Byta däck kan bli ett vårnöje
Att byta däck är enkelt, men man ska tänka på vad man gör. En riktig domkraft, jämnt underlag och några enkla knep gör jobbet till ett årligt säsongnöje. En däckfirma gör förstås jobbet snabbare om man inte själv vill.
Man kan köra bilen till däckfirman eller bilservicen och få däcken bytta medan man dricker en kopp kaffe. Man kan också fira att det är vår och snöfritt, plocka fram handskar, domkraft och sommardäck och njuta av frisk luft och motion. Det tar ju inte ens en halv timme. Men se upp för säkerhetsfällorna.
Lossa på bultarna
– Det gäller att komma ihåg att lossa lite på bultarna eller muttrarna redan när bilen står kvar på marken, säger Jari Alopaeus som är däckexpert på Continental. Gör man det när bilen vilar på domkraften kan det hända att allt välter när man rycker i fälgkorset. Eftersom det är vår och mjukt underlag ska man också välja var man ställer bilen för att undvika att marken ger vika under domkraften. En rejäl planka eller platta funkar också.
Alla bilar har en domkraft som följt med från fabriken, men den är tänkt för nödsituationer.
– En ordentlig domkraft är mindre känslig om bilen gungar till under arbetet. Den som finns i bilen klarar sällan speciellt många år av regelbundna däckbyten, säger Alopaeus.
- Byt däck när du hinner, i år är det ingen brådska. Dubbdäck får användas från den 1 november till den 31 mars eller till den måndag som infaller närmast efter annandag påsk, beroende på vilket datum som infaller senare. I år är påsken sen, så sista vinterdäcksdagen är 28.4.
- Det lönar sig i alla fall att titta på däcken i god tid. Mönsterdjupet ska enligt lagen vara minst 1,6 mm. Det är i många situationer redan för lite. Vid vått väglag rekommenderas 4,0 mm på sommardäck.
- Efter en lång positiv trend gav däckrazzian hösten 2012 ett negativt utslag i statistiken. Dåliga sommardäck med ett mönsterdjup på 0–2 mm påträffades hos 15,6 procent av bilisterna, nästan två procent fler än 2010. Andelen olagliga sommardäck med mönsterdjupet under 1,6 mm ökade till 4,1 procent.
- I många större städer finns det allt skäl att förbättra däckstandarden, eftersom andelen bilar med dåliga däck vid senaste sommardäcksrazzia var över 20 procent i Helsingfors, Esbo, Tammerfors och Åbo.
Rotationsriktningen
Det är bra att låta däcken byta plats i samband med säsongbytet. Det är viktigt att man har de bättre däcken baktill oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Däremot ska man inte ta ett vänsterdäck och flytta det till höger sida.
– Vissa däck har en given rotationsriktning. Om man monterar dem på fel sida kommer egenskaperna att förändras till det sämre. För vinterdäck gäller i första hand att dubbarna lossnar lättare, men sommardäcken blir också sämre på att tränga undan vatten. Det lönar sig att märka ut i vilket hörn av bilen de olika däcken satt senast.
Bultar och muttrar
Om man tappar en bult eller mutter är det inte smart att gå och gräva i lådorna där hemma. Det är bättre att skaffa en ny som passar ihop med de övriga. En felaktig bult kan förstöra fälgen eller knäckas. Dessutom borde man använda momentnyckel för att kunna dra åt dem med rätt styrka.
Gäller däckbytet en ny bil med låsbara specialbultar och specialfälgar kan jobbet vara betydligt mer invecklat. Där kan man få proffshjälp.
En gång tappade min bil ett bakhjul. Det hängde kvar på två bultar, men klämdes fast mot stänkskärmen innan jag hann stanna. Felet var mitt. Aluminiumfälgarna skulle ha bultar med konformade huvuden, jag tänkte att det säkert funkar med vanliga platta.
Kontrollera skicket
Även om man kör bara lite per år åldras däcken ändå i jämn takt. Det gäller att kolla slitytan, men också se efter om det finns tecken på sprickor. Numera är däcken datummärkta vilket underlättar när man försöker komma ihåg hur många säsonger man kört med dem.
Om det är dags att skaffa nya däck finns det också några saker man bör tänka på.
Vinterdäck ska vara gjorda för nordiska förhållanden, det har säkert alla förstått. Men att också sommardäck är olika i olika delar av Europa är inte lika känt.
Vissa sommardäck säljs över hela Europa, men vägytor och temperatur är bara två faktorer som skiljer norr från söder.
– Asfalten i norr har en annan sammansättning än den i söder. Också vädret och körhastigheterna skiljer sig åt, så det lönar sig att välja ett däck som är anpassat till regionen man kör i, säger Nokian Renkaats Matti Morri, chef för teknisk kundrådgivning.
– Ett centraleuropeiskt sommardäck håller inte lika länge på vår grova och hårda asfalt. Tester visar att i synnerhet våren sliter hårt på de sydligare däcken. Tjälskador och ett hårdare stenmaterial i asfalten behandlar däcken hårdhänt.
Kallt och blött
En normal finsk sommar är regnig, och fästet på vått underlag är viktigt. Samma krav ställs på sommardäck i hela Europa, men hos oss ska fästet vara bra också vid låga temperaturer.
– Däck som är gjorda för nordiska förhållanden har en annan materialsammansättning som gör att de ger gott fäste på vått underlag också under de kyligare perioderna av vår och höst, säger Morri.
Också däckmönstret inverkar på trafiksäkerheten. De nordiska däcken har ett mönster som absorberar och driver bort mycket vatten för att minska risken för vattenplaning.
Däckhotell
På Euromaster i Björkhagen berättar Richard Widebaum att däckhotellet hanterar 2 500 däckserier för kunder som dyker upp två gånger per år för att få däcken bytta. Det är en lyx som kostar 200 euro per år.
– Bytet tar 15 minuter per bil, och tiden kan man reservera på vår öppna kalender på nätet. Högsäsongen är en och en halv månad på våren och lika länge på hösten. I år kom kunderna tidigare än normalt, redan sista veckan i mars började vi byta däck på 80 bilar per dag.