Lyxtransport för större sällskap
Det blev dags för Mercedes att pensionera den tio år gamla Viano. I stället för den gamla transportbilen eller familjebussen återupplivas den gamla beteckningen V-klass som samtidigt blir ännu mer exklusiv.
Mercedes har presenterat nya V-klass som ska vara lite finare än konkurrenterna, och visst har designteamet satsat på både design och utförande. Man känner släktskapen med nya C- och S-klass.
V-klass kan i princip byggas som köparen vill ha den. Det finns tre olika karosslängder och 320 eller 343 centimeters axelavstånd att välja på. Normalt tar bilen 2+2+2 passagerare, maximalt 2+3+3. V-klass kompletteras av transportversionen Vito som också finns i en mängd olika utföranden.
Motorerna är alla baserade på samma 2,1-litersdiesel. V 200 CDI ger 136 hästkrafter och 330 Newtonmeter, V 220 CDI 163 hk och 380 Nm och V 250 Bluetec 190 hk och 440 Nm. De två senare drar 5,7 respektive 6,0 l/100 km vid blandad körning. V 250 Bluetec är standardutrustad med en 7G-Tronic Plus-växellåda med paddlar på ratten. V 200 CDI och V 220 CDI har manuella sexväxlade lådor som standard och kan få automatlådor som tillval. Nya V-klass kan dessutom utrustas med det mesta i senaste säkerhetsväg, till exempel en sidovindskompensator som stabiliserar bilen vid kraftig sidovind.
Nytänkande
Familjebuss är en beteckning som spontant känns vardaglig och praktisk, absolut inte lyxig och påkostad. Oftast är de något slags försök att pressa in så många stolar som möjligt i lite större bilar som i samma takt tappar sitt bagageutrymme. Det här vet Mercedes-Benz eftersom de testade samma sak med R-klass utan att nå ända fram.
Nya V-klass är ett ambitiöst försök att köra förbi värsta konkurrenten VW T5 Multivan i vänsterfilen. Då talar vi både om personkapaciteten och lyxframtoningen. Nya V-klass finns på marknaden under sommaren och lastversionen kommer antagligen för många att bli ett mer kompakt alternativ till Sprinter.
Interiördesignen är ett exempel på vad man kan göra för att stora bilar ska kännas som personbilar för den som sitter i dem. Ljudnivån är långt från det man förväntar sig med så mycket utrymme. För passagerarna är det här en lyxbil, för föraren är den på många sätt fortfarande ett stort skåp med långt axelavstånd som ska navigeras på ofta trånga vägar.
Prestigemodell
V-klassen har många uppgifter, en av dem att bli en värdigare efterträdare till Viano. Allt är nytt och modernt, men i grunden är de fyrcylindriga dieselmotorerna desamma även om effekt och utsläpp har förbättrats väldigt mycket.
Exteriören är försedd med tillverkarens identitetsskapande nya front. LED-ljus och den stora stjärnan kombineras med en kännetecknande grill. Sidorna är fortfarande ganska skåpbilsaktiga och bakdelen är i princip en enda stor lucka. Bakfönstret kan dock öppnas separat om man bara vill slänga in mindre väskor.
Förarmiljön är definitivt tilltalande. Kromkantade instrumenttavlor, lagom robust läderklädsel och högglansiga inläggningar av trä- eller metalliknande material kombineras med en sjutumsskärm för infotainmentsystemet inklusive navigationen.
Bullerfritt
Att köra en V-klass är som att köra en personbil, men med vissa förbehåll. Man måste komma ihåg att ta ut svängarna lite mer, eftersom bilen är lång. Och den är trots alla hjälpmedel svårare att få in i en normal parkeringsruta.
Även om interiören är nästan bullerfri genererar den stora innervolymen ändå en del ljud som gör att man ibland måste höja rösten vid samtal.
På de oskyddade vägarna i nordvästra Tyskland en stormig dag känner man rent fysiskt hur sidovindsassistenten jobbar för att hålla bilen på rak kurs. Den sköter jobbet utmärkt.
Mercedes-Benz V-klass 250 CDI BlueTEC
Pris: 76 922 euro
Slagvolym: 2 143 cc/4 cyl.
Effekt: 140 kW/190 hp/3 800 rpm
Vridmoment: 440 Nm/1 400-2 400 rpm
Topphastighet: 206 km/t
Acceleration 0-100: 9,4 sek.
Snittförbrukning: 6,0 l/100 km
CO2-utsläpp: 157 g/km
Mått (L/B/H): 5 140/1 928/1 1 874 mm
Vikt: 2 075 kg
Dragvikt: 2 000 kg
Bagageutrymme: 1 030-4 630 liter
Bränsletank: 57 liter
PLUS
Oöverträffad komfort i klassen, stabil och säker, breda skjutdörrar.
MINUS
Lättkörd men svårplacerad.