Liten motor driver ofta stor bil
Små trecylindriga motorer är stora underverk. Aldrig har de överraskat så mycket som Peugeots Pure Tech 1,2. Med drygt en liters volym har motorn fått vridmoment för att klara omkörningar och backar utan att bli andfådd.
Det har gått ett par år sedan Ford kom med sin Ecoboost, en enlitersturbo med segdragningsförmåga som en dieselmotor och en varvkänslighet som man inte tidigare hade sett i så små motorer.
Peugeot har lyckats ännu bättre med sin 1,2-litersturbo. Om Fords Ecoboost var en mirakelmaskin är den här det i ännu högre grad. 95 procent av vridmomentet finns redan från 1 500 varv och kraften levereras jämnt och fint hela tiden. Bilen glider snabbt iväg vid trafikljusen och omkörningar sker utan ansträngning. Det här är den mest uppenbara skillnaden jämfört med andra liknande motorer.
Redan i planeringsskedet valde PSA den lite större motorvolymen just för att uppnå segdragningen. För att testa hur motorn fungerar i praktiken har Peugeot kört en 308 SW så långt som möjligt på en tank. Den stannade efter 1 810 kilometer med en snittförbrukning på 2,85 liter. Snitthastigheten på vanliga vägar blev 57 km/h.
Kombi med utrymme
Peugeot 308 SW är en traditionell kombi, och med 11 centimeter längre axelavstånd än femdörrarsversionen har bilen fått ett bagageutrymme som tar 610 liter. Baksätespassagerarna har också några centimeter mera benutrymme. Den raka taklinjen ger samtidigt mera höjd i baksätet.
Peugeot 308 SW hör till C-segmentet, men utmanar en klass större kombimodeller med sitt bagageutrymme. I liter räknat är det lika stort som i storsäljaren Skoda Octavia och större än i VW Golf Variant eller Volvo V70, för att ta ett par exempel.
Inne i bilen känns det inte trångt någonstans. Baksätet har kanske inga riktiga taxidimensioner, men normallånga personer får plats samtidigt fram och bak.
Den lilla ratten är en rolig egenhet som hänger kvar i modellen. Den har egentligen ingen praktisk betydelse, bilen är lika lätt att styra som med en normal ratt. En annan egenhet är att varvräknarens nål går åt fel håll, vilket på sätt och vis ger symmetri i förhållande till hastighetsmätaren, men inte heller fyller någon funktion. Pekskärmen med det mesta av den information man behöver under körningen är knappa 10 tum stor, och antalet knappar på mittkonsol och instrumentbräde är minimerat till förmån för rena ytor.
Sportknapp
I normalutförande känns bilen tillräckligt pigg och styrningen tillräckligt exakt. Väljer man manuell växellåda kan man dessutom välja normal- eller sportinställning, och med sportparametrarna blir det här en ännu roligare bil. Styrningen och fjädringen stramas upp ytterligare och varvtalen justeras.
Dessutom blir hela instrumentklustret rödtonat samtidigt som motorljudet – bara på insidan av bilen- får en vassare ton. Samma Sport Pack är tillgängligt också till dieselversionen BlueHDI 150.
Av BlueHDI -motorerna är det 1,6-litersversionen med 120 hästar som känns mest spännande. Kombinationen av segdragningsförmåga och accelerationsvillighet gör att den antagligen kommer att bli en favorit bland dieselspekulanterna. Den angivna förbrukningen är 3,2 liter och koldioxidutsläppen 85 g/km. Det finns hybridbilar som inte kan konkurrera med de siffrorna.
Rätt prisläge
Peugeot 308 SW har förutsättningar att locka köpare, eftersom priset lagts på tilltalande nivå. Bensinvarianten med 110 hästar kostar från 21 534 euro och den mest sålda kommer antagligen att bli SW Active PureTech 130 för 23 988 euro. Båda bensinvarianterna har utsläppssiffror på drygt 100 gram koldioxid.
Säljstart blir det i augusti. Ytterligare motoralternativ kommer efter nyår.