydligt mera fokus på omvärlden är den omedelbara nettovinsten av instruktionerna, och jag kommer antagligen att ha en mental Esa i huvudet en lång tid framåt. Det gör att jag kan utveckla körstilen utan konsult i bilen. Jag vet ju hur man borde göra.

    Dan Kronqvist
    Ta kontakt Flera artiklar av Dan Kronqvist

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet