Familjebil med glimten i ögat
Peugeot 308 SW GT är en rymlig kombi i familjeklassen. Det är samtidigt en diskret sportig bil med både prestanda och motormuller. Fast ljudet man hör kommer ur högtalarna, så det stör inte omgivningen.
Peugeot 308 blev årets bil i originalversion. Nu kommer den uppskrämda GT-kombin med 205 hästars bensinmotor eller en diesel med 180 hästar. Bensinmotorn kombineras alltid med sexportad manuell växellåda och dieseln med sexstegad automatlåda.
Just nu är det bara kombin som kommer till försäljning i Finland, även om det också finns en femdörrarsversion på marknaden.
Styvare chassi
Det här är en typisk tjänstebil eller rymlig familjebil, men eftersom det fins mera krut under huven har också resten av bilen modifierats en aning. Styvare chassi är den största skillnaden, och det jobbet har lyckats utan att man kompromissar alltför mycket med komforten.
Den enda punkt på listan som känns mindre lyckad är att fjädringen i bensinversionen känns lite stötig på knaggliga underlag.
Både bensin- och dieselversionen uppför sig mycket balanserat i alla hastigheter och köregenskaperna är mycket underhållande. Styrningen har elektrisk servo och anpassar sig efter både hastigheten och hur snabbt man svänger på ratten. Det har blivit en lyckad kompromiss som fungerar lika bra både i stadstrafik och på landsvägen.
Ser rött
Till att börja med känner man sig tämligen vardaglig bakom ratten. Sedan kan man trycka på Sportknappen, och då börjar det hända. Mätartavlornas vita siffror blir ilsket röda, styrningen stramas upp, gaspedalen reagerar känsligare på tryck och har man automatlåda börjar den varva mera innan den växlar upp.
Via ljudanläggningen kommer samtidigt ett betydligt råare motorljud, men det är syntetiskt och stör ingen utomstående.
Man kan förstås meditera lite över ett syntetiskt motorljud. Det märkliga är att det åtminstone får många bilförare på gott humör.
Små yttre detaljer
Exteriört skiljer sig bilen inte radikalt från basmodellen, men med små grepp har man fått in lite sportighet i form av svartlackerade ytterbackspeglar, tonade rutor, 18 tums hjul och dubbla integrerade avgasrör. Bilen har också ledblinkers med ljus som verkar rulla inifrån och ut, hittills en finess för premiumbilar.
Kombins bagageutrymme sväljer 611 liter, och det är uppseendeväckande mycket med tanke på yttermåtten. Baksätet räcker till för två vuxna eller tre barn, men har man långa ben ska knäna vinklas utåt för att få plats.
De alcantara- och läderklädda sportstolarna är lagom skålade och har tillräckligt många inställningsmöjligheter. Peugeots ovanligt lilla ratt i kombination med den traditionella instrumenteringen ger den lite extra känsla av sportighet.
Den som gillar sportnördigheter hittar naturligtvis också information om effekt, turbotryck och acceleration i mätarklustret.
GT betyder i det här fallet framför allt körglädje. Med testbilens dieselmotor på 180 hp och ett vridmoment på 400 Nm kombineras vardagsfunktionaliteten med prestanda som gör bilen intressant också på andra sätt. GT-modellen har ett chassi som sänkts med 7 mm fram och 10 mm bak. Det har också fått en styvare fjädring och hydraulik som ser till att man har maximal kontroll i alla lägen. Väggreppet är mycket riktigt enastående bra. Körglädjen är förstås densamma oavsett om man väljer BlueHDI-dieseln på två liter eller bensinturbon på 1,6 liter.
Fakta
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180
Pris: 36 994 euro
Slagvolym: 1 997 cc/4 cyl.
Effekt: 133 kW/180 hp/ 3 750 rpm
Vridmoment: 400 Nm/2 000 rpm
Topphastighet: 218 km/h
Acceleration 0-100: 8,6 sek.
Snittförbrukning: 4,1 l/100 km
CO2-utsläpp: 107 g/km
Bränsletank: 52 liter
Bagageutrymme: 610-1 660 liter
Mått (L/B/H): 4 5585/1 472/1 863 mm
Vikt: 1 461 kg
PLUS
Effekt och körglädje i familjeformat.
MINUS
Onödigt stötig fjädring på dåligt underlag.