Nöjesmaskinen som anpassar sig
BMW M235i är en liten och snabb kupémodell. Den har kanske hamnat en aning i radioskugga eftersom den är en tvådörrars sportcoupé som kostar rätt mycket jämfört med andra opraktiska bilar.
Det här är förarens bil, om man ska ta till gamla motorklichéer. Här finns alla ingredienser för en total upplevelse bakom ratten. Motorn är hjärtat, naturligtvis. Det unika med den är kanske framför allt vridmomentet som finns tillgängligt redan mycket tidigt i varvtalsregistret. 450 Nm finns redan från 1 300 varv, och känner man behov av att accelerera trycks man bestämt bakåt i sätet medan den åttastegade automatlådan gör själva jobbet. Automatlådan är uppseendeväckande snabb och mjuk i växlingarna.
En del av mig skulle hellre ha den sexstegade manuella lådan, men överröstas snabbt av den bekvämlighetstörstande delen som påpekar att man mycket väl kan använda paddlarna på rattstången. Inte för att man gör det speciellt ofta i praktiken. Speciellt i stadstrafik med mycket annat att hålla reda på finns det bara fördelar med automatlåda.
Precision
Styrningens elservo kallas variabel sportservo. Det betyder att den är mycket lättstyrd i stadshastigheter, men tyngre att hantera ju högre hastigheten blir. Allt för att öka precisionen, och i det här fallet är kalibreringen precis rätt. Trots att det inte finns någon direktkontakt i form av styrstag har man ändå en trygg känsla av att veta hur bilen uppför sig.
Parkeringsradarn är en nyttig funktion eftersom sikten bakåt inte är den bästa. Att ytterspegeln vinklas neråt när man lägger i backen hjälper också till om man placerar sig mot en trottoarkant.
Flera personligheter
Dynamiken i chassit ger sig till känna redan i moderat hastighet. Stabiliteten gör förstås att man gärna tar kurvorna lite snabbare än man tänkt, och ljudisoleringen i kombination med uppförandet på vägen gör att man gärna utnyttjar möjligheten att ställa in en hastighetsgräns som extra säkerhetsmoment. Vill man ta emot det bästa bilen kan erbjuda är det landsvägen som är rätt element.
På landsvägar och motorvägar i lite högre hastigheter kan man passa på att välja Sport-läget och känna av vägen lite mera. Gupp och ojämnheter märks, men inte överdrivet mycket eftersom stötdämparna filtrerar bort det störande hårda. De elektroniska hjälpmedlen i form av antisladdsystemet DSC och DTC (Dynamic Traction Control) fungerar bra. Det går att stänga av systemen helt eller delvis. Det senare körläget kallas Sport + och tillåter lite sladd i kurvorna utan att stänga av hela säkerhetspaketet.
Körupplevelsen är på hög nivå. I vissa lägen märker man ändå att bilen är rätt tung. I synnerhet den tunga motorn får bilen att understyra när man kommer in i långsammare kurvor.
Inne i kupén finns inga stora nyheter. Instrumentbrädan känns igen och logiken är den samma som i övriga BMW. Framstolarna är bekväma och ger både stöd och inställningsmöjligheter. Baksätet har två riktiga sittplatser med hyfsat benutrymme. Det sluttande taket gör takhöjden begränsad där bak. Bagageutrymmet är ca 30 liter större än i M135i eftersom bilen är lite längre. Högre föremål blir svårlastade. Å andra sidan köper man inte en tvådörrarsbil om man tänker använda den som laståsna.
BMW M235i är en snabb, underhållande och komfortabel bil. Extrautrustningen höjer lätt priset mer än man skulle tro. Det gäller bara att väga den positiva upplevelsen mot investeringen och stanna så länge allt står på plus.
BMW M235i Twin Power Turbo A
fakta
Pris: Från 66 401 euro
Slagvolym: 2 979 cc/4 cyl.
Effekt: 240 kW/326 hp/ 5800–6000 rpm
Vridmoment: 450 Nm / 1300–4500 rpm
Topphastighet: 250 km/t (begränsad)
Acceleration 0–100: 4,8 sek.
Snittförbrukning: 7,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 176 g/km
Bränsletank: 52 liter
Bagageutrymme: 390 liter
Mått (L/B/H): 4432/1984/1418 mm
Vikt: 1545 kg
PLUS
Körglädje, komfort framme, köregenskaper
MINUS
Opraktisk för fler än två personer, begränsat användningsområde