106 000 nya bilar i fjol
År 2014 registrerades 106 236 nya personbilar i Finland. Det är 2,7 procent fler än under 2013. Under de goda åren i början av 2 000-talet var snittet 133 000 per år.
Bilbranschens dödläge beror på en kombination av de dåliga konjunkturerna och den höga bilskatten. Nu står branschens hopp till att årets skrotningspremiekampanj ska leda till en liten och tillfällig uppgång.
Finlands bilpark har en genomsnittsålder som hör till de högsta i EU-området. För att förnya bilparken och få en renare och säkrare trafik borde vi enligt bilimportörernas beräkningar köpa 150 000 bilar per år.
– Högsta förvaltningsdomens beslut i mitten av december innebär i korthet att begagnade bilar som importeras från utlandet ska beskattas enligt den skatt som tillämpades i Finland när bilen registrerades första gången. Det innebär att de inte omfattas av den koldioidbaserade skatten från 2008. Det innebär också att fler kommer att importera gamla bilar med stora och smutsiga motorer, säger vd Tero Kallio på Bilimportörerna rf. Det bidrar inte till miljömålet.
– För att nå fram till en förnyelse av bilparken börde vi flytta beskattningen från själva bilen till användningen av den, säger Kallio. En relativt liten öknkng av den årliga fordonsskatten skulle kompensera en stor del av den knappa miljard euro som bilskatten ger varje år.
10 624 nya skåpbilar registrerades i fjol, vilket är 2,1 procent fler än 2013. För lastbilarnas del är de 2 560 registreringarna en minskning på 27 procent. De tunga lastbilarna minskade ännu mera, 1 953 registreringar är 28,2 procent färre än 2013. Nya bussar står för 691 registreringar, och det är 78,1 procent fler än 2013.