Arctic Trucks har mera av allt
De flesta av oss tror väl att en normal terrängbil ska klara alla förhållanden. Till Arctic Trucks i Sibbo kommer de som behöver ännu mera framkomlighet. Skogsarbetare, elbolag, hästägare och jägare är några av kundgrupperna.
Arctic Trucks startade 1990 som ett dotterbolag till Toyotas Islandsimportör. Där var behovet av extrema bilar stort under de vilda åren strax före bankkrisen som fick ekonomin att dyka.
– Det var tack vare den ekonomiska grundkänningen i landet som företaget spreds till övriga Norden och senare till Baltikum och Ryssland, säger Ville Viikari som är vd för Arctic Trucks i Finland. I Ryssland är kundkretsen stor och återförsäljarna redan 15.
Extrema förhållanden
I korthet är marknadsidén att modifiera fyrhjulsdrivna fordon för bruk i extremt tuffa miljöer. Uppe i bergen, på glaciärerna eller i öknen räcker det sällan med standardutrustning trots fyrhjulsdrift, diffspärrar och krypväxlar. Räddningsstyrkor, militära enheter, poliskårer och elföretag är självskrivna kunder, men också privatpersoner kan ibland ha speciella behov av framkomlighet.
– Det som bromsar privatpersonerna är framför allt bilskatten som gör de här bilarna onödigt dyra. Behovet finns ofta, men inte pengarna, säger Viikari.
Arctic Trucks är nu ett självständigt företag, men i det finska högkvarteret har majoriteten av de anställda tidigare jobbat på Toyota. En stor del av verksamheten är än så länge vanlig bilservice. Förutom Toyotas märkesservice erbjuder Arctic Trucks det mesta.
– Vi finns här ute på landsbygden. Vi ska lösa kunders problem med allt från gräsklipare till skåpbilar, säger Ville Viikare. Allt annat är otänkbart.
Två märken kan bli tre
Sedan starten i november 2011 har Arctic Trucks i Sibbo etablerat sig i sin egen sektor. Vid sidan av Toyotas terrängbilar Hilux och Land Cruiser finns nu också Ford Ranger på modifieringsprogrammet. Ett tredje märke kommer snart om förhandlingarna ger resultat, säger Viikari.
Inga kompromisser
– En fabriksny terrängbil är kompetent och välbyggd, men den är alltid en kompromiss av många olika önskemål. Vårt jobb är att ta reda på exakt vad kunden vill ha, och sedan plocka bort kompromisserna. Dessutom förstärker vi de egenskaper som kunden vill ha, säger Viikari. Därför finns det ingen färdig prislista eller specifikationslista, varje bil är unik när den kommer från ändringsbesiktningen till kunden.
En bil som i basutförande kostar 50 000 kan lätt kosta 70 000 efter att den passerat genom Arctic Trucks olika arbetsskeden. Men då har den allt som kunden vill ha.
Alla modifieringar är inte ens offentliga, men förutom alla detaljer med Arctic Trucks-logon som sätts på bilen för synlighets skull gäller det att montera ett bottenpansar i höghållfast stål, höja ramen och karossen från chassit för att få bättre markfrigång och framför allt montera större hjul under bilen.
– Det var våra behov som fick Nokian att börja tillverka sina största terrängbilsdäck. Alla visste att de amerikanska däck som länge funnits på marknaden har en gummiblandning och en profil som inte fungerar i vårt vinterföre. När vi bearbetat Nokia tillräckligt länge gick de in och investerade i en ny tillverkningslinje och nya formar. De som testat däcken är mer än nöjda, säger han.
Upp till 44 tums hjul kan man hitta på Arctic Trucks. De gör bilen högre, men de har också rent praktiska funktioner som inga mindre hjul erbjuder. Om ett vanligt bildäck har en kontaktyta med underlaget som är lika stor som en sko kan de största däcken erbjuda nitton gånger större yta. Det är viktigt i både sand och snö, säger Viikari.
Lokal tillverkning
Utvecklingen leds från Island, men alla delar till bilarna tillverkas så lokalt som möjligt. Bottenpansaret kommer till exempel från en firma ”inte långt härifrån”, säger Viikari.
– I andra länder föredrar kunderna aluminium eller plast, men vi satsar på stål av hög kvalitet.
När det gäller bottenpansaret är försvaret största kunden. Än så länge har ingen lyckats köra sönder ett och tvingats köpa ett nytt.
Bilarna ska kunna ta sig fram där inga andra bilar har något hopp. Då ska man ha vinsch och dragkrok, rejäl frigång och pålitlig utrustning. Arctic Trucks har deltagit i flera regelrätta expeditionsprojekt, den första till Antarktis med svenska polarforskningsinstitutet i ett samarbete mellan Sverige, Norge och Finland. Lite senare var det dags för Grönland, där expeditionsdeltagarna körde i Fridtjof Nansens fotspår. Med teamet från Top Gear körde man också till den magnetiska nordpolen. Gemensamt för alla expeditioner var att det var första gången bilar kördes i området.
Målet är att vi inte ska försämra bilarnas körbarhet i vanlig trafik. Vi ska bara utrusta dem så de aldrig kör fast i extrema situationer. Men de polarutrustade bilarna är inte speciellt roliga att köra på motorvägen. Oljudet från axlarna blir onödigt högt i den hastigheten. Däremot är bilarna smidiga i stadstrafik, säger Viikari.
Fabriksgarantin gäller på de bilar som Arctic Trucks modifierar. Dessutom är det skild garanti på modifieringarna.
FAKTA
4WD inte alltid terräng
Terrängbilarna ingår i fordonsklass M1G i fordonsstatistiken. Totalt finns det knappt 60000 sådana på vägarna i Finland, men många av dem skulle knappast kallas terrängfordon.
För verkligt tuff terräng finns det en handfull märken och modeller. Toyota Land Cruiser, Jeep och Land Rover är de klassiska, och av dem finns det flest av Land Cruiser. Tar man med de mera personbilsliknande modellerna leder Volvo XC60 stort med drygt 6 600 exemplar.
I lagen definieras en terrängbil som ett fordon med minst en drivande fram- och bakaxel, och där en av axlarna kan kopplas bort. Fordonet ska ha minst en differentialspärr eller motsvarande teknik. Bilen ska klara stigningar på 30 procent utan släp och ha minst 180 millimeters markfrigång.
Under åren 2003–2007 registrerades ovanligt många fordon i den här klassen.