Cactus sticker ut från mängden
Det är främst med designen som Citroën Cactus ska locka köpare. Tekniskt är bilen inte lika egensinnig. De dominerande luftkuddarna längs sidorna skyddar plåten bra i parkeringshallar. Interiören är avskalad och nästan spartansk.
Amsterdam
Cactus bevisar på samma sätt som DS-versionerna att franska bilar fortfarande kan vara annorlunda. Att det kommer en litet spännande och annorlunda bil och blandar om korten i den präktiga Golfklassen är bra. Dessutom har den minimalistiska inredningen vissa drag av 2CV och den första Mini. Det kan locka nostalgiker. Fjädringskomforten och stolarna är klassiskt franska, vilket kan locka samma köpare.
Inte så stor
Om bilen ser stor ut på bild är det en synvilla, i själva verket är basen en förlängd version av C3. Totallängden 416 centimeter är ett par decimeter kortare än C4.
Cactus är en avskalad och lätt bil, 200 kilo lättare än C4.
Namnet förklaras officiellt med att en kaktus kan leva på nästan ingenting och klarar de tuffaste förhållanden. Dessutom stöter den ifrån sig fiender. I stället för taggar har bilen de höga plastpladuskorna längs sidorna. Under provkörningen får vi höra att de är köldtestade ner till 20 grader.
Cactus finns bara med framhjulsdrift och har inga terrängdetaljer. Den naturliga miljön är stadens gator, även om bilen också är lagom tyst och pigg på landsvägen.
Bättre robotlåda
82 eller 110 hästar i PSA-koncernens nya trecylindriga bensinmotor kompletteras med dieselmotorer på 92 eller 110 hästar. Växellådan är femväxlad manuell eller robotiserad med sex steg. Robotlådan är nu slutligen tillräckligt finslipad för att fungera utan att man blir irriterad. Den trecylindriga bensinmotorn i testbilen känns utan tvivel tillräckligt stark också på lägre varv.
Den elektriska styrservon har den vägkänsla man ofta saknar. Kurvorna tar man lätt och fjädringen klarar också lite större gupp. I korthet är det här en bil som känns körglad. Den låga vikten bidrar naturligtvis till känslan. Omkring 1 200 kilo är slutvikten sedan Citroën skalat bort det som går att skala bort. Motorhuven är av aluminium, inredningen är minimalistisk och många smådetaljer har finslipats för att tappa vikt. På Cactus sprutas spolarvätskan ur torkarbladens armar. Denna Magic Wash klarar sig med mindre vätska och därför är behållaren hälften så stor som normalt. 1,5 kilo sparar man där. Baksätets ryggstöd kan bara fällas framåt i ett stycke, bältesfästena kan inte justeras i höjdled och bakrutorna kan bara öppnas på glänt i bakkanten. Bakdörrarna har dessutom bara hål i dörrsidorna i stället för riktiga handtag.
Pekskärm sköter allt
Instrumentpanelen är förenklad till max. Nästan alla funktioner styrs med en sju tums pekskärm som också kan visa backkamerans bild. Parkeringshjälp och backstartshjälp ingår.
Frampassagerarens krockkudde sitter i taket, vilket ger mera utrymme för ben och handskfack.
Stolarna är stora och bekväma men sittdynan är hög och ratten kan bara justeras en aning i höjdled. Att fälla baksätet är invecklat och kräver att spärrarna till höger och vänster trycks ned samtidigt.
Viktjakten har lett till att bilen ibland känns lite förvirrande. Kurvhandtag saknas och en del hårdplastkanter är onödigt vassa. Inga aktiva säkerhetssystem ingår.
Bilen lanseras i september. Den kraftigare bensinmotorn kommer senare.