Nytt bilmärke till Finland
Det koreanska bilmärket Ssangyong blir en ny konkurrent om bilköparna i Finland. Till våren kommer två suvar i stor- och mellanklassen och till hösten en mindre.
Det är nu man ska lära sig ordet Ssangyong. Det kommer att synas här och var i framtiden. Ssangyong är globalt sett en liten biltillverkare med sina 145 000 bilar per år, men märket firar faktiskt sextioårsjubileum i år. Historien är rätt färgrik med självständighet varvad med ägare som Daewoo och sedan 2011 indiska Mahindra & Mahindra. Den mångsidiga indiska koncernen har senast figurerat i spekulationerna kring vem som ska köpa de sista resterna av Saab, men äger också nästan 20 procent av Holiday Club-kedjan och har majoritetsposten i Peugeots skotertillverkning.
Till Finland kommer Ssangyong via importören Bassadone Automotive Nordic, som sedan tidigare har Hyundai, Suzuki och Dacia i sitt stall. SY Motor Oy heter dotterbolaget som bildats för importen.
Kommer i mars
Det nya märket lanseras med två modeller i mars. Den stora terrängbilen Rexton ligger i samma klass som Toyota Land Cruiser, den mindre Korando kan jämföras med Kia Sportage.
– Senare under 2015 kommer också Ssangyong Tivoli, en suv i B-segmentet som konkurrerar med mindre bilar som Nissan Juke, Opel Mokka eller Renault Capture, säger koncernchefen Antti Ruhanen.
Det är den bilen som ska stå för volymen. Marknaden för stora terrängbilar är rätt begränsad.
– I samband med att Ssangyong bytte ägare och fick mera muskler blev det aktuellt med en större Europalansering, och Finland är med i första vågen, säger Ruhanen.
Fem års garanti
Argumenten för bilarna är både priset som sätts 10-15 procent under konkurrenterna och den femåriga garantin. Den koreanska design som under åren har gett Ssangyong höga poäng på listan över världens fulaste bilar är ett minne blott, även om bilarna fortfarande ser mera asiatiska ut än de europeiserade Kia och Hyundai. Målet är att sälja 1 500 bilar per år i Finland och Baltikum.
– I Finland finns fortfarande 150 exemplar av terrängbilen Ssangyong Musso som importerades under ett par år på nittiotalet. I Baltikum är de nästan tusen, säger märkeschefen Pasi Räsänen. Marknaden är också i framtiden större i Baltikum. Av årsförsäljningen beräknas en tredjedel gå till Finland.