Vasen Ruter ska charma finska folksjälen – SE VIDEO
Nu lanserar Iittala sin nya vas som ska både väcka habegär hos designintresserade och finna det finska folkets hjärta.
Som i en oavbruten rörelse går sju glasblåsare fram och tillbaka över verkstadsgolvet. Trots att redskap och metoder har utvecklats under ett par tusen år är den ursprungliga koreografin densamma. Än fångar blåsaren upp glödande glasmassa ur den sjudande ugnen, än formar han massan med hjälp av träskopan som han doppar i kylande vatten med jämna mellanrum.
Och när glasmassan till vasen Ruter har fått den rätta aningen platta avlånga rondören kommer den mest kinkiga fasen då den glänsande lysande klumpen ska sätta sig exakt rätt i en hög smal gjutjärnsform. Massan ska först nå bottnen innan glasblåsaren blåser i sin pipa för att fylla formen. Det är förresten en stadig sak, formen väger nämligen hundra kilo.
Glasmassa är som flytande honung, svår att reglera och tillåter inte tveksamhet eller velande. Det heter att glas är ett material som inte förlåter fel behandling, att glas har ett minne.
– Arbetet med att få en rutin och process som löper och fungerar i produktionen av den nya kantiga vasen med formen av spelkortsvalören ruter tog faktiskt ett par år, och vi var redan i något skede nästan redo att ge upp, säger PR-chefen Siru Nori på Fiskars Home och Iittala.
När brunt blir rött
Glasblåsarna i glashyttan i Iittala norr om Tavastehus har börjat sin dag vid sex på morgonen och när klockan tickar mot ett har 144 godkända vaser passerat glasblåsarmästaren Heikki Väisänen som greppar en lång tång och knipsar loss utkastet till vas från glasblåsarpipan. I det här skedet är vasen allt annat än färdig, och nästa steg är att det brännande heta föremålets värmegrad sakta sjunker till rumstemperatur. Det sker i en tunnel där en matta flyttar fram föremålet så långsamt att man knappt kan förnimma rörelsen. För vissa glasföremål tar den här processen 2 timmar för andra upp till 36 timmar.
– Under samma process i tunneln antar föremålet sin rätta nyans som kommer från metalloxider och kemikalier som har blandats upp i glasmassan. Det är först när mixen blir svalare som nyansen träder fram. Så det här bruna glaset kommer ut som tranbärsfärgat, säger Väisänen som hanterar sitt redskap med varsam hand. Hans lugna sparsamma rörelser tyder på en lång och gedigen erfarenhet av glasblåseri. Men så har han också följt sin far i fotspåren, och kom till glashyttan redan som 15-åring.
Varje fas avgörande element
I ett skift med att färdigställa Rutervaser arbetar sju glasblåsare så takten är inte svindlande, men varje fas utgör ett nytt avgörande element i helheten innan den glödande massan har antagit formen av ett svalt glatt föremål som man kan ha blommor i.
Efter glasblåsarnas insats återstår ytterligare etapper med slipning och putsning och till slut arbetar 60-70 personer med att syna varje föremål ur varje synvinkel. En liten bubbla eller skråma betyder att glaset kasseras som odugligt.
– Varje föremål ska vara felfritt innan det når packning och slutligen transport till butikerna, säger fabrikschefen Per-Henrik Hagberg.
Fem storleker, sju färger
Varje Rutervas, som kommer i fem storlekar och sju färger, är signerad av upphovsmakarna, formgivarbröderna Ronan och Erwan Bouroullec som arbetar i Paris.
Initiativet till Ruter kommer från Iittalas relativt nya konstnärliga chef Harri Koskinen som tog kontakt med sina vänner, duon som formger för bland annat Alessi, HAY, Vitra och Cappelini.
Bröderna har samarbetat i femton år och deras styrka ligger i den gemensamma ambitionen att vara ytterst omsorgsfulla. Enligt uppgift är utmaningen att bröderna är helt olika till sitt sätt och väsen.
Rutervasen har ett enkelt formspråk, känns trevligt tung och gedigen i handen samtidigt som de akvarellinspirerade nyanserna av grönt, gult, rött och grått resulterar i en skir skepnad. Intrycket är genomskinlighet, och idén är att man kan ställa sina vaser intill varandra och bygga upp en egen kollektion.
Ny klassiker i sikte
Men ska Ruter nå samma succé och status som ikonen Savoy- eller Aaltovasen?
Alvar Aalto formgav ursprungligen sin vas för restaurang Savoy och den har sitt upphov i 1936 så vasen firar imponerande 80 år nästa år. Enligt uppgift finns det minst en Aaltovas i varje finskt hem men man kan inte räkna dem alla för dels finns inga arkiv från de första decennierna, dels ger Fiskars inte ut information om produktionen av enskilda föremål. I designväg är Aaltovasen i alla fall det mest kända finländska glasföremålet i världen.
Gemensamt för Ruter, eller Ruutu som den egentligen heter, och Savoy är att de är avsedda för blommor, att båda har en aura av tidlöshet. Savoy är en klassiker, och älskad inte bara designens skull utan för att vasen är suverän på att låta tusen blommor blomma.
Ruutu kom ut i januari, och ska nu finna sin publik, sina blommor och sin plats i hus och hem. På Fiskars är förhoppningarna stora, lanseringen av ett dyrbart föremål är en lång process med stor framförhållning, och alltid en risk. För Ruter går inte i den billigaste kategorin, den minsta i klart glas betingar 97 euro, den dyraste i rött kostar 269 euro.