XC90 avgör Volvos framtid
XC90 är här. Fyra år efter att kinesiska Geely tog över det svenska bilmärket har flaggskeppet förnyats. Bilen är vackrare, säkrare och dyrare. Startpriset i Finland blir 83 000 euro. Alla motorer har fyra cylindrar, vilket är en utmaning om man ska sälja en stor del av bilarna i USA.
Designen är tydlig med rena linjer, det som Volvo kallar skandinavisk design. Generna från tidigare Volvomodeller finns kvar trots att utvecklingen är tydlig. Stora hjulhus, lång motorhuv och massor av glasytor för luft och ljus är några av bilens karakteristika.
Nya XC90 verkar stor, men med 4,95 meter är den bara aningen längre än den gamla. Fronten med dominerande grill och lång huv sticker ut. Chefsdesignern Thomas Ingenlath har tydligen tittat på både BMW X5 och Audi Q7 men ändå hållit sig till Volkswagens princip att inte ändra för mycket på en gång.
Bilen byggs på plattformen SPA, som senare kommer att utnyttjas för alla stora Volvo-modeller. Den yttre designen är försiktigt moderniserad med den nya grillen och LED-strålkastarna som det mest uppseendeväckande elementet. Interiört är bilen lyxigt avskalad med en stor stående pekskärm som ersätter en massa knappar.
Motoralternativen bygger på fyrcylindriga tvåliters diesel- och bensinmotorer. En laddhybrid kommer att ge 400 hästkrafter med utsläpp på bara 60 gram CO2, och en eldistans på 40 kilometer.
De första bilarna som byggs kommer att ha D5- T6-motorer. Den effektivaste är T8 som kommer något senare. Det fyrcylindriga motorprogrammet ger både effekt, vridmoment och snabbhet, men i det segment där bilen konkurrerar med premiumsuvar från Audi, BMW och Mercedes kan det krävas en del informationskampanjer innan just den kategorin av bilköpare övertalas.
Lång PR-kampanj
Den första XC90 kom för tolv år sedan, och den har tills nu varit Volvos äldsta modell efter en rad ansiktslyftningar. Nya bilen har föregåtts av en rekordlång PR-kampanj med flera olika prototyper och en lång kedja av små glimtar om vad som ska komma. Bilen är utvecklad i Sverige och byggs i Torslanda.
Det här har kallats Volvos ödesmodell som måste lyckas fört att ge den relativt sett lilla tillverkaren spelrum på marknaden. En tredjedel ska säljas i USA, och Kina är också en mycket viktig marknad.
Risken med XC90 är själva motorprogrammet. Till och med vd Håkan Samuelsson säger att han till en början var skeptisk till enbart fyrcylindriga motorer. Nu är hela Volvoledningen övertygade om att det är rätt väg att gå. Med tanke på alla små turboladdade bensinmotorer på marknaden i dag kan Volvo ha rätt. Det är inte mera viktigt att ha stor motorvolym och många cylindrar, effekten kan man få ändå.
Säkraste Volvon
Helt enligt visionen att ingen ska behöva dö eller bli allvarligt skadad i en Volvo efter år 2020 är XC90 Volvos säkraste bil. Lotta Jacobsson, teknisk chef för säkerhet, påpekar att XC90 i standardutförande får teknik som skyddar vid avåkningsolyckor och automatiskt bromsar in i korsningar. Dessutom ingår det så kallade City Safety-systemet som bromsar för fotgängare, fordon och cyklister.
Säkerheten är ett honnärsord för Volvo, och XC90 är först med ett system som gör att bilen bromsar när föraren gör en vänstersväng utan att märka ett mötande fordon.
Bakom ratten ser man bilvärldens framtid. En modern 9,3 tums pekskärm har tagit över de funktioner som vanligen finns koplade till knappar och brytare. Lyxkänslan är tydlig med mycket läder och fin passform mellan materialen. Omkring 80 000 XC90 hoppas Volvo sälja av sin årliga totalproduktion på 475 000 bilar. Bilen börjar tillverkas i februari nästa år, men redan nu kan man via nätet köpa en First Edition som tillverkas i bara 1 927 exemplar.