Änglar konkurrerar med kyrkan om själarna
Allt fler människor vill ha änglakunskap och går kurser i änglavård. Folk från alla samhällsskikt och alla åldrar deltar. Också kyrkans folk visar intresse. Men det finns en risk för lurendrejeri och att någon utnyttjar människors andliga nöd.
På marknader är änglar och änglarelaterade produkter en handelsvara. Yogakurser avslutas med änglabudskap. På nätet kan man köpa oljor och salvor med änglars namn. Man kan orientera sig i änglarnas värld på olika sajter. På en sajt berättar folk till exempel om oförklarliga händelser som ses som möten med änglar.
Det finns kurser om änglar och änglavård med priser som varierar mellan 50 och 1 500 euro.
Att det är en växande bransch och marknad kan Tarja Miettinen intyga som utbildar folk i änglakunskap.
– Sedan jag grundade mitt företag 2006 har intresset för änglar bara ökat, kurserna fylls mycket snabbt, säger Miettinen.
Det man talar om på kurserna är konfidentiellt liksom uppgifter om deltagarna. Enligt Miettinen kommer deltagarna från alla samhällsskikt och är i alla åldrar. Också kyrkans folk deltar men mycket diskret.
Hon ger kurser i änglarnas värld, utbildar änglavårdare och förmedlar änglakontakter. Miettinen säger att hon haft ständig kontakt med änglar hela sitt liv. Under intervjun ser hon en ängel stå bakom mig i form av ett energifält. Jag ser den inte.
– Mitt förhållande till änglar har varit så privat att jag aldrig trodde att jag skulle prata om det offentligt, säger hon.
Det började då Miettinen sålde änglar på en mässa. Folk ställde frågor och hon såg att det fanns ett stort intresse. Det hon i dag lär ut är att var och en kan få kontakt med sin ängel om man är öppen för det.
– Änglarna finns hos alla men alla förstår inte att ta kontakt med dem. Man kan uppleva änglar genom en doft, en beröring eller bara känna deras närvaro, säger Miettinen.
Hon förmedlar också historisk kunskap om änglar på kurserna.
– Änglar förekommer mera i katolicismen och i den ortodoxa tron. Lutheraner är inte så änglaorienterade. I den romersk katolska kyrkan är till exempel ängeln Gabriel beskyddare av internet, säger Miettinen.
Är änglakunskapen en religion?
– Nej, det är den inte. Änglarna är Guds budbärare mellan himmel och jord. Folk som deltar i mina kurser säger att det är mycket lättare att be änglarna om hjälp. Det är mycket svårare att vända sig till Jesus. Någon sa att kyrkan har förstört också den saken. Men änglarna för människorna närmare Gud, säger Miettinen.
Vad får kunderna ut av änglakontakterna?
Enligt Miettinen känner människorna frid och trygghet och får känslan av att aldrig vara ensamma.
– Det är mycket viktigt i dagens samhälle. Det finns också människor som haft oförklarliga upplevelser som de vill prata om på änglakurserna. De vågar inte tala om det någon annanstans.
Hur vet man att änglar finns?
– Det vet man inte, det handlar om egna erfarenheter och kunskap. Är man för skeptisk får man ingen kontakt.
Kvinnodominerat
Änglar är en kvinnodominerad bransch. Enligt Miettinen för att det handlar om känslor och för att kvinnor kan den saken bättre. Men några män finns också i branschen.
Änglatränaren Erkki Koski-Lammi, som till utbildningen är diplomingenjör, kom in i branschen då han blev utbränd. I dag är han fattig men säger sig vara mentalt rikare och mår mycket bättre.
– För tjugo år sedan blev jag utmattad och kroppen slutade fungera. Jag hade varit i god kondition, sprungit maraton och åkt långa sträckor på skidor. Varför jag blev utmattad kunde ingen förklara och jag fick höra allt möjligt. Jag blev tvungen att söka nya vägar som jag kallar en andlig stig, berättar Koski-Lammi.
Han prövade olika avslappnande metoder och vård med änglaenergi. Han kallar det änglateknik för att han är ingenjör.
– Jag har nått en sorts medvetenhet som består av kunskap och kärlek. Änglarna har kommit för att hjälpa oss då det överallt sker förändringar. De tröstar oss då vi har sorg. Om man ber om det får man krafter. Kontakten är personlig för var och en oberoende om man har en religion eller inte.
Koski-Lammi säger att många är rädda för änglarna.
– Vi har lärt oss att det osynliga inte finns. Men det är fråga om en känslighet och förmåga att se saker som man stämplas för om man börjar tala om dem. Vi har en förmåga till känslighet och intuition som vi har övergett för att vi vill vara rationella, säger Koski-Lammi.
Han grundade sin firma för tio år sedan och hans inkomst ligger långt under en ingenjörslön. Men inkomstnivå och rikedom kan komma via helt andra kanaler och någon kan vara olycklig fast hen är miljonär.
– Att vara lycklig är större än hur många tusenlappar jag får per månad, säger Koski-Lammi.
En illusion
Föreningen Skepsis rf har noterat att begreppet änglar och änglavård förekommer allt oftare.
– Det första jag tänker på är att det i den här kontexten inte verkar ha att göra med den traditionella kristendomens änglauppfattning, säger Otto J Mäkelä, ordförande för Skepsis.
Han jämför esoteriska vårdmetoder med konspirationsteorier. I vår tid känner människor sig kraftlösa, de kan inte kontrollera sina liv. De alternativa metoderna ger en känsla av kontroll, man får en upplevelse av att veta något som andra inte vet.
– Men det är en illusion att ty sig till något man inte kan bevisa, som man bara har känslor av, säger Mäkelä och påpekar att man kan börja må bra av många olika metoder som inte är mätbara.
– När man ingenting kan bevisa väcks frågan om det ligger bedrägeri bakom, säger Mäkelä. Men änglafenomenet visar kanske också på brister i dagens läkarvetenskap. Läkarvården är bra och testad men patienten kanske ändå saknar något.
– Patienter vill att någon lyssnar, men det blir ett problem för läkaren som är upptagen med att skriva in uppgifter i datorn. I vårdprocessen ingår inte att det uppstår ett bra förhållande mellan patient och vårdare. Det är synd eftersom människorna kanske vill ha det, säger Mäkelä.
Business av längtan
Sixten Ekstrand, direktör vid kyrkans central för det svenska arbetet, ser intresset för änglar som en del av den andliga marknaden i samhället som består av ett enormt smörgåsbord av terapier och meditationstekniker. I bakgrunden finns fenomen som att allt färre besöker kyrkan och deltar i gudstjänster. Trots detta har inte människors andlighet försvunnit. I stället har det uppstått en bred flora av alternativa andliga yttringar.
– Intresset för änglar och att via dem komma i kontakt med en annan verklighet är en sida av frågan. Här finns också mycket annat: begreppet new age, nya tidens andlighet, olika former av energier, stenar och terapier, en del av österländskt ursprung, säger Ekstrand. Det finns också ett drag av business på principiell nivå där man slår mynt av människors längtan efter något att tro på.
Hur etiskt är det att ta betalt för änglakontakter?
– Frågan bör ställas. På den här punkten har kyrkan varit konsekvent. När någon kommer till själavård eller ber om förbön är alla samtal gratis liksom besök på kyrkans familjerådgivning, säger Ekstrand. Men det är klart att när människor mår dåligt i själen och känner ängslan inför livet och de existentiella frågorna är de beredda att betala för något de tycker ger lugn och ro. Men det finns alltid en risk att någon skor sig.
Har kyrkan misslyckats med något då folk söker sig till andra kanaler?
– Det är en bra fråga som kyrkan bör ställa. Vad är det som sker när vi har ett budskap som är gratis men folk söker andra kanaler för sin andlighet? Jag tror att orsaken att folk söker sig bort är att kyrkan upplevs som väldigt byråkratisk och ämbetsmannamässig. I samhället finns en generell misstro mot etablerade institutioner och man söker nya sammanhang som kan formas enligt det behov man har för dagen och som känns rätt för tillfället, säger Ekstrand.
Men andlighet med stor fokusering på änglar är enligt Ekstrand teologiskt främmande för kyrkan. I den kristna tron behövs det inga förmedlare, människan kan be direkt till Gud. Blir det för stor fokusering på änglar avlägsnar man sig från klassisk kristen tro. Blir det en business är det något som kyrkan inte vill understöda.