Här sitter man inte stilla
I Salpar skola i Sibbo uppmanas eleverna inte att sitta stilla – tvärtom får de gunga på stolen hur mycket de vill. Det är viktigt att de rör på sig.
Boing, boing!
När HBL stiger in i klassrummet för åk 5 och 6 är det liv och rörelse. Några pojkar demonstrerar gärna sina häftiga sadelstolar och det bär av i galopp vid skolbänken.
Salpar, som har 55 elever, tre ordinarie och en resurslärare, profilerar sig som en hälsofrämjande skola.
– Vi sitter alldeles för mycket och det börjar redan när barnen är små. Av en slump fick vi kontakt med en skola för osteopater i Esbo som tillsammans med en uppfinnarjocke från Estland konstruerade de här stolarna åt oss och nu har vi dem för tredje året i rad, berättar rektor Kasper Nyberg.
Han tycker att det är viktigt att skolan förnyar sig, och med sådana här stolar får man elever som hela tiden rör på sig lite och sitter i olika, ibland konstiga positioner.
– De är ingenting för lärare som vill att deras elever sitter stilla och tar emot den information som serveras dem.
Han säger att eleverna får röra på sig så mycket de vill bara de inte stör.
– I synnerhet de elever som har mycket spring i benen har dragit nytta av spiralstolarna, men de passar säkert de flesta.
Stolarna är enkelt byggda och består av ett armeringsjärn, och en stoppad sadel av läder. Nyare versioner kan man dessutom reglera höjden på. Idén är densamma som på en gymnastikboll.
– Stolarna har hållit bra. Idén med den är att den stärker rygg- och magmusklerna, vilket skyddar de inre organen och förbättrar balansen. När man sitter för mycket i vanliga stolar eller pöser i soffan är det ju just de här musklerna som förslappas vilket leder till att redan barn och unga lider av ryggproblem. Barn rör sig inte lika mångsidigt som förut. Nu för tiden klättrar de inte ofta i träd till exempel, säger Kasper Nyberg.
Han säger att de elever som är kinestetiska, det vill säga lär sig genom att göra, också har nytta av stolarna.
– De lär sig bättre eftersom de samtidigt får in informationen i kroppsminnet och motoriken.
Extra gymnastiktimme
Kasper Nyberg skrev sin pro gradu-avhandling om en hälsofrämjande skola. Han brinner för att göra skolan till en trivsam miljö som stärker elevernas självkänsla och håller lågan att lära sig levande . Därför var det naturligt för honom att satsa på en fysiskt bra miljö.
– Till den kommer också den psykiska och sociala miljön som skall främja elevernas välbefinnande.
Men han understryker att stolarna inte är allena saliggörande. Man kan främja hälsan på många sätt. I Salpar har man en extra gymnastiktimme i veckan.
– Vi har fått föräldrarna med oss och håller temakvällar kring hälsobegreppet. Hur mycket sömn behöver eleverna, hur mycket skall de få sitta framför datorn eller spela spel. Det är viktigt att skolan och föräldrarna är på samma linje, då mår eleverna bäst.
Han tycker att det är synd att det tillsvidare är ganska få skolor som har nappat på spiralstolarna eller vidtar förebyggande åtgärder för att främja elevernas kondition och hälsa.
– Skolan är en konservativ miljö. Man borde tänka mer elevcentrerat.
Saga Moliis, Dinna Massingberd och Lisa Rönnberg går i åk 5 och har bara gott att säga om stolarna.
– När man sitter på vanliga stolar är det svårt att hitta en bra ställning.
– Det dunsade mycket mera med de andra stolarna.
– Det tog lite tid att lära sig. I början trillade jag av ganska ofta.
Zacharias Nystén i årskurs 6 har lite ryggproblem och därför sitter han varannan timme på en vanlig stol och varannan på spiralstolen.
– Jag blir lite trött i ryggen av sadelstolen, men den är roligare för att man kan röra på sig.