Om vägen skulle ta slut
Vi tar ut Volkswagen Touareg i skogsterrängen, för där trivs den lika bra som på landsvägen. Den stora suven drar 3,5 ton och kan vara perfekt för den som kör hästsläp eller andra tunga saker.
Sedan debuten 2002 har Touareg blivit en av världens mest sålda suvar. Senaste generation kom 2010, så det var dags att justera och förnya en del detaljer. Det här är en suv, men den hamnar rätt nära den regelrätta terrängbilen med sina egenskaper. Samtidigt fungerar den som både bekväm långfärdsbil och stark laståsna med sin imponerande dragförmåga.
På väg till terrängbanan utanför Tavastehus kör vi både landsväg och motorväg, och där visar bilen att den är tyst, smidig och komfortabel. Stolarna är av den arten att ryggen ger dem klart godkänt för långfärder och VW-logiken gör förarmiljön rätt välkomnande och okomplicerad.
Smidig klättrare
Basversionen av Touareg har 4MOTION-fyrhjulsdrift med Torsendifferential. Alla bilarna har också ett program för offroadkörning som regleras i två steg med en ratt mellan framstolarna. Programmet anpassar både bilens elektroniska system och automatlådans växlingar för körning i terräng och aktiverar samtidigt klätterfunktionen Hill Climb Assist.
Den som har ännu högre krav när det gäller oländig terräng kan välja 262-hästarsversionen Touareg V6 TDI med Terrain Tech, ett utrustningspaket med reduktionsväxel, mellandifferential och bakdifferential som spärrar till maximalt 100 procent. Man har fem olika nivåer som anpassar Touareg efter olika typer av underlag.
Snålare och starkare
Motorprogrammet har förnyats enligt det klassiska receptet "mera effekt och mindre förbrukning". I Finland säljs bilen med tre liters V6-diesel och Tiptronic-automatlåda i versionerna 204 eller 262 hästar. Flaggskeppet har den starkare motorn plus Terrain Tech med konstant fyrhjulsdrift och lågväxel. Diffspärrarna i mitten och baktill gör skillnaden i terrängen.
Offroad-programmet startas med ett knapptryck och optimerar tekniken för svårforcerade etapper. Gaspedalen blir känsligare, bromssträckan förkortas på löst underlag och diffspärren reagerar snabbare på hjulens roteringshastighet. Automatlådan anpassas också till terrängen, och i branta nerförsbackar håller bilen automatiskt låg hastighet.
Ända från den billigaste nivån ingår klimatanläggning, automatiskt avbländande körljus, farthållare, automatlåda, kylt handskfack och bi-xenonstrålkastare. Sedan kan man pricka av tillvalslistan och skaffa till exempel luftfjädring eller läderklädsel. Det man inte kan välja är en tredje stolsrad. Trots att ingen vuxen kan sitta bekvämt i någon av konkurrenternas hopfällbara stolar i sista raden är det ändå ett argument för många köpare.
Luftfjädringen ger alternativen Comfort, Normal eller Sport och frigången kan höjas till 300 millimeter med ett knapptryck. Då klarar bilen 580 millimeter högt vatten utan problem. På landsvägen kan man på samma sätt sänka bilen för att minska luftmotståndet och förbrukningen.
Tomi Karrinaho är ett av de terrängproffs som lotsar oss genom det snöiga spåret i skogen. Som vanligt är hans jobb tudelat. Dels berättar han hur man lämpligen ska köra för att inte fastna i den mjuka snön utanför spåret, dels får han påminna om att bilen faktiskt klarar rätt mycket från och med den punkt när förarens tro sviktat tills det blir riktigt omöjligt.
Fakta
- VW Touareg 3,0 V6 TDI Terrain Tech
- Pris: 97 313 euro
- Slagvolym: 2 967 cc/6 cyl.
- Effekt: 193 kW/262 hp/3 800-4 400 rpm
- Vridmoment: 580 Nm/1 750-2 500 rpm
- Topphastighet: 220 km/h
- Acceleration 0-100: 7,6 sek.
- Snittförbrukning: 6,9 l/100 km
- CO2-utsläpp: 180 g/km
- Bränsletank: 100 liter
- Bagageutrymme: 697-1 642 liter
- Mått (L/B/H): 4 801/2 208/1 732 mm
- Vikt: 2 251 kg
- Dragvikt: 3 500 kg bromsat
PLUS
Välutrustad rymlig vardagsbil som klarar väldigt dåliga vägar.
MINUS
Ingen tredje stolsrad, låg taklinje med obekvämt insteg.