En tuffare Adam för Eva
När Opel lanserade småbilen Adam var tanken att den skulle tilltala unga män. Det blev kvinnorna som köpte den, så nu kommer den tuffare versionen Adam Rocks med högre markfrigång, kanvastak och tuffare exteriör. Ändå kan kvinnodominansen fortsätta.
Nu är det förstås ingen större kris om kvinnor köper sju av tio Opel Adam. Huvudsaken är att bilarna går åt. Audi TT är den hittills mest kända modellen som på just det här sättet missade sin tänkta målgrupp men samtidigt blev en succé.
– Det verkar vara en trend i samhället att också kvinnor gillar de mera robusta designerna. Man märker det tydligt på cykelmarknaden, säger Thomas Schut som är marknadschef för Adam.
– De uttalat "kvinnliga" cyklarna minskar medan de lite grövre och stryktåligare modellerna intresserar både kvinnor och män.
Adam Rocks design må vara fräck och trendig, men det man fastnar för är ändå den nya trecylindriga turbomotorn på en liter jämnt. Den är helt perfekt för den lilla bilen. Så perfekt att de vanliga motorerna på 1,2 och 1,4 liter inte ens kommer att importeras till Finland. Mirakelmotorn ger samma effekt som en normal på 1,6 liter, men förbrukning och utsläpp är mycket lägre. Både Corsa och Astra kommer snart att få samma motor.
Enlitersturbon finns i två effektklasser. 90-hästarsversionen hade HBL ingen möjlighet att testa, men den starkare på 115 hästar visar sig vara ett överraskande piggt paket i kombination med den sexstegade manuella växellådan som är enda alternativet.
I stadstrafik är bilen pigg och smidig med liten vändradie, och redan från 1 800 varv har man fulla vridmomentet till förfogande. Trots att motorn är liten har den tillräcklig seghet för omkörningar utan att man växlar ner. Vill man rycka i väg lite snabbare är det förstås bara att gå ner i växlarna. På motorvägen är interiören så bullerfri att man kan samtala utan att anstränga sig eller lyssna på musik utan att vrida upp volymen.
Tak för hög hastighet
Kanvastaket som kan dras bakåt som en jättelik sollucka är alltså välisolerat. Man kan öppna taket i hastigheter upp till 140 kilometer i timmen. En diffusor med plastnät i framkanten gör att frisyren inte blir förstörd med taket öppet. Taket öppnas och stängs med ett knapptryck.
Servostyrningen känns naturlig och logisk i normalläge, och vill man ha en lättare känsla i ratten i stadstrafik är det bara att välja Cityläget. Det är så lätt att styrningen ibland känns nästan fladdrig. Testbilarnas 18-tumsdäck kändes feldimensionerade och gjorde bilen spårkänslig i överkant. Till Finland kommer bilen med lite måttligare 17-tumshjul vilket förhoppningsvis eliminerar problemet.
Variationsmöjligheter
Bilen har inga bakdörrar, vilket gör det trånga baksätet lite obekvämt också som förvaringsplats för väskor och shoppingkassar. Bakluckan sväljer ungefär tre flygväskor, inte mera.
En av poängerna med Adam Rocks är alla kaross-, tak- och inredningsfärger som kan kombineras fritt i oändligt många kombinationer. Individualismen förstärks av stötdämpar- och fjädringsgeometrin som justerats i riktning mot suv-känsla. Trots terrängdetaljer i plast finns det ändå ingen anledning att svänga ut i terrängen. Någon fyrhjulsdrift finns inte planerad. Bilen kommer till Finland omkring årsskiftet och kommer att kosta omkring 20 000 euro.
Opel Adam Rocks
Pris: c. 20 000 euro
Slagvolym: 999 cc/3 cyl.
Effekt: 85 kW/115 hp/5 200 rpm
Vridmoment: 170 Nm/1 800–4 500 rpm.
Topphastighet: 196 km/h
Acceleration 0–100: 9,9 sek.
Snittförbrukning: 5,1 l/100 km
CO2-utsläpp: 119 g/km
Bagageutrymme: 170 liter
Mått (L/B/H): 3 747/1 966/1 493 mm
Vikt: 1 510 kg
PLUS
Motorn, variationsmöjligheterna, lättmanövrerat tygtak
MINUS
Svårtillgängligt baksäte, spårkänsliga 18-tumshjul