Juke är ingen vanlig box
Nissan Juke har nått åldern när det är dags för ansiktslyftning. Metoden var att förstärka personligheten och öka charmen. Nu kan man själv designa bilens inre färgsättning om man är rädd att grannen skaffar en likadan.
Juke hör till gruppen av bilar som märks. Ofta framkallar den leenden, ibland irritation, men få förhåller sig helt neutrala till den fräcka formgivningen. Tack och lov är köregenskaperna synkroniserade med utseendet. Det här är helt enkelt en rolig bil att köra.
Den varsamma ansiktslyftningen kombineras med en ny turbomotor på 1,2 liter. Det är samma motor som redan finns i Note, men i stället för 98 hästar levererar den i Juke 115 med ett vridmoment på 190 Nm.
Det är motorn som ska betona den lilla crossoverns sportiga framtoning, och allt tyder på att den är ett lyckat val i den här förpackningen. Det finns också en 1,6-litersvariant med eller utan turbo. På dieselkanten har Juke en 1,6-litersmotor med 190 hästar som också ger möjlighet till fyrhjulsdrift. Vill man ha en steglös CVT-växellåda ska man i stället välja bensinmotorn på 1,6 liter, men den som saknar turbo.
Färgsprakande
När det gäller de personliga färgsättningsvalen kan man förverkliga sig både på utsidan och insidan av bilen. Fälgarna, stötfångarna, speglarna, mittkonsolen, dörrklädseln, stolarna och luftmunstyckena kan alla plockas från en lista med färg- och strukturval. På insidan har man en lång färglista, på utsidan är det bara gult, vitt och svart som gäller.
Stolarnas och läderrattens sömmar kan från och med nu synkroniseras med eller kontrasteras mot bilens huvudfärg. HBL valde det mest synliga alternativet, metallgult hela vägen. Det är en av årets nyheter och en färg som är förbehållen Juke. En annan nyhet är en rejäl taklucka av glas som kan öppnas när det behövs.
Mera bagage
Ett klagomål på första versionen av Juke var det trånga bagageutrymmet. Nu har man helt enkelt sänkt golvet och skapat 40 procent mera utrymme, men samtidigt förstås en högre tröskel. Samma utrymme har alltid funnits där, men nu är det öppet och tillgängligt för bagage. Reservhjulet har sin plats under golvet.
Med fyra passagerare sväljer bilen drygt 350 liter last, så också med det förstorade utrymmet blir den ingen riktig långfärdsvagn. Det här är kanske en bil som trots allt passar bäst för två personer.
Säkerhetsutrustning
Styrningen har en effektfull servo och kan ibland kännas lite okänslig i vissa lägen. Chassit är varken mjukt eller speciellt sportigt, men kan tänkas passa de flesta utan att framkalla irritationer i någondera riktningen. Framför allt är det här en smidig och lättkörd bil. Bensinversionen och uttryckligen den nya 1,2-litersmotorn kan lätt bli favoriten.
Nu får också Juke säkerhetssystemet Nissan Safety Shield med filvakt, döda vinkeln-varnare och ett kamerasystem som varnar för rörliga föremål i närheten av bilen.
Nissan Juke 1,2 DIG-T 115
Pris: Från c. 22 000 euro
Slagvolym: 1 198 cc/4 cyl.
Effekt: 85 kW/115 hk/4 500 rpm
Vridmoment: 190 Nm/2 000 rpm
Topphastighet: 178 km/h
Acceleration 0–100: 10,8 sek.
Snittförbrukning: 5,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 129 g/km
Bränsletank: 46 liter
Bagageutrymme: 354–1 189 liter
Mått (L/B/H): 4 135/1 7651 565 mm
Vikt: 1 236 kg
PLUS
Personligt utseende, goda köregenskaper
MINUS
Trångt baksäte, hög tröskel till bagageutrymmet