Både Clark Kent och Stålmannen
Ford Focus ST ser ut som en helt vanlig bil. Vid behov uppför den sig också så, men den har både kraft och snabbhet när det krävs. Den byter identitet snabbare än Clark Kent.
Testbilen är grå, en klassisk bilfärg som småningom verkar vara på väg tillbaka. Nyansen heter Stealth Grey och finns enbart i ST-serien. När man öppnar dörren ser man Recarostolarna där framme, och kollar man i baksätet ser man samma kvalitet där. Under huven på testexemplaret finns faktiskt en dieselmotor.
Kompromissklassen
Det här är inte en renodlad sportbil. Den konkurrerar om utrymmet i GTI-klassen som brukar vara kompromissernas slagfält. Mycket handlar om motoreffekt, men också om stramare styrning, ofta lite hårdare fjädring och ett mera distinkt motorljud. Funktionalitet och utrymmen är i vanlig familjebilsklass.
Styrningen i Focus ST är faktiskt mycket exakt. Det är ingen överraskning för den som tidigare kört olika Fordmodeller, men här rör vi oss på en ännu högre nivå.
I Focus ST är egentligen alla kompromisserna lyckade. Komforten lider inte av lite styvare fjädring, motoreffekten räcker till även om man skulle hamna på en tävlingsbana och ingen har kompromissat med bagage- eller kupéutrymmet. Förarmiljön är bekväm och logisk.
Aktiv säkerhet
Ford har vidareutvecklat antisladdsystemet ESC så att det nu reagerar redan innan bilen börjar sladda. Funktionen heter Enhanced Transitional Stability (ETS) och märks tydligt om man kör i normalläge med bensinmotorn. I högre hastigheter när väggreppet närmar sig sin yttersta gräns orkar elektroniken inte korrigera på ett smidigt sätt. Det här kan avhjälpas genom att man väljer Sport-inställningen där ETS kopplas bort, medan antisladd och antispinn fortfarande fungerar.
Fenomenet märks bara i bensinversionen. Dieselvarianten är annorlunda kalibrerad, alternativt är det den tyngre motorn som gör att bilen uppför sig så mycket smidigare i samma situation. Förutom normal- och sportläge kan man välja Off-läget, som också kopplar bort antisladden till största delen. Systemet bromsar inte i kurvorna men ser ändå till att bilen inte åker ut.
Diesel en utmaning
Att Focus ST också finns i dieselversion var inte självklart. Det är första gången Ford placerar en diesel i en så sportig bil. Största utmaningen var att få den att låta tillräckligt vackert. Enligt planeringsteamets chef Jürgen Gagstatter gällde det att komma bort från dieselknattret och skapa ett behagligt ljud. En del av jobbet kunde man göra med avgassystemet och insugningen, men resten av välljudet kommer via högtalarna och hörs bara inne i kupén.
Resultatet är lyckat och kan lura de flesta. Motoreffekten är 23 procent högre än i standardversionen och vridmomentet gör att man sällan behöver växla den manuella lådan ens i rejält kuperad terräng. Dieselmotorns extravikt gör att den relativt hårda framfjädringen känns mera komfortabel.
Bland tjänstebilsköparna kommer antagligen dieseln att vara favoriten på grund av sina låga CO2-utsläpp och därmed ett attraktivt pris. Jämfört med omkring 36 000 för dieseln får man betala omkring 42 000 för bensinversionen. Bland privatkunderna kommer blickarna ändå att dra sig till den senare tack vare den högre effekten och något bättre prestanda.
Enligt Ford Finlands vd Hannu Pärssinen planerar man att sälja ett par hundra Focus ST per år.