Mjuk som Harry Belafontes musik
Den är bred och lite klumpig på utsidan, men har luxuöst med utrymme på insidan – BMW:s nya X5-modell. – Den går lika mjukt som Harry Belafonte sjunger, kommenterar plötsligt en medpassagerare som överlag hatar att sitta i bilar.
Ja, stor är den, BMW:s nya X5:n med en dieselmotor på nästan tre liter som ger ett vridmoment på 560 Nm och som enligt tillverkaren konsumerar 6,2 liter på 100 kilometer, i medeltal. Ett koll på bildatorn visar dock att konsumtionen klart överskrider detta med råge, i synnerhet vid stadskörning med krypfart och trots start- och stop-funktion vid till exempel trafikljus.
Det hindrar dock inte att själva körningen är mjuk och behaglig. Testbilens ljusa lädersäten är ytterst bekväma och den steglösa inställningen gör det smärtfritt att ställa in en optimal körställning. Faktum är att körningen är så mödolös att det lönar sig att hålla koll på hastighetsmätaren eftersom farten stiger obemärkt, bättre då att genast koppla in farthållaren.
Under testperioden parkerades den nya X5:n händelsevis bakom en äldre X5:a. Skillnaden är förvånansvärt stor, den äldre modellen såg redan liten och sliten ut i jämförelse med den nya.
Inget för gamla och korta
Ett problem med den nya modellen är storleken. Också för den lite längre föraren eller passageraren är det nämligen inte helt lätt att ta sig in i och ut från bilen. Det här gav orsak till en återkommande liten irritation, för att inte tala om den korta medpassageraren som hade verkliga problem. Och svärmor, ja hon skulle definitivt ha behövt en köksstege till hjälp. Därför ombads hon inte ens att komma med på en provtur.
Den föregående meningen är inget skämt. Bilens höjd och bredd i kombination med fotbrädan som går under fram- och bakdörrarna gör att steget från sätet ut och ner mot marken blir långt och högt. Och när testperioden råkade infalla under julhelgen med regn och rusk blev det verkligt smutsigt och julfirarna uppsträckta i finkläder hade vissa problem med att hålla kläderna smutsfria.
Samma sak gäller bakluckan som tack och lov är elektrisk. Ett tryck på knappen och luckan slår upp och avslöjar ett bagageutrymme värdigt en kung. Problemet är att luckan är tudelad med en hög nedre lucka som fälls ner manuellt.
En tung korg var för mycket att lyfta över den nedre luckan varför denna måste fällas ner vilket förlänger den horisontella rörelsen för att få in något i själva bagageutrymmet. Envar förstår att en bil efter 100 km på regnvåta landsvägar inte är ren varför också här uppstår risk för smuts på kläderna när man sträcker sig in mot bagageutrymmet.
Bra på skogsvägar
Men, kläderna är förstås ett mindre problem ute i terrängen med ordentliga utekläder. Då spelar lite smuts ingen roll och X5:n är som gjord för mindre skogsvägar tack vare de stora och breda däcken. Och frihöjden förstås.
Onekligen är BMW X5 en bil att trivas med ute på ägorna och på små sandvägar. Också i stadstrafik är den trevlig tack vare den mjuka gången, trots storleken. Sikten är utmärkt, men backspeglarna är stora och fula, medan interiören är smakfullt planerad. Låt vara att mittkonsolen ser lite överbelamrad ut. Och även om man är tre i bredd i baksätet finns det ordentligt med utrymme. Både på längden och bredden.
Text & foto Kim Isaksson
029 080 1334, kim.isaksson@hbl.fi