Golf blev laddhybrid
Golf GTE är en laddhybrid som kan köras på antingen el eller bensin, eller båda samtidigt. Den totala effekten blir 204 hästar, så bokstäverna GT i modellbeteckningen är berättigade.
GTE är Volkswagens första laddhybrid. Tidigare har vi sett elbilen e-Golf, gasdrivna TGI och etanolberedda Multifuelversionen, plus de klassiska TSI- och TDI-modellerna. Hittills har bara VW Jetta funnits som konventionell hybrid, det är nu som Volkswagenhybriderna dessutom får sladd.
Som alla laddhybrider är Golf GTE helt tyst vid starten som alltid sker med elmotorn, och alltid när man väljer eldrift i stadstrafiken. 0–100 km/tim går på 7,9 sekunder och toppfarten är 222 km/tim. Kör man på el klarar bilen upp till 130 km/h, men då blir räckvidden inte speciellt lång. Köregenskaperna avviker inte från de utmärkta man är van vid i vilken som helst Golf. Accelerationen och vridmomentet under eldrift är snarast bättre. En liten nackdel är att man alltid startar helt ljudlöst och behagligt, och tydligt hör när bensinmotorn börjar bullra efter en tid.
Det känns naturligt med en modellbeteckning och ett pris som ligger nära till GTI. Effekten på pappret är rätt identisk, men en del prestanda försvinner eftersom bilen på grund av batteriet är 120 kilo tyngre.
De röda färginläggen i GTI är utbytta mot blå dekorationer i GTE, eftersom blått småningom börjat symbolisera den mera miljömedvetna eldriften i stället för den förhandstippade gröna färgen.
Rent tekniskt är bilen ett syskon till Audi e-tron. Innerutrymmena är identiska med en vanlig Golf, men bagageutrymmet är mindre eftersom bensintanken flyttats dit för att ge plats åt batteriet under baksätet.
50 elkilometer
Volkswagen säger att man kan åka omkring 50 kilometer på enbart el. Under testrundans första etapp hade vi ungefär 40 kilometer till målet, men bensinmotorn på 1,4 liter startade faktiskt några kilometer innan vi var framme. Allt beror på körförhållanden, körsätt och årstid.
Bilen har fem olika körlägen. Man kan välja enbart el så länge det finns (E-mode), man kan spara en viss laddning i batteriet för stadstrafik (Battery Hold) eller köra med GTE-mode och använda både bensin- och elmotor samtidigt för full effekt. Normalläget blir oftast Hybrid Auto som blandar el och bensin på smartaste möjliga sätt. Att producera el med bensinmotor (Battery Charge) är däremot inte det mest energieffektiva, även om det kan behövas när man kommer till områden där förbränningsmotorer inte är tillåtna. Den dagen kommer snart.
Visst är bilen dyrare än en standardversion av Golf, men samtidigt kan man pendla billigt till jobbet om man har eluttag på båda platserna. Dessutom tenderar man att köra mer och mer ekonomiskt när man följer med hur batteriet töms.
Det intressanta är att bilen kan utrustas med dragkrok, precis som Volvos dieselhybrid.
Knappt fyra timmars laddning
Förutom bensinmotorns 150 hästar finns elmotorns 102 hästar. Den gemensamma effekten kan inte adderas direkt, utan blir 204 hästkrafter. Vridmomentet blir 350 Nm.
Litiumjonbatteriets kapacitet är 8,8 kWh. Elförbrukningen är 11,4 kWh per 100 kilometer, vilket kostar knappt två euro. Kombinerar man el och bensin blir räckvidden på en tankning 940 kilometer under goda förhållanden. Den teoretiska snittförbrukningen blir 1,5 liter per 100 kilometer, eftersom batterierna också laddas när man motorbromsar eller trycker på bromspedalen. Laddningstiden för batteriet varierar från 3 timmar och 45 minuter med 10 amperes säkring till en timme och 15 minuter med 16 amperes säkring.
VW Golf GTE
Pris: 40 972 euro
Slagvolym: 1 395 cc/4 cyl.
Effekt: 110 kW/150 hp/5 500 rpm
Elmotor: 75 kW/102 hp
Sammanlagd effekt: 150 kW/204 hp
Vridmoment: 350 Nm
Topphastighet: 222 km/h
Acceleration 0-100: 7,6 sek.
Snittförbrukning: 1,5 l/100 km
CO2-utsläpp: 35 g/km
Bagageutrymme: 272 liter
Mått (L/B/H): 4 255/1 799/1 452 mm
Vikt: 1 524 kg
PLUS
Eldrift räcker för dagliga jobbresor, tyst gång i stadstrafik.
MINUS
Bensintanken stjäl bagageutrymme.