Ford Tourneo är ett högbygge
Skåpbilsbaserade personbilen Ford Tourneo Courier har maximerat sina kvadratmeter precis som flervåningshusen i städerna. Längden är 4,16 men höjden 1,72. Man kan i princip köra bilen med hatten på. Allt utom benutrymmet i baksätet är maximalt.
Det är svårt att placera Tourneo Courier i ett vedertaget storlekssegment. Egentligen är bilen en kompakt men skåpbilsliknande familjebuss för fem. I framstolarna märker man inte skåpdesignen eftersom fronten är ganska personbilsmässig, bortsett från att man sitter högre och har bättre sikt.
Kundkretsen består av folk som sätter det praktiska och förnuftiga framom smäckra linjer. Courier är samtidigt liten och stor. Man får en bil som är lätt att klämma in i parkeringsfickor, men som har ett rejält bagageutrymme även om alla stolar är upptagna.
Massor av bagage
En Courier sväljer 708 liter bagage, knappa 400 av dem under hatthyllan. Fäller man ihop baksätets delar och vinklar dem framåt har man drygt 1,6 kubik. Det är den största vinsten jämfört med en traditionell och ganska rymlig kombi.
De två skjutdörrarna gör det lätt att komma i och ur baksätet. Baksätet fälls i förhållandet 60/40 och i standardutrustningen ingår en bagagehylla som kan placeras på olika höjd eller ställas på kant i sitt eget fack mot bakre ryggstödet. Lastningshöjden är låg och den stora luckan som öppnas högt är praktisk också en regnig sommar.
Grundlösningarna och köregenskaperna påminner om Fiesta och är lika tilltalande. Chassit delas med både Fiesta och B-max. Motorerna kommer också från samma hylla. En diesel på 1,6 liter med 95 hästar, en annan på 1,5 liter med 75 hästar och så den mest intressanta: enlitersmotorn Ecoboost. Den lilla bensinturbon har inga problem att föra bilen framåt. Snittförbrukningen verkar inte heller avvika radikalt från de officiella siffrorna.
Välutrustad
Utrustningsmässigt kan man välja mellan nivåerna Trend och Titanum. I den senare ingår automatisk klimatkontroll, vilket är rätt skönt både vinter och sommar. Farthållare och parkeringsradar baktill hör också till den högre nivån. Vill man ha räcken på taket för en box eller takställning får man också välja Titanumnivån.
Det här är Tourneofamiljens fjärde medlem, ett lite ovanligare tillskott till familjebilsurvalet. Mixen av personbil och lastvagn är ganska smakfullt genomförd inom de gränser som finns. Automatlåda erbjuds inte till någon av motorerna. Priserna startar en bit över 21 000 euro.
Ett litet problem är att bilen bara får dra ett lass på 500 kilo i dieselutförande. Med bensinmotor är gränsen 910 kilo.
Litet underverk
Den lilla bensinturbon har ett överraskande bra vridmoment och passar med sitt temperament bättre ihop med bilen än dieselvarianterna. Växellådans intervaller är perfekt för motorn, och man behöver inte växla hela tiden. Bensinturbon är dessutom accelerationssnabbare än båda dieselmotorerna. Av någon anledning är styrningen också mera exakt i bensinversionen, trots att dieselmotorns större tyngd i många andra fall inverkar positivt på den detaljen.
De stora glasrutorna ger god sikt åt alla håll. Couriers innerspegel är däremot onödigt liten, man ser inte hela bakrutan i spegeln på en gång.
De lite högre stolarna gör insteget lätt, och formgivningen ger stöd för längre resor. Man kan inte justera ratten i längdled, men sittpositionen gör att det inte känns som någon stor nackdel.
Instrumenbrädans "Starship Enterprise"-design börjar verka gammaldags och svårförståelig. Skärmen för navigation och andra funktioner är överraskande liten jämfört med dem man ser i andra bilar i dag.
Skåpbilssyskonet Transit Courier är exakt samma bil, men med lastgolv.
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost
Pris: 22 966 euro
Slagvolym: 999 cc/3 cyl.
Effekt: 74 kW/100 hp/6 000 rpm
Vridmoment: 170 Nm/1 400-4 000 rpm
Topphastighet: 173 km/h
Acceleration 0–100: 12,3 sek.
Snittförbrukning: 5,2 l/100 km
CO2-utsläpp: 119 g/km
Bränsletank: 48 liter
Bagageutrymme: 708–1 656 liter
Mått (L/B/H): 4 157/2 060/1 723 mm
Vikt: 1 190 kg
PLUS
Rymlig och lättillgänglig bil för fem personer och bagage. Pigg enlitersturbo.
MINUS
För liten innerspegel. Ålderdomlig instrumentpanel.