Nittiotalets popidoler i Helsingfors
På festivalen We Love The 90’s är det okej att älska E-Type. Festivalen samlar legenderna från tjugo år tillbaka i Helsingfors det här veckoslutet och av biljettförsäljningen att döma är den lättsamma popmusiken fortfarande populär.
Festivalen We Love The 90’s är något helt annat än Flowfestivalen som ägde rum på samma plats, i Södervik i Helsingfors, för några veckor sedan. De mysiga marschallerna och veganmaten har ersatts av diskobollar och helt vanlig festivalföda.
– Vad åt man ens på 1990-talet? Jag minns inte. Den här festivalen handlar om musiken mer än om det som finns runtom, säger festivalens producent Arde Jokinen.
Arrangörerna har lyckats boka många stora namn inom disco och pop och biljetterna har gått åt. Enligt Jokinen finns det bara ett fåtal biljetter kvar och han hoppas på att sälja dem senast i dag.
– Hajpen är stor nu. Vi ordnade en mindre nittiotalsfestival på Kabelfabriken i vintras och den sålde slut på några dagar, berättar han.
Enligt Jokinen förklarar många sin iver att se discojättar som Alexia, Rednex, E-Type och Pandora med nostalgi.
– Få erkänner öppet att de älskar E-Type. Men miljoner sålda album talar för sig själv, säger han.
Enligt honom kan man absolut tycka att musiken är bra på riktigt, jämfört med dagens indiepop och alternativa dj:ar är den lätt att förstå sig på och väldigt medryckande. Att det upplevs som genant att tycka om musiken visar sig ändå vara sant. Det är underligt svårt att hitta personer som vill berätta om sitt intresse för popartisterna, trots att fansen bevisligen existerar. Hela 20 000 personer väntas besöka tvådagarsfestivalen i dag och i morgon.
Älskar musiken
Jouni Tallgren föddes 1979 och hör till dem som vurmar för nittiotalets pop och disco och vågar skylta med det.
– Jag går på festivalen för att se Dr. Alban och Bad Boys Blue. Deras musik väcker minnen från tonåren, men jag tycker också att den bästa musiken gjordes på just nittiotalet, säger han.
Tallgrens favoritgenrer är danspop och mjuk rock och han har varit på många festivaler, konserter och fester med just nittiotalet som tema.
– Jag tycker att det är utmärkt att man nischar festivaler på det här sättet. Här klagar ingen på musiken som spelas, utan alla har kommit för att se de legendariska banden, säger han.
Tallgrens uppfattning är att stilen framför allt gillas av folk i trettioårsåldern och lite uppåt.
– Vi minns drinken Blå Ängel med värme och hymlar inte med det.
Bortglömt årtionde
På 1990-talet var utbudet av dansmusik enormt och enligt Arde Jokinen har många artister med en eller två hitlåtar glömts bort eller drunknat i massan.
– Dessutom är nittiotalet svårt att definiera. Åttiotalet har tydligare drag, både modet och musiken från det årtiondet är lätta att känna igen.
Jokinen tror ändå på nittiotalets revansch. Den dansvänliga stilen har redan gjort comeback på klubbarna och återfinns i nutida artister som till exempel Anna Abreus musik.
– Musiktrenderna rör sig periodiskt och förankrar sig ofta några årtionden bakåt i tiden, säger han.
Inför festivalen We Love The 90’s har arrangörerna tagit hjälp av agenter med nittiotalsmusik som sin specialitet för att hitta pärlorna och göra festivalen till en fungerande helhet.
– Vissa av artisterna uppträder inte så ofta längre, andra spelar fortfarande och har en lojal beundrarkrets. De som vi har bokat är trogna sin stil också om de fortfarande är aktiva, säger han.