Champagnesäsongen startar i Tölö
Champagneeliten möter nyare vänner av den ädla drycken under helgens marknad på Korjaamo i Helsingfors. Det bjuds på mingel, expertföreläsningar och kändisar från restaurangbranschen. Och självklart bubbel.
- Ordet champagne används ofta för att beskriva alla mousserande viner.
- Officiellt är det ändå bara mousserande viner som tillverkats med champagnemetoden i området Champagne i Frankrike som får kallas så.
- Med champagne-metoden avses ett speciellt tillverkningssätt. Först tillverkas vinet normalt, sedan sätts det på flaska och jäst tillsätts för en andra jäsning. Jästfällningen avlägsnas, sötare vätska tillsätts och drycken finslipas för att få den egna gårdens karaktäristiska smak.
- Mycket av arbetet görs för hand och kunskapen från varje champagnegård ärvs från generation till generation.
- En flaska champagne innehåller tiotals – enligt vissa till och med hundratals – miljoner bubblor.
- Mousserande viner eller bubbel är de övriga regionernas bubbliga viner, till exempel Spaniens cava eller Italiens prosecco.
- Champagne eller mousserande vin är antingen vitt eller rosé.
- Söthetsgraden betecknas med franska termer från doux (sött) till sec (torrt) till brut (mycket torrt).
Myten om champagne som en dryck för de rika och kända får sakta ge vika. På samma sätt som allt fler intresserar sig för cigarrer eller whiskey vill allt fler veta vad de dricker och varifrån det kommer.
I dag fredag startar en två dagars champagnemarknad på Korjaamo för branschens producenter, importörer och mer eller mindre seriösa bubbelentusiaster.
På Café Strindberg sitter två damer som verkligen gillar champagne. Tuuli Kirkkomäki, ordförande för Champagnesällskapet i Finland rf och medlemmen Benita Lund-Aalto smuttar på var sitt glas medan vi pratar om vad som är så bra med bubbel.
– Det finns alltid en bra anledning att dricka champagne. Det gör oss glada och det är en dryck som nästan alla tycker om, säger Kirkkomäki.
– Bubbel förenar. Att knyta nya kontakter över ett glas champagne är ett härligt sätt att nätverka. En bra produkt för samman personer från olika områden och branscher.
Aldrig fullärd expert
Intresset för matlagning och vin har ökat i Finland, vinmässor och matfestivaler lockar stora besökarsiffror, och många kan grunderna i att kombinera mat och vin. Förut satt champagnen ändå bestämt fastspikad i kategorin fördrink eller festdrink som man skålar i innan man övergår till vittvin och rödvin till middagen.
– Men champagne går utmärkt att dricka genom hela middagen. Det finns många bra alternativ man kan dricka till kötträtter, och fina dessertchampagner, säger Kirkkomäki.
Sällskapet de hör till fyller tretton år. Men fortfarande hägrar outforskad mark i champagnens vida värld. Beaktar man också andra områden än bara Champagneregionen i Frankrike växer utbudet ännu mer.
– En växande trend just nu är alla mousserande vin av toppkvalitet som görs med champagnemetoden utanför själva Champagneområdet. Vi brukar åka på champagneresor med sällskapet och bekanta oss med olika producenter. Den här våren står Italien i tur, just på grund av de fina mousserande vinerna där.
För den som inte har möjlighet att åka till produktionsområdena erbjuds tröst. Under veckoslutet öppnas champagnesäsongen 2014 på Korjaamo under en tvådagars champagnemarknad. Branschens topproducenter, kända sommelierer och experter såväl som anhängare av slutprodukten har en chans att stifta bekantskap på kulturfabriken i Tölö.
– Populariteten förra året, då evenemanget ordnades för första gången, överraskade oss helt. Därför har vi låtit marknaden växa. Vi har fler utställare, fler tastingtillfällen och fler programpunkter, säger projektchef Charrlotta Ylimys.
Ändå såldes många föreläsningar slut, till exempel toppsommelieren Antti Uusitalos föreläsningar om att kombinera mat och champagne blev fullbokade långt på förhand.
– Champagne är definitivt en växande trend. Allt fler ser det som en dryck man kan njuta av också vid mer vardagliga tillfällen och de vill veta hur de kan kombinera den med mat.
Under marknaden har man ett bra tillfälle att själv pröva sig fram.
– I år har vi ett bredare utbud av tilltugg. Bland utställarna har vi bland annat Hodari & Hummeri och Sushibar & Wine. Vi har också FM-vinnaren i ostronöppning från Osteribaari som öppnar ostron.
Tid i rusningen
Nytt för i år är också att det blir fler intervjuer med producenter och utställare och paneldebatter. Enligt Ylimys finns det något för alla, både proffs inom branschen och ovana champagnedrickare.
– I fjol märkte vi till vår glädje att också helt vanliga människor hittade hit. Det blev ingen exklusiv träff bara för konnässörer. Åldern bland besökarna varierade också, allt från 20-åringar till 65-åringar.
Lund-Aalto besökte marknaden i fjol och förutom att det var lite väl trångt gillade hon jippot.
– Det var ett ställe med låg tröskel. Man kan komma i jeans eller uppklädd, allt går.
Kirkkomäki ser entusiastiskt fram emot sitt första besök.
– Det är ett unikt evenemang som samlar alla branschens experter i Finland såväl som många bra producenter på samma ställe. Man träffar många av våra gamla bekanta samarbetspartner, men har också möjlighet att träffa nya småproducenter.