Borgbackens chef gillar häftiga åk
Pia Adlivankin har både stekt hamburgerbiffar och hjälpt till som ordningsvakt för att få en helhetsbild av sin nya arbetsplats. Hon tillträdde som verkställande direktör på Borgbacken den första juli.
Pia Adlivankin har dukat upp dagens lunch i ett mötesrum i den byggnad som varit hennes kontor sedan början av sommaren. Huset är en tyst oas mitt bland karusellerna och oljudet utanför. Här inne hörs inga skrik och det luktar inte popcorn.
– Jag var mycket förvånad när jag först kom hit. Jag har besökt Borgbacken sedan jag var liten men aldrig lagt märke till den här byggnaden, säger hon.
Adlivankin tillträdde officiellt som verkställande direktör för landets främsta nöjespark den första juli. Någon semester har hon ännu inte hunnit med.
– Jag hinner kanske med en veckas ledighet före hösten, säger hon.
Ny i branschen
Pia Adlivankin tycker om häftiga attraktioner, men att själv leda en nöjespark fanns inte i tankarna förr- än platsen som Borgbackens verkställande direktör ledigförklarades i oktober för mindre än ett år sedan.
– Efter sju år på samma jobb kände jag mig redo för nya utmaningar och hittills är jag mycket nöjd med mitt val.
Hon fascineras av Borgbacken i sig, men också av dess historia. Sedan begynnelsen har en av verksamhetens grundpelare varit stiftelsen Barnens Dag som samlar in pengar till barnskyddsarbete och finansierar verksamheten för sex stycken barnskyddsorganisationer. Det borde nöjesparken skylta mer med, tycker Adlivankin.
– Varje person som köper ett åkband bidrar till insamlingen. Det skulle vara bra om besökarna skulle få upplevelsen av att skänka pengar och samtidigt se hur mycket pengar som redan samlats in. Jag har tankar om hur det kunde förverkligas, säger hon.
Nostalgi och magi
Adlivankin är färsk i sin roll som nöjesparkschef och är ännu inte expert på området. Hennes främsta referens är de amerikanska nöjesparkerna. De är som från en annan planet.
– För de första är de enorma, en dag räcker inte någon vart. Och det är mycket mera plast och neon. Borgbacken däremot är anrikt och mysigt, säger hon.
Under Adlivankins ledning ska nöjesparken fortsätta att vara sommarens självklara höjdpunkt för folk i alla åldrar. För att lyckas behålla sin ställning måste den ständigt utvecklas.
– Kunderna söker efter helhetsupplevelser. Det räcker inte med stora karuseller utan hela stället måste vara speciellt, säger hon.
Adlivankin tänker satsa på att locka in fler turister på området och hoppas på aktivt samarbete med Helsingfors stad i den frågan.
– Det finns många fina platser att åka till i Finland och vi behöver satsa mer på att marknadsföra dem, säger hon.
Som chef vill hon ge sina anställda den bästa arbetsplatsen de kan tänka sig. Det målet tänker hon nå genom att involvera alla i planeringsarbetet, och genom att forma gemensamma drömmar som var och en kan relatera till. För att få bästa möjliga helhetsbild av arbetsmiljön prövar hon i tur ordning på alla arbetsuppgifter som nöjesparken har att erbjuda.
– Jag har stekt hamburgerbiffar, varit med på ordningsvaktsrundan och servat maskinerna.
Berest och världsvan
Adlivankin föddes i USA och växte upp med ena benet i Finland och det andra först i Amerika, sedan i Sverige och i Tyskland. Den finsk-amerikanska pappan har rötter i öst (namnet Adlivankin lär ha armenisk härkomst) medan mamman är purfinsk.
Familjen Adli- vankin var ständigt på väg, och dottern vande sig tidigt vid att anpassa sig till nya kulturer och människor.
– Jag blev självständig och utvecklade en social förmåga. Jag lärde mig att alltid våga säga min åsikt, säger hon.
Det amerikanska och det finska i henne kompletterar varandra och kan vara en av orsakerna till framgången i arbetslivet. Hon befinner sig visserligen just nu en rejäl bit från det ursprungliga målet: att bli barnläkare.
– Jag tvingades byta riktning när jag insåg att läkaryrket begränsar mitt resande. Det blev hotellbranschen i stället, säger hon.
Under studietiden på en hotellskola i USA jobbade hon bland annat som receptionist på Manhattan. En rolig och spännande period i livet, konstaterar hon. Efter studierna fortsatte hon inom management och försäljning på hotelljätten Hilton.
Amerika, och framför allt New York, hör fortfarande till favoritplatserna i världen, men den egna familjen har hon bildat och hållit kvar i Finland. Hon säger att Finland känns som hemma och att det ständiga flyttandet blivit mindre intressant med åldern. Att resa är fortfarande det bästa hon kan ge sig själv och sin familj.
– Jag väljer alltid resorna framför nya prylar. Jag vill att mina barn ska få förståelse för andra kulturer och andra sätt att leva, säger hon.
Pia Adlivankin
• Född: År 1967 i New York, USA.
• Aktuell: Tillträdde som Borgbackens nya verkställande direktör den 1 juli.
• Bakgrund: Studerat på Cornell University i USA och jobbat för bland annat hotellkedjan Hilton. Var verkställande direk- tör på herrgårdshotellet Kaisankoti innan hon tog över som vd på Borgbacken.
• Familj: Man och två egna samt tre bonusbarn.
• På sommaren: Tillbringar gärna sommardagarna på stugan nära Kotka. I år har det dock inte funnits tid för särskilt mycket semester.