Nu kan du köpa ny bil på nätet
Som första land i Europa får Finland idag en nätsajt som säljer nya bilar och tar de gamla i utbyte. Den nya bilen får man hemkörd om man vill, säger Antti Ruhanen. Han är vd för bilimportören Bassadone Automotive Nordic och den nystartade sajten Autoverkkokauppa.com.
Näthandeln växer snabbt, men nya bilar är en produktgrupp som ingen aktör hittills vågat sig på. Av tradition har bilköpare velat sparka på däcken, pruta och jämföra. Det håller på att förändras.
– Vi har planerat den här verksamheten i två år. Redan 2013 visade en amerikansk undersökning att 70 procent av bilköparna hade bestämt sig innan de åkte till bilhandlaren. Hälften av dem hade använt sin smarttelefon som sökverktyg. Då tyckte vi det var märkligt att bilbranschen inte hade tagit det sista steget och erbjudit hela processen på nätet, säger vd Antti Ruhanen.
2013 var två procent av finländarna redo att köpa sin nya bil på nätet utan att ha suttit i den eller talat med någon försäljare. Den andelen har ökat på två år.
– Traditionellt har bilförsäljning börjat med att man bygger väggar och fyller insidan med bilar. Sedan väntar man på kunderna. Det har lett till att branschen bromsat sitt nätengagemang eftersom det finns dyra hallar som måste utnyttjas. Nu kommer vi med en hybridform som inte utesluter de traditionella köpen, men erbjuder ett alternativ med genomskinlig prissättning utan oklarheter. Också finansieringen är genomskinlig med exakta siffror på allt.
Inbytesbilen är inget problem, eftersom Autoverkkokauppa.com sätter kunden i jobb. Man fyller i en mängd uppgifter om den bil man har, och det förutsätts att man är ärlig eftersom allt ändå uppdagas när bilbytet genomförs.
– Ingen annan har vågat ta emot inbytesbilar på basen av kundens uppgifter, men vi vet att vi inte köper grisen i säcken eftersom vi får så många fakta om bilarna, säger försäljningschefen Kari Wikholm.
Bassadone säljer nya Dacia, Hyundai, Isuzu, Renault, SsangYong och Suzuki. Samma märken säljs på nätsajten, och de begagnade inbytesbilarna skeppas vidare till andra aktörer. På nätet kan man handla dygnet runt, inte bara dagtid när de flesta potentiella kunderna är på jobbet eller annars upptagna. Vill man inte träffa någon försäljare kan man beställa hem bilen. Föraren ger en genomgång av den nya bilens finesser och tar med sig bytesbilen sedan den jämförts med kundens konditionsrapport. Den som köper en bil har en ångerperiod på 30 dagar.
I vilket skede som helst av processen får man naturligtvis ta personlig kontakt, men man behöver inte längre göra det.
– De traditionella och tunga nätsidorna är småningom på tillbakagång över hela fältet, säger Wikholm som i stället satsar på de snabbare sociala medierna som Facebook, Twitter, Linkedin och Instagram.