Ett bra spel har ett liv efter julen
Brädspel säljs mer än någonsin, både globalt och i Finland. Det är en missuppfattning att spelarna skulle ha flytt till den digitala världen, säger Antti Koskinen. Han är arrangör för veckoslutets brädspelsevenemang Lautapelaamaan 2014 i Kabelfabriken.
SPEL Ett bra brädspel är ett som säljs och spelas också nästa jul. Det är Linda Bremers enkla definition. Hon jobbar på Lautapelit.fi, en spelbutik som grundades för 17 år sedan och som sedan dess vuxit varje år. I synnerhet under de senaste tio åren har brädspelsbranschen upplevt ett lyft och antalet spel på marknaden har mångdubblats.
– Vill man få framgång som spelkonstruktör ska det också finnas olika sätt att förnya spelet med många tilläggspaket, säger hon.
Specialaffärer säljer övervägande spel för vuxna, medan stormarknaderna oftast satsar på barnen. En stor del av vuxenspelen är internationella storsäljare som inte nödvändigtvis har regler på svenska eller finska, men det finns också inhemska storsäljare som Carcassonne och Eclipse.
– Vi flyttade nyligen butiken några hundra meter och märkte genast att vi fick en ny och lite äldre kundkrets som kanske inte på länge tänkt på brädspel, säger Bremer.
Medvetna kunder
Kunderna har blivit mer medvetna och vill ofta diskutera ett spel ingående innan de köper det. Ofta har de också läst recensioner i speltidningar innan de bestämt sig. Spelen diskuteras flitigt bland både proffs och amatörer på nätet och i specialtidningar.
Spelmässan i Essen är en bra mätare på intresset. I slutet av oktober hade årets mässa över 100 000 besökare och drygt 800 nya spel lanserades, säger Antti Koskinen som arrangerar brädspelsveckoslutet i Kabelfabriken med start i kväll.
– Brädspelsbranschen i Finland är ingen krisbransch. Försäljningen går bra även om den volymmässigt domineras av spel som riktar sig till barn eller barnfamiljer, säger han.
– Det är svårt att mäta exakt hur mycket ett spel används sedan det köpts, men eftersom försäljningen ökar måste man anta att också bruket ökar. Det skulle vara dumt att gång på gång ge spel i present om man vet att de tidigare ligger oöppnade i skåpet.
Uppfinn inte hjulet igen
Också i Finland pågår brädspelsutveckling på många håll, och under veckoslutet i Kabelfabriken har man många möjligheter att testa både prototyper och färdiga spelnyheter.
– En ny succé i samma klass som Afrikas stjärna är det svårt att föreställa sig, men eftersom spelmarknaden är internationell kan framgången bli enorm även om inte alla finländare har ett eget exemplar, säger han.
Vill man utveckla ett nytt spel gäller det att följa med vad som händer på området, betonar Koskinen. Man ska helst inte uppfinna hjulet en gång till, och spelet ska ha någonting speciellt som aldrig funnits förr.
Kostar som en bok
– Att ge ut ett spel kostar lika mycket som att ge ut en bok. Har man inget förlag och ingen finansiär får man klara sig ändå, och det är många som försöker. Med gruppfinansiering via nätet har vi fått en ny möjlighet för spelkonstruktörer att få ut sin produkt, och flera finländska projekt är på gång via både Kickstarter och Mesenaatti.
Av de framgångsrika finländska brädspelen från de senaste åren tvekar han inte när han ska lyfta fram en framgångshistoria. Det är Eclipse, konstruerat av Touko Tahkokallio som till vardags jobbar fram mobilspel på Supercell.
– Spelet ligger fortfarande på Board Game Geeks tio i topp-lista internationellt. Det riktar sig till vuxna, språket är engelska och nivån lagom avancerad för att det ska vara krävande. Det är också så till vida modernt att en spelomgång tar en till en och en halv timme. Längre än så hinner folk inte koncentrera sig i dag, säger Koskinen.
Den riksomfattande speldagen var från början ett endagsevenemang, men numera fyller temat en hel vecka. Det handlar om allt från kortspel och brädspel till digitala spel och geocaching och man kan själv bestämma vilken dag under veckan man har sin speldag.
– Ett av målen är att få barn och vuxna att spela tillsammans. Det är bästa sättet att komma åt fördomar mot spelande. Därför handlar speldagen om allt från digitala spel till bräd- eller kortspel, rollspel och geocaching. Det sociala dimensionen är viktig, säger Tommi Tossavainen som arrangerar veckan för det finländska nätverket för spelfostran.