Frågespalten har flyttat till nätet
När själen värker eller skallen är full med funderingar om kropp, sex och relationer söker många unga hjälp på nätet. HBL följer med en kväll på Sluta panta-chatten och kartlägger andra nätbaserade stödtjänster.
- Sluta panta. Chat måndag–onsdag kl. 19–22.
- Ung info. Information samt möjlighet ställa frågor som besvaras på nätet inom en vecka. Också fysisk mottagning.
- Decibel.fi. Webbportal med information och möjlighet ställa frågor som besvaras inom högst fem dagar.
- Mannerheims barnskyddsförbund. Telefontjänst, chat fyra kvällar i veckan och nätbrev som besvaras av sakkunniga. Främst på finska.
- Netari. Rädda barnens tjänst som finns i egna rum i Habbo Hotell, IRC-galleriet och på Demi. Främst på finska.
- Befolknings-förbundet Väestöliitto. Mottagningstid på 45 minuter bokas i förväg. Anonym chatkommunikation.
- Brottsofferjouren. Nättjänst som utlovar privat svar inom högst fyra dagar.
- Själavårdschat. Evangelisk-lutherska kyrkans chat på svenska med diskussioner som förs i enrum. Torsdagar kl. 16–20.
De första deltagarna väntar redan på att ungdomsarbetaren Nicole Stambej och Christina Holm, som studerar socialpsykologi, ska öppna chatten Sluta panta.
Prick klockan sju är det dags. Fingrarna löper över tangentborden.
Handledare Nicole: Hej på er.
Handelare Christina: Hej och god kväll alla!
Nio nicknames, webbsignaturer, dyker upp i den allmänna chatten där deltagarna kan läsa vad alla skriver. Också sådana som inte själva är aktiva kan följa med diskussionen när chatten är öppen måndagar till onsdagar mellan klockan 19 och 22.
Fyra minuter senare för Christina Holm en första privat diskussion med en av deltagarna, sluten för de andra.
Det kan vara de unga som själva ber om ett enskilt samtal, men handledarna – två eller tre per gång – kan också styra över deltagare dit. Så sker speciellt då det handlar om frågor som ångest och självdestruktivitet.
Och det är ganska mycket sådant den kväll HBL följer med chatten och handledarnas arbete (av integritetsskäl inte de privata diskussionerna).
– Det har varit ganska intensivt på senare tid. Sommarlovet som väntar kan innebära ensamhet och förändringar för många.
Låg tröskel
Sluta panta kom till på initiativ av Finlands svenska skolungdomsförbund 2008 och är den enda nätbaserade stödtjänsten på svenska i Finland som fungerar som chat.
Den drivs av flera aktörer inom den tredje sektorn, några kommuner och Radio Extrem. I huvudsak bidrar de med personal. Det handlar om kuratorer, ungdomsledare, psykloger, studiehandledare, präster och så vidare.
Frida Westerback har koordinerat tjänsten och jobbar nu som forskarsocialarbetare. Vid sidan om skriver hon också sin pro gradu-avhandling i socialt arbete om onlinetjänster för unga.
Hon tror på vikten av att möta de unga där de rör sig – i hög grad på nätet.
– Man kan på riktigt tala om låg tröskel-verksamhet. Unga kan söka hjälp anonymt och kommunikationen kan bli ännu djupare än vid möten ansikte mot ansikte. De behöver inte oroa sig för hur den vuxna ska reagera på det de säger.
Undersökningar har enligt henne visat att såväl de professionella som de unga ser nätkommunikationen som horisontell i stället för vertikal, alltså mindre auktoritär.
Men för handledarna finns det också utmaningar med att den man kommunicerar med varken hörs eller syns.
– Man får vara väldigt på alerten, läsa mellan raderna och vara mycket tydlig i kommunikationen. Det kan uppstå oro och säkerhet i och med att de unga när som helst också kan försvinna från en diskussion.
På Sluta panta-chatten onsdag kväll pågår en diskussion om att må dåligt och om att inte känna någonting. Också självmordstankar kommer fram.
EE: Varför är det så många som skräms i väg av psykisk ohälsa och lämnar en bara för att det är en lite tung tid?
Lagen
Sluta panta har besökare från hela Svenskfinland. I Österbotten är Decibel ett begrepp. Elva österbottniska kommuner har slagit ihop sig för att uppfylla ungdomslagens krav. Enligt den är kommunerna skyldiga att tillhandahålla information och rådgivningstjänster till unga.
Här handlar det inte om direktkommunikation, utan de unga kan anonymt skicka in frågor som besvaras inom fem arbetsdagar av någon av de fyrtiofem experter som ingår i teamet. Frågan och svaret är sedan synligt på tjänsten. Mellan 15 000 och 20 000 besöker Decibel per månad och tjänsten har över 9 000 sidor. Den får 200 till 300 frågor per månad.
Frågorna handlar om kroppen, sexualitet, relationer, själsliv, skola, utbildning och jobb – eller livskunskap, som ungdomsinformatör Liselott Nyström kallar det.
– Vi svarar på allting lika seriöst och alla får ett personligt svar, vi kopierar inte från gamla svar eller bara länkar vidare, säger Nyström.
Till en början fanns Decibel också fysiskt, men de långa avstånden – 250 kilometer från söder till norr – blev ett problem. Dessutom ser Nyström fördelar med en sajt där informationen är tillgänglig 24 timmar i dygnet.
Liselott Nyström säger, som Frida Westerback, att portalen också fungerar som en passage till vidare hjälp.
– Vi uppmuntrar ofta unga att gå till exempel till kuratorn, säger Nyström.
– Det är klart att svåra mentala problem löser man inte i en chat, säger Westerback.
Närvaro
Rädda barnen har valt ett annat koncept för sin tjänst Netari, som främst fungerar på finska. Den är på plats på kommersiella arenor som Habbo, tidningen Demis sidor och IRC-gallerian.
– Yrkesfolk är närvarande där unga ändå rör sig, säger Veera Uusoksa, chef för webbverksamheten på Rädda barnen.
Det handlar om tiotusentals virtuella möten.
Dessutom har man en chat som är öppen sex kvällar i veckan och främst handlar om att handleda unga som annars riskerar utslagning.
– Över 90 procent av barnen och ungdomarna är ständigt uppkopplade. Om vi inte är där är vi väldigt dåligt närvarande i deras liv.
Fina tankar
Tre intensiva timmar, 21 aktiva deltagare och 6 privata maximalt 45 minuter långa chatdiskussioner senare är det dags att stänga Sluta panta för kvällen.
Handledare Christina: Tack för i kväll allihopa! Fina tankar än en gång, heja ni! Sov sött!
Nicole: klockan är 22. dags att logga ut nu.