Mässa för två till fyra hjul
Även om MC-mässan heter som den heter finns det också andra fordon där. Mopeder, mopedbilar, fyrhjulingar och skotrar tävlar om uppmärksamheten, och en del trehjuliga varianter finns det också. Tyngdpunkten ligger ändå på MC.
Det finns en viss traditionalism i motorcykelkretsar. Det märks på bakgrundsmusiken i Mässcentret, bootsförsäljnjngen, avdelningen med specialbyggen och till och med designen av många nyheter. Trots att vissa tillverkare som Can-Am och Peugeot sänder ut trevare med sina stabila trehjuliga fordon är det mest trängsel kring stora märken som Harley Davidson, Ducati, Honda, Kawasaki och Suzuki.
I år är alla tillverkare med, i stort sett. Hallen är välfylld med nyheter och den som har mera speciella intressen kan vandra omkring bland 90 specialbyggen i en angränsande hall.
Tidigare var mässan i första hand en utställning av nyheter, men småningom har försäljning av begagnade motorcyklar också fått rejält med utrymme. I år har tre försäljare tillsammans ställt ut närmare tvåhundra motorcyklar i olika storleks- och prisklasser.
I fjol sålde Bilskadecentralen några lätt krockskadade motorcyklar i ett eget stånd på MC-mässan. Det blev succé, så i år är de tillbaka med ett större urval.
– Som regel kostar de hälften av vad en okrockad skulle kosta, och vi har en detaljerad skaderapport på alla. Man ska veta exakt vilka reparationer som krävs när man köper en lätt ramponerad motorcykel, säger vd Juha Ketola.
I år tog det bara 23 minuter att sälja den första.
Veteraner
För den som gillar klassiker finns det mycket nostalgiskt ögongodis som samlats ihop av veteranmotorcykelklubbarna.
Roger Olenius från Veteraanimoottoripyöräklubi berättar att det fortfarande dyker upp gamla bortglömda maskiner i lador och förråd, även om de flesta redan är tillvaratagna. Klubben visar i år en samling av 50 år gamla motorcyklar, bland andra en Husqvarna Silverpilen på 175 kubik.
Nytt och nygammalt
Triumph, BMW och Honda hör till de tillverkare som finns både bland veteranerna och de nya årsmodellerna. Indian och Norton är klassiska märken som också kommit tillbaka.
Jonas Möller jobbar för Triumph och visar en Thunderbird LT för 24 000 euro.
– Märket var borta en tid på 80-talet, men har kommit tillbaka starkt under ny ägare, säger han. I Finland går försäljningssiffrorna upp hela tiden, och han tror inte att ett klassiskt namn är någon direkt nackdel.
Ducati har nyligen etablerat sig i Finland med egen försäljningsorganisation och visar hela sortimentet på mässan. En Ducati 1199 Superleggera går lös på nästan 95 000 euro, men väger å andra sidan bara 155 kilo.
Polis, polis
I år passar polisen på att visa upp den nya färgsättningen på sina fordon. Modellerna som är utställda, både bil och motorcyklar, visar hur alla utryckningsfordon småningom ska se ut. Största skillnaden är en del gulgröna reflekterande fält som ökar synligheten i mörker.
På bilen står det Polis på ena sidan och Poliisi på den andra. Men på motorcyklarna får man leta förgäves efter den svenska texrten.
– Det där har jag faktiskt aldrig tänkt på, säger Staffan Söderström, äldre konstapel i östra Nyland.
Efter att ha utrett saken kommer han fram till att det varit så i åtminstone åtta år. Orsaken är däremot svår att reda ut.
– Men nu när jag vet hur det är kommer jag absolut att kräva svensk text på ena sidan av tanken, säger han.