Välgörenhetsrally ska hjälpa skolbarn i Mali
Kristian Råstedt är redo för värdens längsta välgörenhetsrally. Äventyret från Budapest till Bamako är 17 dagar och 8 464 kilometer långt.
Under de senaste tio åren har Kristian Råstedt bland annat kört motorcykelrally i Marocko ett par gånger och varit delegat för Finlands Röda kors i Zimbabwe. Den afrikanska kontinenten är honom välbekant.
- Kristian Råstedt
- Ålder: 37.
- Yrke:
- Mångsysslare.
- Bor: I Österby, Ekenäs.
- Intressen: Ökenrally.
- På gång: Deltar i välgörenhetsrallyt Budapest-Bamako (Classic Run to Mali) 16.1–1.2.2015 tillsammans med Jani Laapio. Tillsammans utgör de Team Flatus Saharus.
- Webben: Man kan följa Råstedt och Laapio på facebook.com/teamflatussaharus. Tävlingens hemsida är budapestbamako.org.
Intresset för ökenrally har vuxit sig starkare med åren och nu är det dags för det riktigt stora äventyret. På måndag lämnar han arbetsvardagen och hemmet i Österby, Ekenäs.
Några dagar senare flaggas det för start i Ungern. Då ska han under fyra dagar köra ner till staden Tanger i norra Marocko tillsammans med Ekenäsbördige Åbobon Jani Laapio, som hoppat in med kort varsel.
Redo att delta ensam
Råstedt bestämde sig för att delta redan för ett år sedan, men ett förhinder vände upp och ned på alla förberedelser för ett par veckor sedan.
– Jag frågade om man får köra ensam och arrangören svarade att ingen någonsin har gjort det, men att jag har deras stöd om jag vill göra det. Jag var redan inställd på att köra ensam, men tur att Jani kommer med. Vi känner egentligen inte varandra, har bara varit på samma skidsemester en gång en vecka i Lappland, så det ska bli intressant, säger Råstedt.
Bilen säljs efteråt
Resan kostar ungefär 2 000 euro per deltagare.
– Det är en långtidsdröm som vi försöker förverkliga inom någorlunda rimliga budgetramar.
Välgörenhetsinsatsen får styras upp med fria händer. Råstedt har valt att sälja bilen efter tävlingen – arrangörerna hjälper auktionera ut den – och använda pengarna till skolmaterial till barn i Bamako.
Han och Laapio tänker själva köpa materialet för att försäkra sig om att pengarna används till rätt ändamål.
– Vi tar också med oss pennor, häften, kläder, några fotbollar och fotbollsskjortor att dela ut längs vägen. Dessutom tvingades en bekant från Tammerfors att ställa in då hans team från Kanada inte får resa till en del av områdena. Nu för vi hans hjälpinsats också.
"Ingen farttävling"
Bilen som ska ta dem genom öknen är en Nissan King cab, årsmodell 1987.
– Den var den billigaste fyrhjulsdrivna bil som uppfyllde våra krav, säger Råstedt och berättar att de fått tillstånd att lämna den i Mali efter tävlingarna.
Bland de övriga bilarna hittas allt från Fiat Punto till Porsche Cayenne.
Äldst är en Ford Falcon från 1960.
Budapest-Bamako ordnades första gången 2005 och har vuxit sig större med åren. Sammanlagt deltar över 150 bilar. Alla är amatörer och man kan välja mellan kategorierna tävling, äventyr och stämning.
Råstedt har valt äventyr, vilket innebär att de måste följa vissa sträckor, men att tiden spelar mindre roll.
– Det är ingen farttävling, det viktiga är att vara med och komma fram. Vi gör det bara för att göra det, för att vara med, säger Råstedt som tillsammans med Laapio utgör Team Flatus Saharus.
Litar på bondförnuft
Arrangörerna sticker inte under stol med risker. De varnar för kidnappning i Västafrika, banditer i öknen, matförgiftning, krockar etc.
Råstedt tar det hela med ro.
– Det finns risker med allt man gör. Det gäller att minimera riskerna och använda bondförnuft. Man ska vara försiktig, men inte överdriva.
Äventyret börjar till sjöss då de åker med Finnlines till Tyskland. Därifrån kör de ner till Budapest. Allt som allt blir det en över 10 000 kilometer lång resa.
– Bara vi får tag i reservdelar är det inga problem.
Enligt väderleksprognosen kommer det vara minusgrader i Ungern på fredag. Även i de marockanska bergen kan det vara halt och kallt, men bilen är försedd med friktionsdäck.