Silja Europa kunde ha rönt samma öde
Silja Europas bogportar kan ha gått sönder nästan exakt samtidigt som Estonias bogvisir slets upp. Båda färjorna hade dessutom tillverkats av samma tyska varv, Meyer-Werft i Papenburg.
– Det här var en sak som vi behandlade mycket finkänsligt i samband med Estonia-utredningen, säger Tuomo Karppinen.
Med finkänslighet avser han att man lät bli att strö extra salt i det familjeägda tyska varvets öppna sår.
– Det var känt att Silja Europas bogportar skadades samma natt som Estonia gick under, men det man inte talade om var att båda fartygen hade samma tillverkare, Meyer-Werft i Tyskland.
Haverikommissionen upptäckte bland annat att Silja Europa hade dragit kraftigt ner på hastigheten klockan 01. Det var vid samma tidpunkt som Estonia förlorade sitt visir.
– Silja Europas bogportar kan ha skadats då, eller eventuellt senare under olycksnatten, under räddningsoperationen. Fartyget råkade då ut för mycket svår sjögång, säger Karppinen.
Förutom att Meyer-Werft hade tillverkat båda fartygen var deras bogkonstruktioner kraftigt underdimensionerade.
– Det saknades 30-50 ton stål i Silja Europas bogportskonstruktioner, säger Karppinen.
– Det var bland annat många stora balkar som saknades.
Det fanns dock en avgörande skillnad i de två fartygens bogkonstruktion. Estonias visir hängde på gångjärn som var fästade upptill. Silja Europas hade igen portar som vågorna pressade inåt. När fartyget kom till Stockholm gick det inte att öppna portarna utan bilarna måste backa ut bakvägen.