Medvind för nya Passat
Det är nio år sedan Passat förnyades helt och hållet. Mycket har hänt i branschen sedan dess, och nya modellen är utrustad med nästan allt som finns av säkerhet och komfort. Utseendet är ovanligt lyckat inom ramarna för VW:s försiktighet.
Volkswagen har aldrig tidigare tagit ett så här stort steg rent tekniskt mellan två generationer. I Passat finns nu bland annat nödbroms för stadstrafik för att förhindra sammanstötningar med både fordon och fotgängare, kamerabaserat varningssystem som övervakar omgivningen i 360 grader, en avancerad parkeringsassistent och dessutom en funktion som gör det lätt att parkera med släp.
Lättlastad
I kombin har lastutrymmet vuxit med 47 liter och är nu 650 liter med baksätet i bruk. Med nedfällt säte lastar Passat 1 780 liter. Bakluckan är bred och har en låg lasttröskel.
Utseendemässigt följer Volkswagen sin strategi med små steg framåt, men den här gången är effekten ovanligt synlig. Bilen känns tyngre och stadigare, men är upp till 85 kilo lättare. Den ser längre ut, men är i själva verket 2–4 millimeter kortare. Den breda grillen som fortsätter i strålkastarglasen runt hörnen gör att bilen verkar mycket bredare än förr, men i verkligheten är skillnaden inte speciellt stor. Eftersom motorn kan placeras lägre blir motorhuvens längre, vilket bidrar till det smäckra utseendet.
På insidan accentueras bredden genom att linjerna i instrumentbrädan dras ut ända till framdörrarna. Förarmiljön i VW Passat är elegant och avskalad med många element som lånats från lyxbilen Phaeton. En stor skärm dominerar mittkonsolen, och därför har man kunnat minska antalet knappar på ratten och runt växelspaken.
För mogen publik
Hittills har Volkswagen Passat sålts i över 22 miljoner exemplar och allt tyder på att framgången fortsätter. Så har det varit i 41 år. Den tänkta kunden är en 43 år gammal gift person med två barn och jobb inom affärslivet. Verkligheten är förstås mera mångsidig än så.
Nya Passat bygger på VW-koncernens MQB-arkitektur. I bottnen ligger en förlängd version av plattformen som Golf byggs på. Det här är ett kostnadseffektivt sätt att utveckla bilar, men samtidigt kan man sänka vikten och förbrukningen.
HBL körde framför allt juvelen i kronan, kombimodellen Variant med den nya turbodieseln på två liter. Med 240 hästar och 500 Nm i kombination med den numera funktionssäkra sjustegade DSG-automatlådan finns det inte mycket att tillägga. Det här är modellen som alla vill ha, men som alla inte köper. Det är antagligen 1,6-litersdieseln på 120 hästkrafter som kommer att locka köparna. Lite senare kommer ytterligare versioner, framför allt laddhybridversionen Passat GTE som minimerar bränsleförbrukningen i stadstrafik.
Volkswagens starkaste fyrcylindriga dieselmotor är förstås kompetent, men framför allt tyst. Bilen är i det här utförandet ett landsvägslok. Styrningen är sällsynt exakt och man tar kurvorna utan den minsta osäkerhetskänsla. På mindre vägar med mycket mötande trafik känns Passat aldrig så stor som den faktiskt är. Det är ett gott betyg för både sikt och styrning. A-pelarna är inte besvärande tjocka, vilket gör det lättare att upptäcka hinder och mötande trafik i snäva kurvor.
Den adaptiva chassikontrollen DCC är en tilläggsfunktion som för en gångs skull är värd oändligt mycket mer än de 1 200 euro den kostar. Den ger möjlighet för föraren att välja bland några förvalda körprogram som normalkomfort, lite styvare sportighet eller ekonomisk körning. Med ett knapptryck förändrar man styrning, känsla i gaspedal och fjädring, och den här bilen reagerar faktiskt riktigt bra på kommando.
En lite lyxigare nivå gör att Passat numera gärna jämför sig med premiummärkenas modeller i samma storlek. Problemet är kanske att det inte finns så mycket koncernutrymme där på grund av Audi.
VW Passat 2,0 TDI
Pris: Från 37 631 euro
Slagvolym: 1 968 cc, 4 cyl.
Effekt: 176 Nm/240 hp/4 000 rpm
Vridmoment: 500 Nm/1 750–2 500 rpm
Topphastighet: 238 km/h
Acceleration 0–100: 6,3 sek.
Snittförbrukning: 5,4 l/100 km
CO2-utsläpp: 140 g/km
Bränsletank: 66 liter
Bagageutrymme: 650–1 780 liter
Mått (L/B/H): 4 767/1 832/1 477 mm
Vikt: 1 735 kg
PLUS
Design, utrymmen och körkomfort
MINUS
Utan DCC för 1 200 euro känns bilen inte lika dynamisk.