Volvo XC 90 blir avgörande
Det är 13 år sedan Volvo lanserade sin första XC90. Sedan dess har alla förnyelser byggt på samma grundlösning. Nu är allting nytt, och målet att ta fram den säkraste och mest miljövänliga bilen i suvklassen verkar ha lyckats.
Det ser bra ut. Interiören i testbilarna är mycket elegant. Lädret är högklassigt, sömmarna gjorda med precision, träinläggningarna exakt tillskurna och både ratt och reglage har den där dyra kvalitetskänslan som är så lätt att urskilja. Motor och vägbrus är väl dämpade och ljudanläggningen från Bowers och Wilkins får komma till sin rätt.
Avancerad pekskärm
Instrumenteringen är i och för sig okonventionell. Man ser väldigt få knappar och reglage, men desto mera funktioner finns i den enorma pekskärmen i mitten av instrumentbrädan. När man startar bilen sker det genom att vrida ett reglage på mittkonsolen.
Innan man kan handskas intuitivt med alla funktioner som finns på den stora skärmen ska man helst instrueras av någon som kan det. Trots bra logik är det ett stort steg från den traditionella utrustningen.
Jämnt med luftfjädring
Luftjädringen i testbilarna gör att ojämnheterna i vägen passerar obemärkt, och både motor- och vindljud dämpas effektivt. Körupplevelsen lutar mera mot komfort än mot sportighet och styrningen känns lätt och exakt, helt i linje med var de flesta bilarna kommer att köra i framtiden. Det är inte på snabba asfaltvägar eller ruggliga skogsetapper, utan från hemmet till dagens sysslor och hem igen.
Nya XC90 har 13 cm längre axelavstånd, vilket ger mera utrymme inne i bilen. Komforten är mycket god, och både baksätet och de två extrastolarna längst bak är utformade som individuella stolar. I de bakersta stolarna ska man inte vara längre än 170 centimeter för att sitta ens någorlunda bekvämt. Det reguljära baksätet har ovanligt höga sittdynor, så man sitter med benen i normal vinkel.
Basversionen räcker
Intressant nog får jag som tillfällig förare alldeles tillräcklig effekt redan ur den svagaste motorn D5, en diesel med ett sympatiskt vridmoment. Laddhybriden kan i och för sig betraktas som framtidsmodellen, men den väger 200 kg extra vilket känns i ratten, trots att bilen har betydligt bättre acceleration. och klarar 40 km på ren el.
Pekskärmen heter Volvo Sensus och med den sköter man klimatanläggning, mediefunktioner, och en lång rad av de underordnade systemen som finns i bilen. Fyra olika nivåer når man genom att "bläddra" över skärmen som på en läsplatta. Man behöver lite mera tid för att avgöra om det faktiskt är mera praktiskt än de konventionela knapparna, men snyggare är det.
När det gäller säkerhet är det svårt att slå XC90. Säkerhetsburen är i presshärdat borstål som är det hårdaste stålet på marknaden. Autobromsen upptäcker och bromsar för både fotgängare och cyklister, och framför allt är den standard. En nyhet är vänstersvängsbromsen som själv ser till att föraren inte kan fportsätta svänga til vänster om en mötande bil är på väg. De elektriska bältessträckarna och stolarna som skyddar mot ryggskador är också nytt.
D5 och T6 är utrustade med åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift från Haldex. Markfrigången är 24 centimeter, men avsaknaden av lågväxlar och låsbara differentialer visar att det här är en bil som är gjord mera för staden och landsvägen.
I år ska 50 000 bilar tillverkas. 18 000 är beställda, och resten torde gå åt rätt snabbt. Till Finland kommer 190 beställningar ur första partiet, men totalt väntar sig Volvo sälja 400 XC90 i år hos oss, säger presschefen Thomas Hallbäck. Utgångspriset är 81 776 euro, laddhybriden med fyrhjulsdrift kommer att kosta knappt 93 000 när den anländer till hösten.
Volvo XC90 D5 AWD
Pris: Från 81 776 euro
Slagvolym: 1 969 cc/4 cyl.
Effekt: 165 kW/225 hp/4 250 rpm
Vridmoment: 470 Nm/1 750 rpm
Topphastighet: 220 km/h
Acceleration 0-100: 7,8 sek.
Snittförbrukning: 5,7 l/100 km
CO2-utsläpp: 149 g/km
Bagageutrymme: 671-1 899 liter
Mått (L/B/H): 4 950/2 008/1 780
Markfrigång: 23,8 cm
Vikt: Från 2 078 kg
Dragvikt: 2 700 kg bromsat
Bränsletank: 71 liter
PLUS Säkerhet, komfort, utsläpp
MINUS
Pekskärmen kräver övning, insynsskyddet svårförvarat.