Twingo skiljer sig från mängden
Det var Renaults samarbete med Daimler som bäddade för svansmotorns återkomst. Daimler äger Smart, och Twingo delar bland annat motorns placering med Smart Forfour.
Länge har regeln varit att småbilar har tvärställd motor i fronten och framhjulsdrift. Renault Twingo vänder upp och ner på allt med sin svansmotor och bakhjulsdrift. Har man varit med lite längre minns man förstås hur det var förr, när Renault 4CV och Dauphine hade samma lösning. Nu sker allt i samarbete med Daimler och många grundlösningar är desamma som i Smart Forfour.
Fem dörrar
En modern småbil ska ha fem dörrar, och det har Twingo naturligtvis. Under den främre huven finns batteriet och vätskepåfyllningslocken. Man kan bara öppna plasthuven en aning så dit kan man inte lasta någonting. Bakre luckan är däremot rymlig eftersom själva motorn ligger under bagageutrymmet. Bensintanken ligger under baksätet.
Bagageutrymmet är plant och rätt stort när man fäller baksätet. Med också främre passagerarstolen nerfälld kan en person sova i bilen om det skulle krävas. 2,31 är den maximala lastlängden i den lilla bilen. Under baksätet finns dessutom praktiska fack, och väljer man handskfacket som tillval får man faktiskt en väska med bärrem som kan plockas med när man lämnar bilen. Just nu tänker man kanske inte i första hand på soltak, men det finns också på tillvalslistan och lämpar sig utmärkt för bilens allmänna stämningsläge.
Ett motoralternativ
Den enda motorversionen i Finland är trecylindrig med en liters volym och sjuttio hästar. Med ett startpris på knappt 13200 euro ligger den i samma prisklass som många mopedbilar. Det finns en turboförsedd nittiohästarsmotor också, men åtminstone än så länge finns den inte på importlistan.
Twingo är en bil för fyra personer, alltså två stora och två små. Konkurrenterna är framför allt Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto och Suzuki Alto. De har alla motorn och drivningen framme. I praktiken är största skillnaden att Twingo har en rekordsnäv vändradie, 4,3 meter, på grund av att framhjulen inte behöver trängas med motorn och har mera utrymme att svänga.
70 hästar utan turbo gör att bilen är allra roligast i stadstrafik. Blandad körning ska gå på 4,3 liter, men ju mera last man har desto mera bränsle krävs det också. Att vridmomentet är lågt märks tydligt, men det går att kompensera med högre varvtal och genom att man växlar i rätt ögonblick. I övrigt är växellådan inte alls dum. Bilen har backstartassistans som standard, vilket inte är alldeles allmänt.
Kör ifrån bullret
Sikten är god åt alla håll utom snett bak, där de bakre takstolparna kring bakrutan skymmer en aning. Fjädringen är lagom styv också med fler personer i bilen. Bakom ratten är det ofta lätt att glömma att man sitter i en mycket liten bil, åtminstone i lägre hastigheter när vind- och vägbullret inte påminner om den detaljen. Att motorn är där bak gör att oljudet från den känns mindre störande än i andra småbilar.
Markfrigången rätt hög med sina 170 millimeter, vilket är bra när det kommer snö på vägarna. Man kan också förutsätta att bakhjulsdriften och motorns tyngd på bakaxeln kan inverka positivt på framkomligheten i snö. Antisladd och antispinn, nödbromsassistans, däcktryckssensor och dagsljusbelysning med ledteknik ingår.