Småbilen med plats för fem
Hyundai i10 har förnyats och blivit rymlig. Den är dessutom överraskande tystgående och skulle bara behöva ett turboaggregat för att sopa rent bland konkurrenterna i A-segmentet. Den kostar som en mopedbil.
Den andra generationen av Hyundai i10 har samma formspråk som de större modellerna med markerad sexkantig grill och sneda strålkastare runt framhörnen. Designen i övrigt verkar följa samma principer som många andra bilar i de mindre storlekarna. De växer för varje generation. Bilen är nästan en decimeter längre än förr, sex centimeter bredare och fyra centimeter lägre. Spårvidden har dessutom ökat rejält. Från platsen i det på många sätt lilla A-segmentet verkar Hyundai sikta på kunder från B-segmentet. Den nya plattform som i10 byggs på ska också användas i nästa Kia Picanto.
Tre cylindrar
Motorerna är nya och den trecylindriga på en liter finns i den bil som HBL provkör. Med 998 kubikcentimeter, 66 hästkrafter och 94 Newtonmeter finns det en del att bevisa. Den gamla fyrcylindriga 1,1-litersmotorn hade lika många hästar men var aningen törstigare. Nu ska man kunna klara sig med 4,7 liter på 100 km mot 5 liter för den gamla motorn. 155 km/h och 14,9 sekunder till hundra är vad man får nöja sig med eftersom motorn erbjuds utan turbo. Den går ganska tyst och vibrationsfritt, men med det specifika trecylindersljudet. Den orkar dessutom dra redan från 1 000 varv, så man behöver inte vispa runt hela tiden med växelspaken i stadstrafik.
Bilen är som bäst inom stadens hastighetsbegränsningar, men klarar sig uppseendeväckande bra också på motorvägen bara man planerar sina omkörningar och accelerationer. Det är först närmare 100 km/h som ljudnivån stiger strax över det behagliga, men också här är bilen bättre än genomsnittet i sin klass. Femväxlad manuell låda är enda alternativet i Finland, men bilen tillverkas också med fyrstegad automatlåda.
Tre i baksätet
En bil i minsta storleksklassen som är registrerad för fem personer och verkligen har plats för fem, det är sällsynt. Bortsett från att baksätet är onödigt smalt för tre är det också ett realistiskt löfte. Det går.
Med tanke på prisklassen är inredningsmaterialen, finishen, utrustningen och säkerheten på hög nivå. Klimatkontroll, uppvärmd ratt, farthållare med hastighetsspärr, bluetooth-anslutning och dagsljusbelysning med ledteknik ingår inte i alla konkurrenters baspaket. Dessutom har bilen naturligtvis antisladd, bromsassistent och antispinn.
Interiören är rymligare både fram och bak, och stolarna är bekvämare. Förarstolen och ratten kan justeras i höjdläge, men ratten kan inte skjutas i längdriktningen. Vill man vinkla om ryggstödet finns det en lite sladdrig plastspak som man kan dra i. Det är aldrig lika exakt som en ratt att vrida runt, men det fungerar. Instrumentpanelens hårdplast får man ta som den kommer i den här prisklassen. Ful är den ju inte. Mera irriteras jag av att den blå testbilen har blå dekor i annan nyans på instrumentpanelen och en tredje blå nyans på mattor och stolar.
Instrumenteringen är tydlig och reglagen har rätt känsla. Värmen i ratten är en bonus under den kalla delen av året. Aktivt antisladdsystem och sex krockkuddar är också standard.
Nya i10 är designad, konstruerad och tillverkad i Europa. I Izmit i Turkiet har Hyundai satsat 475 miljoner euro på fabriken.
Hyundai i10 1,0
Pris: 13 990 euro
Slagvolym: 998 cc/3 cyl.
Effekt: 48,5 kW/66 hp/5 500 rpm
Vridmoment: 94 Nm/3 500 rpm
Topphastighet: 155 km/h
Acceleration 0–100: 14,9 sek.
Snittförbrukning: 4,7 l/100 km
CO2-utsläpp: 108 g/km
Bränsletank: 40 liter
Bagageutrymme: 252- 1 046 liter
Mått (L/B/H): 3 665/1 660/1 500 mm
Vikt: 1 008 kg
PLUS
Rymlig, välplanerad. Uppvärmd ratt.
MINUS
Motorn får kämpa i backar och vid omkörningar.