130 bilar skrotas för säkerhets skull
Trots datorsimuleringar behövs det fortfarande riktiga krocktester om man vill tillverka säkra bilar. Med 80 kilometers hastighet körs en Volvo XC90 ner i ett dike, studsar mot en vägtrumma och stannar lite tillknycklad lite längre bort. Dockfamiljen i bilen klarar sig utan allvarliga skador.
Göteborg
– Ingen ska dö eller skadas allvarligt i en Volvo år 2020, säger Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson. Han säger det ofta, och det är allvar.
– Att ta fram säkra bilar är mer än att klara ett test eller toppa en rankningslista. Man måste ta reda på hur och varför krockar och skador inträffar och utveckla tekniker för att förhindra dem, säger professor Lotta Johansson, säkerhetsansvarig på Volvo.
En XC90 kör ut ur säkerhetslaboratoriet i 80 km/h. Den är programmerad att simulera en förares tillfälliga ouppmärksamhet och glider snabbt av vägen ner i ett dike som motsvarar svensk standard. I bilen sitter tre krockdockor, två vuxna och en 1,5-åring. Vad de framför allt riskerar är svåra ryggskador, dels när bilen träffar vägtrumman och stöten kommer underifrån, dels när bilen landar efter den korta flygtur som följer. Bilen är redan designad för att maximera säkerheten, bland annat i just den här situationen.
För några år sedan hade passagerarna drabbats av allvarliga skador. Nu skulle de kunna kliva ur bilen utan bestående men.
Det här krävs för att Volvo om fem år ska kunna hålla löftet om fem år.
Ryggarna i fokus
Risken att dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo har minskat med mer än två tredjedelar sedan 1970-talet. Det gäller rena frontalkrockar. Allvarliga ryggskador har inte minskat i samma mån, och det har utmanat till nya testmetoder.
– När Vision 2020 formulerades år 2006 märkte vi att en tredjedel av olyckorna med allvarliga skador var avåkningsolyckor. Bilarna var förhållandevis oskadda, men många passagerare hade ryggskador, säger Anders Axelson som ansvarar för passagerarsäkerheten på Volvo.
För att minska skadorna utvecklade man en framstol som minskar den vertikala kraften med upp 30 procent. Enligt professor Ulf Björnstig vid Umeå Universitet sjunker krafttopparna under 10 G vilket minskar risken. När bilen dessutom har elektronik som känner av en avåkning och stramar åt säkerhetsbältena för att hålla de åkande upprätta är utvecklingen på god väg.
– Vi talar om i grunden enkla och förhållandevis billiga metoder som sparar mycket pengar efter olyckan eftersom risken för förlamning eller kroniska ryggskador minskar kraftigt, säger Björnstig.
Idé från Legoland
Utvecklingen av nya Volvo XC90 kräver en mängd krocktester. Några följer den europeiska standarden, andra är unika för Volvo. Det gemensamma om bilen kraschas in i ett betongräcke, rullar på en asfaltsplan eller slungas ut i terrängen är att testen är dyra och tidskrävande. ännu mera tidskrävande är de 50 till 100 datorsimuleringar som görs varje natt.
Bildtext: Till det yttre är bilen inte speciellt förstörd efter kollisionen med vägtrumman och luftfärden efteråt.
Idén till ett av krockproven fick Anders Axelson på Legoland.
– När jag stod och tittade på folk som slängdes hit och dit under åkturen i Robocoaster insåg jag att de snabba och slumpmässiga rörelserna liknande den kraft som passagerare utsätts för vid en avåkning, säger han. En pensionerad industrirobot byggdes om och fick en förarstol med en krockdocka i ändan på armen. Roboten återskapar samma rörelser som i Robocoaster, som liknar dem som uppstår vid verklig krock.
– Vid en avåkningsolycka händer det mycket inne i bilen. Med dagens bälten och stolar kan man till och med falla ur sätena, så vi behövde forska vidare. Det är dyrt att skicka ut bilar i skogen hela tiden, så idén från Legoland var också bra ekonomi.
Förbättrad nödbroms
– Det krävs förstås också aktiv säkerhet, säger vd Håkan Samuelsson. Därför finns det drygt 40 olika system i bilen som träder in i olika lägen från normal körning till efter en krock. Ett av dem är det förbättrade nödbromssystemet som nu kan upptäcka mötande fordon i en korsning och bromsa om föraren svänger ut framför. Bilen upptäcker på samma sätt fotgångare och cyklister och nödbromsar snabbare än föraren.
– I början av året startar produktionen av nya XC90 i Torslandafabriken i Göteborg. Bilen har kostat flera miljarder kronor och är avgörande för Volvos framtid. Säkerheten är viktig för att Volvo ska kunna växa, säger vd Håkan Samuelsson.