Radio Helsinki ska bli stadens starkaste kanal
Förnyade Radio Helsinki satsar på att fördubbla antalet lyssnare under ett år. I dag väljer 104 000 personer att ratta in kanalen på 98,5 MHz. – Vi är Helsingfors radiokanal nummer ett. Äntligen får stan en stark lokalradio, säger programledaren Harri Hinkkanen.
Solen gassar in i studion på Styrmansgatan i Rödbergen, i Helsingfors. Sacha Remling och Harri Hinkkanen, mer känd under artistnamnet Edu Kehäkettunen, tar på sig hörlurarna och inleder sitt nya program Hesa o ygöne (ungefär ”Helsingfors är etta”). Satsningen är en del av det förnyade programmet i Radio Helsinki som just kört i gång igen. Programmet sänds varje eftermiddag från måndag till torsdag.
– Vi snackar om politik, nöje, nattliv, saker som händer på stan och i sociala medier – sådant som passar in i vår definition av urban stadskultur, säger Remling, också känd som ägare till krogen We got beef.
Hinkkanen, som också jobbar som hockeykommentator och har en bakgrund som rapartist, fortsätter:
– Vi är Helsingfors radiokanal nummer ett. Äntligen får stan en stark lokalradio. Vårt program är för alla som jobbar häcken av sig på kontor och i lagerlokaler. Snacket riktar sig till grabbarna och musiken till brudarna.
Duon, som har en lång erfarenhet av att jobba ihop, väljer själv alla låtar som spelas.
– Vi spelar en hel del klassiker men också musik av mindre kända finska artister. Om någon skickar in en promovinyl spelar vi den garanterat, säger Hinkkanen.
”Vi har mer ansvar”
Utanför studion sitter radiopersonligheten Njassa, det vill säga Jyrki Leo Jantunen, och bläddrar i sin skivhög.
- Helsingin Sanomat sålde i höstas nedläggningshotade Radio Helsinki till ”Pro Radio Helsinki”, som består av en grupp investerare, bland andra Paula Salovaara, som var med och grundade kanalen, Helsingfors IFK:s ordförande Timo Everi och vd:n för Houston Inc Tomi Ruotimo.
- Den nya frekvensen för Radio Helsinki är 98,5 MHz. Programmet riktar sig till invånarna i huvudstadsregionen.
- Andra nya program är bland annat: Vain työelämää med Reetta Räty och Paula Salovaara, f.d. chefer på Helsingin Sanomat, Savumerkki som handlar om invandring med Musta Barbaari, modeprogrammet Fashion Show med stylisten Minttu Vesala och Ääriajattelu som bjuder på samhällskritik med rapartisten Paleface.
Han är gammal i gamet och har jobbat med lokalradio sedan 1985. På Radio Helsinki började han när kanalen grundades för tretton år sedan. Han är lättad över att kanalen är fri från jätten Helsingin Sanomat och tycker redaktörerna nu har fler möjligheter att påverka.
– Klart man har mer ansvar nu. Tidigare var vi bara en liten fisk i stora vatten. Jag känner mig mycket mer motiverad nu. Jobbet är rena festen, säger Jantunen, vars program sänds varje morgon från tisdag till fredag.
En av utmaningarna tycker han är att ungdomar inte längre lyssnar på radio utan hänger på Youtube och sociala medier.
– På ett sätt är vi ”Yesterday’s news”, men just nu gör vi framtiden. Det är lite samma tänk som i sociala medier: vänner och gemenskap utgör grunden. Vi är inget utan lyssnarna.
En annan som var med från starten år 2000 är kanalens nya chefredaktör Maria Veitola. Då jobbade hon som radioredaktör och kanalen var inhyst i byggnaden mittemot.
– Det känns bra och tryggt att vara tillbaka där jag började. Bara lukten av huset väcker gamla minnen till liv. Nu har jag inget eget program utan leder maskineriet, men fungerar som inhoppare om någon av redaktörerna är borta. Det var sjukt roligt att hoppa in i stället för Edu i Hesa o ygöne i tisdags.
Programmen på Radio Helsinki har hittills varit starkt musikbaserade. Tänket härstammar från tiden då till exempel Spotify inte fanns.
– Nu satsar vi mer också på prat och innehåll och starkare radiopersonligheter. Pratprogrammen tangerar olika fenomen, som arbetsliv, pengar och invandring. Det kan också handla om sport, mode, design och litteratur. Specialprogrammen ska leva med årstiderna och följa samma puls som stadens hjärta, säger Veitola.
Hon har ambitiösa mål vad gäller det nya Radio Helsinki.
– Nu har kanalen kring 104 000 lyssnare, de bästa lyssnarsiffrorna någonsin. Målet är att antalet fördubblas under ett år. I genomsnitt lyssnar man på oss åtta timmar om dagen.
”Webben ger möjligheter”
Radio Helsinki hade planerat att införa en frivillig avgift för lyssnare men polisen satte stopp för planerna.
Enligt Veitola satsar man i stället på att införa en sorts vip-klubb. Genom att betala in en frivillig summa varje månad får lyssnarna olika förmåner.
– Det kan vara genom allt från klistermärken till pins som man visar sitt stöd. Grundavgiften är tre euro i månaden.
Veitola menar att brytningspunkten i medierna gynnar radion. Också Radio Helsinki satsar mer på det mångmediala.
– Traditionell radioreklam räcker inte längre. Vi måste samarbeta mer kring innehåll med olika aktörer och kommer att göra det lättare och billigare för små kvartersaffärer att annonsera. Nätsidorna kommer att förnyas och vi kommer att göra video.
En av kanalens delägare är konsultfirman Houston Inc som hjälper till med tekniskt kunnande när det gäller att förnya webben. Det här ser Veitola som en stor fördel. Alla pratprogram får också poddradio.
– Dessvärre blir det tills vidare utan musik eftersom Teosto och Gramex inte tillåter det. Men vi jobbar på att hitta en lösning.
En annan fråga som också klarnar under de närmsta veckorna är vart kanalen ska flytta från sitt tillfälliga logi i Rödbergen.
– Vi hoppas på att hitta något i absoluta centrum på gatunivå. Det är viktigt att en lokalradio finns där människorna finns.
Paula Salovaara, delägare i Radio Helsinki är veckans gäst i Studio Hbl. Den kan ses i nyaste numret av Hbl+ och finns på webben och i tidningen i morgon.