Suven som vill vara sportbil
Porsche Macan är en liten suv delar mycket med koncernsläktingen Audi Q5. Den nästan två ton tunga suven klarar 0-100 på 6,3 sekunder, och då talar vi om dieseln. 500 liter bagage och dragvikt på 2,4 ton gör den dessutom praktisk.
Det är små suvar man ska tillverka om man vill sälja mycket bilar i dag. Därför är det ingen överraskning att Porsche Macan såg dagens ljus. Modellen behövdes helt enkelt i märkets katalog. En Cayenne är för stor för många, och en 911 är nästan alltid för liten. Tekniken fanns dessutom till stor del på Audis lagerhyllor även om allt skulle finslipas och anpassas till Porsches karaktär.
Porschefanatiker som kräver aktermonterad boxermotor är redan förkrossade, men i dag siktar biltillverkare framför allt på nya kundgrupper. Audi lånar ut bottenplattan och fjädringen, och ger strängt taget tillbaka automatlådan som ursprungligen är utvecklad för Porsche.
-
Pris: Från 82 035 euro
Slagvolym: 2 967 cc/6 cyl.
Effekt: 190 kW/258 hp/ 4 000-4 250 rpm
Vridmoment: 580 Nm/1 750-2 500 rpm
Topphastighet: 230 km/h
Acceleration 0-100: 6,3 sek.
Snittförbrukning: 6,3 l/100 km
CO2-utsläpp: 164 g/km
Bagageutrymme: 500-1 500 liter
Bränsletank: 60 liter
Mått (L/B/H): 4 681/ 1 923/1 624 mm
Vikt: 1 880 kg DIN -
PLUS
Körglädje, motor & växellåda, finish, bagagekapacitet -
MINUS
Rörig mittkonsol, högt pris i sitt segment, dyr extrautrustning
Porschedesign
Det som syns är ändå Porsche i minsta detalj. En Cayenne-inspirerad rundad bakdel och brant sluttande bakruta kombineras med egna bromsar, fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare. Luftfjädringen är tillval från egen fabrik.
Förarmiljön med tre runda instrument, nyckeln till vänster och en överlastad mittkonsol gör att man inte kan ta miste på märket.
Den höga mittkonsolen skapades först för Carrera GT och har spritt sig till alla modeller. Den har fler knappar än en telefoncentral och verkar först kaotisk. När man lärt sig hur knapparna är grupperade blir det ganska lätt att hantera kaoset.
Insidan känns både påkostad och ombonad. Passformen gör att allt är stadigt och ingenting gnisslar. En vibrerande parkeringsskiva i dörrens sidofack hamnar snabbt på mjukare underlag för att inte störa ljudbilden.
Genom panoramataket lyser solen lagom dämpat. Är man van att köra Porsche känner man sig hemma. Komforten är i lyxklass med bekväma stolar, tätt mellan inställningarna och ett lårstöd som kan köras framåt för den som har längre ben. Vill man få Audikänslor kan man sätta sig i baksätet som är aningen trångt.
Tyst i alla lägen
Med extrautrustning som luftfjädring är grov vårasfalt inget problem om man väljer den mest komfortbetonade inställningen. Ljudisoleringen klarar av både däck, motor och vind i högre hastigheter. Dieseln imponerar med en perfekt mix av styrka och finstämt ljud, men kan ryta till när det behövs för effektens skull.
Fyrhjulsdriften och Porsches elektroniska system ger bilen en både stabil och pigg personlighet. Normalt driver bakhjulen, men vid behov flyttas kraften steglöst också till framhjulen.
Macan erbjuder tre olika motoralternativ, av vilka den enda dieseln kommer att ta 80 procent av marknaden i Finland. Den är en V6 från Audi med 258 hästar.
Bensinvarianterna är i grunden samma V6 från Porsche. I Macan S är den på tre liter och 340 hästkrafter med maximalt vridmoment från 1450 varv. Macan Turbo är på 3,7 liter, 400 hästar och 550 Nm från 1350 varv.
Den sjustegade automatlådan är enda alternativet, någon manuell variant erbjuds inte. Och med tanke på smidigheten mellan de sju stegen tror jag ingen skulle kräva att få växla själv.
Sportig med förbehåll
Macan S Diesel klarar 0-100 på 6,3 sekunder. Den är säkert den roligaste suven jag kört någonsin, men känns den som en sportbil? Nej, inte riktigt. 1,9 ton kräver kompromisser hela vägen, och grunddesignen ska samtidigt göra att man i nödfall klarar riktigt dåliga vägar där fyrhjulsdriften kommer till sin rätt. Man kan få mycket i samma förpackning, men inte riktigt allt.
Det är ute på de vanliga vägarna som Porsche Macan ofta kommer att köras, och det är också där som den kommer bäst till sin rätt.
Med en prislista som startar vid 82 000 och stiger för varje kryss på listan för extrautrustning landar testbilen på en bra bit över 100 000 euro. Det gör att alla inte tänker på en Macan. Inte ens farthållaren är standard.