En Mondeo med James Bond-utseende
För två år sedan skulle nya Mondeo ha kommit, men på grund av nedskärningar fanns det plötsligt ingen fabrik att bygga bilen i. Nu är produktionen i gång i Valencia, och den första helt nya Ford Mondeo på sju år ger sig ut i den hårda konkurrensen i mellanklassen.
När Ford lanserar ny teknik är det Mondeo som får den först. Flaggskeppet har förnyats och ser riktigt bra ut med den oblygt Aston Martin-influerade fronten som för tankarna till klassiska Bondfilmer. Dessutom får man mycket för pengarna, vilket är viktigt när man ska konkurrera med VW Passat, Volvo V70, Audi A5 och de andra i samma klass.
Det var 1993 som vi såg första generationen av Ford Mondeo. Sedan dess har tre generationer passerat revy, alla med goda försäljningssiffror och köregenskaper. Kundkretsen är folk i åldern 45–65 år, och mer än hälften väljer kombinationen diesel och automatlåda, inte minst för att andelen tjänstebilsägare är så stor.
Den fjärde förnyelsen av Mondeo har gett bilen ett dyrt utseende, vilket är bra om man siktar lite högre än sitt egentliga segment. För drygt 32 000 och ett kombitillägg på omkring 900 euro får man en basutrustad bil med en 1,5 liters Ecoboost-bensinmotor som med ledning av provkörningen sköter sig med heder. Automatlådan höjer priset med omkring 2 500 euro. Billigaste dieseln är på 1,6 liter och kostar från 28 700 med manuell låda. Den fanns inte tillgänglig för provkörning, så HBL satsade i stället på tvålitersdieseln i femdörrarsmodell.
Interiören ser påkostad ut, men även om det värsta i knappdjungeln nu rensats bort finns det fortfarande en viss plastighet i förarens synfält. Framstolarna är bekväma men har en lite kort sittdyna för längre ben. Baksätet är i taxiklass med gott om utrymme för både knän och huvud, i synnerhet i kombiversionen.
Nu kan man välja aktiv säkerhet som Pedestrian Detection, vilket gör att bilen bromsar för fotgängare som överraskande dyker upp. Pre-Collision Assist gör att bilen bromsar före sammanstötningar som annars inte hade kunnat undvikas.
Den nya bakfjädringen, styvare chassi och förbättrade bromsar bidrar till körupplevelsen som är utomordentligt positiv. Styrningen har länge varit Fords starka sida, och nya Mondeo är inget undantag.
Det här är Fords första europeiska modell som byggs på den nya CD-plattan. Under namnet Fusion har bilen funnits ett bra tag i USA. Bilen finns som sedan, femdörrars hatchback och kombi, men i Finland är det nog kombin som kommer att vara mest intressant trots ett generöst bagageutrymme i femdörrarsmodellen. Designmässigt är den krävande kombiversionen ovanligt lyckad. Med coupeliknande takprofil och sidolinjer ser bilen inte så stor ut som den är.
Styrservon är elektrisk och känslan i ratten mycket exakt och bra. Ännu bättre blir det med tillvalet Ultimate Pack för tre tusen euro. Det innehåller det justerbara chassit, den adaptiva farthållaren och en del andra nyttigheter. Ett nyttigt tillval kan också vara den självjusterande fjädringen som kompenserar för tung last. För drygt 600 euro får man en bil som håller bakdelen lika högt över marken hela tiden, vilket onekligen gör den mera lätthanterlig med last.
Fords trecylindriga enlitersmotor kommer småningom också i Mondeo, vilket ännu en gång bevisar att man ska sluta titta på motorvolymen och i stället fokusera på effekten och förbrukningen. Hybridversionen är också på väg. I år kommer Ford i Finland att få bara 470 bilar, vilket innebär att de första kunderna får bilen före jul. Den egentliga volymlanseringen blir i januari.
Ford Mondeo Wagon 1,5 Ecoboost 6MT
Pris: 33 774 euro
Slagvolym:1 498 cc/4 cyl.
Effekt: 118 kW/160 hp/6 000 rpm
Vridmoment: 240 m/1 500-4 500 rpm
Acceleration 0–100: 9,3 sek.
Topphastighet: 217 km/h
Snittförbrukning: 5,9 l/100 km
CO2-utsläpp: 137 g/km
Bränsletank: 62,5 liter
Bagageutrymme: 488–1 630 liter
Mått (L/B/H): 4 867/1 852/1 501 mm
Vikt: 1 504 kg
PLUS
Lyckad exteriördesign, bra ljudisolering, mycket säkerhet.
MINUS
A-pelarna vid vindrutan blir sikthinder i snäva kurvor.