Bara ett sms från olyckan
Den tid man sparar på att läsa sms och mejl bakom ratten kan lätt förvandlas till en evighet. Många distraktionselement i bilen är så nya att de ännu inte tas på allvar, men olycksstatistiken är obönhörlig. Hjärnan vill köra när den kör, inget annat.
TRAFIKSÄKERHET Jag startar bilen och rullar ut från parkeringen. Glömde jag att programmera navigatorn? Nåja, det kan man väl göra medan man kör, det är ju nästan ingen trafik.
Krasch.
På en bana där man inte har mötande trafik, och där inga andra bilar finns i synfältet, är det relativt ofarligt att följa Heikki Rusanens order och medvetet göra sig okoncentrerad bakom ratten. Men under en kort tid skulle jag i verkliga livet ha ställt till med flera kanske mycket allvarliga olyckor på grund av att min hjärna, i likhet med alla andras hjärnor, bara lyckas koncentrera sig på en viktig sak åt gången.
Hjärnan vill fokusera
– Om hjärnan kör bil så kör den bil, om den messar så messar den. Körningen blir nedprioriterad under tiden. Det här är ett ganska nytt trafikproblem som WHO nu tar itu med över hela världen, säger Petri Jääskeläinen. Han är planerare på Trafikskyddet och har det senaste året samlat in fakta om uppmärksamhetstjuvarna i trafiken.
– Alla vet innerst inne att man blir okoncentrerad om man försöker göra många saker samtidigt. Nu vet vi också att risken för olyckor i trafiken är fyra gånger större om vi börjar titta på annat än vägen, också för korta stunder.
En bilists koncentration blir i snitt 37 procent sämre när det händer något distraherande i bilen.
– Det här är redan något som WHO kallar en epidemi, och samtidigt som vi får in allt mera information i bilen via de mobila kanalerna väcks kraven på strängare lagar och mera upplysning, säger Jääskeläinen.
Jag fortsätter framåt, men nu plingar det till i telefonen. Det kan vara något viktigt meddelande. Medan jag väjer för en felparkerad bil försöker jag få upp texten innan jag närmar mig kurvan. Nej, det var inget viktigt,
Krasch.
Telefonen största risken
– Telefonen är den överlägset allvarligaste uppmärksamhetstjuven i bilen. Det handlar om en social konflikt. Folk vill göra rätt men fyra av tio upplever att de måste vara tillgängliga för jobb och familj, säger Petri Jääskeläinen.
Också navigatorn, musiken och matsäcken kan skapa risker i trafiken. Bilen blir för många ett slags rullande kontor eller vardagsrum, och det är lätt hänt att tankarna vandrar i väg från själva körandet när det pågår så mycket annat samtidigt.
– Nästan alla fördömer rattfylleri, men i praktiken kan den som leker med telefonen under körning vara lika farlig i trafiken, säger Jääskeläinen. Problemet är att man sällan inser hur farligt det är innan man själv krockat.
– I ett läge där de allra flesta någon gång svarar i telefon medan de kör bil är det svårt att ändra beteendet så länge inget allvarligt hänt. Men det finns redan statistik på alltför många olyckor som skapats av fullständigt likgiltiga sms i stil med "Köp mjölk", säger han.
Åtta av tio svarar i telefon
I Finland har nu drygt 1 500 personer svarat på en gallup som Trafikskyddet beställt. Siffrorna visar att det finns rum för upplysning och varningar. 83 procent svarar i telefon medan de kör, 65 procent ringer familjemedlemmar, 35 procent läser sms eller Facebook och 33 procent ringer jobbsamtal. E-post läses av 11 procent och något färre läser nyheter eller googlar.
– Handfri telefoni är i princip säkrare, men det är inte ens hälften av bilisterna som skaffat sig den tekniken. Bara en av fem ringer alltid handfritt i bilen.
I genomsnitt tar det nästan tolv sekunder att läsa ett sms. Lika lång tid tar det att flytta blicken från vägen och trafiken. Det behövs inte många meter för att bilen ska byta riktning och skapa allvarliga risksituationer eller bara plåtskador. Redan på två sekunder kan trafikläget förändras radikalt.
I Finland har det med säkerhet skett tre trafikolyckor med dödlig utgång där telefonen varit orsaken. Var tredje trafikolycka i Europa beror på att telefonen eller en annan apparat tagit uppmärksamheten från trafiken.
Det är så vackert väder att jag tänkte ta en selfie bakom ratten och skicka den till mina kompisar på Facebook. Bilen vinglar till innan jag får telefonens kamera att fungera. Sedan är det bara att dela bilden med några knapptryck.
Krasch.
– I en värld där man redan har byggt de första trottoarfilerna för folk med smarttelefoner är det hög tid att ta också bilisternas koncentrationstjuvar på högsta allvar, säger Petri Jääskeläinen.
Trafikskyddet sprider information om riskerna med bristande koncentration i trafiken under en kampanj som pågår hela oktober.
Tisdag 7.10 hålls ett internationellt seminarium om problemet i Helsingfors. Det arrangeras i samarbete med den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen ETSC (European Transport Safety Council).