Skoda Fabia hyllar sakligheten
Skoda Fabia har mognat och vuxit till sig trots att den är några millimeter kortare än förr. Den nya enlitersmotorn överraskar positivt med bra segdragning och låg förbrukning.
Volkswagengruppens funktionalism och logik återspeglar sig i nya Skoda Fabia, en bil som inte har speciellt mycket charm men som gör allt den ska göra lite bättre än man förväntar sig. Modellen bygger delvis på den nya MQB-plattform som ligger till grund för Volkswagens senaste modeller, till exempel Golf. Som vanligt kan man känna igen många av delarna i en Skoda, eftersom de redan tidigare använts i VW-modeller. Det är ingen nackdel, och dessutom är delarna testade och eventuella barnsjukdomar åtgärdade redan hos moderkoncernen.
Exteriört har Fabia mått bra av en förnyelse. Nu har den en design som mera liknar de större Skodamodellerna. Hela bilen är lägre och renare i linjerna. Åtta millimeter låter inte mycket när man talar om sänkt tak, men i kombination med tre centimeter extra på bredden ger det nya möjligheter åt en designer.
Mera säkerhet
Den aktiva och passiva säkerheten ligger nu på en högre nivå än tidigare. Nyligen fick bilen mycket riktigt fem stjärnior i det europeiska krocktestet. Front Assist heter funktionen som innehåller automatbroms för att undvika sammanstötningar. Till den funktionen kopplas också multikollisionsbromsen, ett system som bromsar bilen automatiskt efter en kollision och minskar risken för ytterligare följdkrockar. Bland tillvalen finns trötthetsvarnare, däcktryckskontroll, backstartassistent och hastighetsvarnare.
Fabia får också den elektroniska differentialspärren XDS+, som finns i vissa versioner av Golf och nya Passat.
530 liter i kombin
Fabia har fått bättre utrymmen för både passagerare och bagage. Den lilla bilen kan nu lasta 330 liter bagage med baksätet uppfällt. I sin egen klass måste den rimligtvis vara ledare på den punkten. Kombiversionen lanseras efter halvkombin och lär klara 530 liter.
Också interiören känns överraskande rymlig. Med framstolarna upptagna kan man sitta bekvämt också i baksätet om man inte är alltför mycket över medellängd, annars kommer knäna att skrapa i framstolens ryggstöd.
Stabil på vägen
Bakom ratten är det lätt att trivas i Skoda Fabia. Köregenskaperna är trygga med tysk accent och rattkänslan är stabil. Gillar man ett lite styvare chassi är komforten mycket bra.
Inredningen är ren i linjerna och passformen är god. Instrumenteringen och utrustningen satsar på funktionalitet och avviker inte från andra koncernmodeller i samma storleks- och prisklasser. Fördelen är att man aldrig behöver fundera över var reglagen sitter, de har sina intuitivt riktiga platser.
Motorerna har gamla modellbeteckningar, men de är i själva verket helt nya. Mest uppmärksamhet får kanske den trecylindriga enlitersmotorn 1,0 MPI, den enda som Hbl hann provköra under premiärvisningen. Med sina 75 hästar och ett vridmoment på 95 Nm är den roligare än siffrorna anger, och bortsett från vissa accelerationsproblem i uppförsbackar sköter den sitt jobb överraskande bra. Det här är den motor som finns i den billigaste versionen på den finländska marknaden, och många sneglar säkert i stället på 1,2-litersversionerna med 90 hp/160 Nm eller 110 hp/175 Nm. Det finns också tre olika dieselmotorer på 1,4 liter på en skala från 75 till 105 hästar.
Just nu ser man trots allt vissa tecken som tyder på att de trecylindriga motorernas frammarsch kommer att förstärkas snarare än mattas av. I synnerhet i samarbete med ett turboaggregat kan de leverera allt man behöver till vardags, och med en lockande låg förbrukning.
Skoda Fabia 1.0 MPI 55 kW
Pris: Inte fastslaget
Slagvolym: 990 cc/3 cyl.
Effekt: 55 kW/75 hp/6200 rpm
Vridmoment: 95 Nm/3000-4300 rpm
Topphastighet: 172 km/h
Acceleration 0-100: 14,7 sek.
Snittförbrukning: 4,8 l/100 km
CO2-utsläpp: 108 g/km
Bränsletank: 45 liter
Bagageutrymme: 330-1 150 liter
Mått (L/B/H): 3 992/1 732/1 467 mm
Vikt: 1055 kg
PLUS
Rymlig för både passagerare och bagage, pigg trecylindrig motor.
MINUS
Mera nyttofordon än personlighetsförstärkare, lite tråkig inredning