Finländaren betalar 8,45 för sitt rödvin
Alkos vinutbud består av tusentals flaskor i olika prisklasser, men storsäljarna av både rött och vitt kostar alla under tio euro.
År 2013 var medelpriset för rödvin som såldes hos Alko 8,45 euro. För vittvin betalade finländarna i medeltal 7,76 och för mousserande vin 11,78.
De rödvin som kostar mer än tio euro står för en väldigt liten del av försäljningen, bara 13 procent.
– Det är ett världsomfattande fenomen, den största delen av vinet som konsumeras är billigt. När det gäller sällskapsvin är det oftast priset som avgör, säger Taina Vilkuna, produktinformationschef på Alko.
Enligt henne har också de dyrare vinerna börjat gå åt mer, i takt med att vinintresset i landet ökat. De står för en liten del av försäljningen men för en stor del av utbudet. Eftersom Alko har monopol på vinförsäljningen behöver man inte bry sig om att erbjuda bara storsäljarna.
– Vinerna i de högre prisklasserna är överrepresenterade, eftersom vi ska ha ett utbud som duger också för de verkligt vinintresserade.
Men eftersom det är de billigaste flaskorna och lådvinet som står för största delen av försäljningen har medelpriset för vin inte höjts trots att dyrare vin också säljer. Medelpriset har legat på ungefär samma nivå i Finland de senaste åren, om man bortser från ändringarna i beskattningen.
Volymerna har däremot ändrat radikalt.
– Sedan år 2000 har rödvinsförsäljningen fördubblats och champagneförsäljningen fyrdubblats, säger Vilkuna.
Hur är det med pris och kvalitet då, är ett dyrare vin godare?
– Det beror väldigt mycket på vana och smak, säger Vilkuna.
Ett finare vin kan innehålla för starka tanniner för en ovan mun.
– Om man är van vid att köpa vin för under tian och sedan bestämmer sig för ett tre gånger dyrare vin är det inte sagt att det smakar tre gånger godare.